شناسهٔ خبر: 39296 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

« زن و جوامع عرب در طول يك قرن» طرح پژوهشي جمعي از بانوان نخبه و دانشگاهي مسلمان مصري

کتاب « زن و جوامع عرب در طول يك قرن» معرفی اجمالی آثاری است که كه در طول قرن بيستم توسط زنان يا درباره زنان در جهان عرب نوشته شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، كتاب حاضر حاصل طرح پژوهشي جمعي از بانوان نخبه و دانشگاهي مسلمان مصري است كه زير نظر خانم دكتر« مُني ابوالفضل» به انجام رسيده است و با ترجمه ی دكتر «هومن ناظميان» در انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. در اين پژوهش تمام آثاري كه در طول قرن بيستم توسط زنان يا درباره زنان در جهان عرب نوشته شده، به طور اجمال معرفي و بررسي شده و نتايج ضمن تحليل‌هاي جامعه‌شناسانه در قالب مجموعه‌اي شايان توجه از جدول‌ها و آمارها ارائه گرديده است. از جمله اهداف اين پژوهش، طرح‌ريزي براي تأسيس رشته مطالعات زنان در كشورهاي عربي برمبناي ارزش‌ها و هنجارهاي توحيدي و اسلامي بوده است.

 خانم دكتر «مُني ابوالفضل» در سال ۱۹۴۵ در قاهره ديده به جهان گشود و در سال ۲۰۰۸ درگذشت. او كه در سال ۱۹۷۵ دكتراي علوم سياسي خود را از دانشگاه لندن دريافت كرده بود، استاد علوم سياسي دانشگاه قاهره و استاد دانشگاه علوم اسلامي در ويرجيناي امريكا بود. او تلاش‌هاي گسترده‌اي در جهت نظريه‌پردازي در حوزه علوم اجتماعي و مطالعات زنان انجام داد و كوشيد در برابر ديدگاه‌هاي غريزه و سكولار، ديدگاهي مبتني بر مباني توحيدي و اسلامي عرضه كند. همچنين در راستاي دفاع از جايگاه زنان در تاريخ و تمدن اسلامي مطالعات و تحقيقات فراواني انجام داد. در سال ۱۹۹۸ كرسي مطالعات زنان را در ايالات متحده امريكا بر اساس ديدگاه اسلامي تأسيس كرد. از ايشان آثار متعددي به زبان‌هاي انگليسي و عربي در خصوص دفاع از اسلام به‌ويژه در حوزه مسائل مربوط به زنان به جاي مانده است.

دكتر «هومن ناظميان» دانش‌آموختة رشته زبان و ادبيات عربي از دانشگاه تربيت مدرس، از سال ۱۳۸۳ به تدريس در دانشگاه پرداخته است. وي همچنين از سال ۱۳۸۴ به عضويت انجمن ايراني زبان و ادبيات عربي درآمده است. او هم‌اكنون عضو هيئت علمي گروه زبان و ادبيات عربي دانشگاه خوارزمي است.

 گفتنی است چاپ اول این اثر تالیف«مني ابولفضل» و ترجمه«هومن ناظميان» با جلد شومیز و قطع وزیری و با قیمت ۲۰ هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

نظر شما