شناسهٔ خبر: 39305 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هوشنگ جاوید: در کانون مداحان هیچ تبیین جدیدی نداشتیم / نوحه‌های امروزی از بیرون هدایت می‌شود

هوشنگ جاوید معتقد است؛ هنر مداحی و نوحه‌خوانی درگذشته به حدی والا بوده که بسیاری از خوانندگان و نوازندگان در محضر استادان این هنر قدسی شاگردی می‌کردند، ولی امروزه هیچ خبری از این تأثیرگذاری نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ هوشنگ جاوید از پژوهشگران حوزه موسیقی درباره وضعیت این روزهای مدیحه‌سرایی گفت: اغلب مداحان و نوحه‌خوان‌های قدیمی از ذهنیتی خلاق و مولف برخوردار بودند که دیگر نمی‌توان نشانی از آنها یافت. ما در کشورمان نزدیک به ۷-۸ مورد صنف برای مداحی داریم که هیچ کدام تا به امروز تبیین جدیدی درباره نوحه‌هایی که باور و اعتقاد مردم را شکل می‌دهند نداشته‌اند.

جاوید ادامه داد: هنر مداحی و نوحه‌خوانی درگذشته به حدی والا بوده است که بسیاری از خوانندگان و نوازندگان در محضر استادان این هنر قدسی شاگردی می‌کردند ولی امروزه هیچ خبری از این تأثیرگذاری نیست. واقعا تاسف آور است که در این مملکت عاشورایی و با این شناخت از واقعه کربلا، نوحه خوانی‌ها اینقدر ضعیف شده است.

او اضافه کرد: شعرهایی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد فاخر نیست و نمی‌تواند شان قهرمانان کربلا را حفظ کند. این شعرها بیشتر به توصیف ظاهری قهرمان‌ها کربلا می‌پردازد، در حالی که هدف قیام عاشورا انسان سازی و پرداختن به باطن انسان‌هاست. در سال‌های اخیر اغلب مداحان فقط به صرف داشتن صدای خوش وارد این عرصه شدند، در حالی که آگاهی نسبت به فرهنگ عاشورا و آداب مداحی مهمتر است.

جاوید گفت: وقتی یک مداح ما با استفاده از یک واژه سریال صدا و سیما با نام "اینجی کلش واس ماس" مدیحه می‌سازد و آنرا منتشر می‌کند چطور جلوی آن گرفته نمی‌شود؟ چرا هیچکس جلوی این فرد و فعالیتش را نمی‌گیرد؟ واقعا برایم جای سوال دارد. این تهاجم فرهنگی داخلی است و از داخل به مدیحه‌سرایی و اعتقادات ضربه وارد می‌کند.

این پژوهشگر همچنین گفت: این رویه ۱۲ سال است که در حال انجام است و چیز جدیدی نیست. تمامی نوحه‌هایی که با استفاده از اشعار و ریتم‌های موسیقی سخیف شنیده می‌شود حساب شده و توسط کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری شده است. آنها با دادن پول‌های کلان عوامل خود را وارد کشور ما کرده و در جهت ضربه زدن به فرهنگ و سنن ما تلاش می‌کنند.

وی در پایان هم گفت: من به عنوان یک پژوهشگر هرکاری که باید را انجام دادم و دیگر کاری از دست من ساخته نیست جز اینکه بشنیم و تاسف بخورم.

انتهای پیام/ 

نظر شما