شناسهٔ خبر: 39248 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییرات اساسی قریب الوقوع در ساختار اتحادیه ناشران و کتابفروشان

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام کرد که در هیئت مدیره دوره کنونی عزم راسخی برای ایجاد تغییرات عمده در ساختار این اتحادیه وجود دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدمهدی فخری‌زاده دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره گفت: ساختار سازمانی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیش از ۹ سال است که در دست بررسی است. پایه این ساختار توسط هیئت مدیره اسبق نهاده شد که چون ناتمام مانده بود، هیئت مدیره سابق (۱۳۸۹ – ۱۳۹۳) طی نشست‌­های متعددی به اصلاح آن پرداخت که بخش­‌هایی از آن در پایان دوران هیئت مدیره دست نخورده باقی مانده بود. تا اینکه نهایتاً در دوره هیئت مدیره کنونی با عزمی راسخ و با دعوت از تعدادی از پیش­کسوتان نشر، دارد به سرانجام نزدیک می­‌شود.

وی افزود: در ساختار جدید، کارهای اجرایی هیئت مدیره به حداقل می‌­رسد و کارها به‌دست اهلش در صنف سپرده می­‌شود و قرار است هیئت مدیره به‌عنوان منتخبین صنف، به کارهای ستادی، برنامه­‌ریزی و تولید فکر بپردازند. در ساختار جدید، حدود بیست کمیسیون، کارگروه و کمیته­‌های تخصصیِ حداقل ۵ نفره، به همکاری دعوت می‌­شوند تا برنامه­‌های اتحادیه را تا حصول نتیجه دنبال کنند. جلسات بررسی کننده ساختار هر هفته تشکیل شده و پس از تکمیل چارت سازمانی به نوشتن آئین­‌نامه‌­ها و مرامنامه­‌های صنفی می‌­پردازند.

فخری‌زاده ادامه داد: برای نمونه هر کدام از بخش‌­های صنف نماینده‌­ای در کمیته‌­های مختلفی که به همین منظور تأسیس می­‌شود، خواهند داشت. در ساختار جدید توجه ویژه‌­ای به کتابفروشان که نیمی از صنف را تشکیل می‌­دهند و تاکنون مغفول مانده بودند، شده است. همچنین تولیدکنندگان پوستر و کارت پستال و نیز ناشران الکترونیک، مد نظر قرار گرفته‌­اند.

به گفته دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، از دیگر محتویات ساختار سازمانی اتحادیه یادشده این است که به استانی شدن آن توجه شده است و نیز سازوکاری در نظر گرفته خواهد شد تا این اتحادیه پیشنهادهایی جهت بهبود و تکمیل قانون نظام صنفی مصوب شهریور ماه ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی، که دارای نقاط ضعف بسیاری است، ارائه کند.

فخری­‌زاده اضافه کرد: این اتحادیه بنا دارد پیشنهاد کاهش اعضاء هیئت مدیره را از هفت نفر به پنج نفر ارائه دهد که در صورت تصویب هیئت مدیره، به اتاق اصناف ایران ارائه خواهد شد. در قانون جدید برای ۲ تن از هیئت مدیره­‌های ۷ نفره، وظیفه‌­ای در نظر گرفته نشده است.

وی همچنین از تقویت بازرسی و ساماندهی صنف در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خبر داد و گفت: هیئت مدیره کنونی عزم راسخ دارد تا ساماندهی صنف ناشر و کتابفروش را به‌صورت جدی پیگیری کند.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: هم­ اکنون به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، در سراسر کشور بالغ بر ۸۳۰ هزار واحد صنفی فاقد جواز کسب وجود دار. صنف ناشر و کتابفروش که مدعی تولید فرهنگی است، بعید است که نخواهد با قانون مقابله کند و نخواهد امور خود را به صورت منسجم و قانونمند به انجام برساند.

فخری‌زاده با بیان اینکه طبیعی است که هرچه تعداد اعضاء اتحادیه­‌های صنفی بیشتر باشد، قدرت صنف برای عبور از موانع و مشکلات بیشتر می­‌شود، ادامه داد: اعضاء کمیسیون بازرسی اتحادیه هم‌­اکنون در تلاش برای تشویق ناشران و کتابفروشان غیرعضو برای عضویت در اتحادیه هستند که درصدد تهیه بروشورهایی با تأکید بر منافع ملی و صنفی برای اعضاء از جمله استفاده از آب و برق با تعرفه ترجیحی، امور بیمه­‌های تأمین اجتماعی و بعضی معافیت‌­ها در این حوزه و نیز معافیت‌­های مالیاتی است.

وی گفت: در تهیه بروشورهای تشویقی، همچنین استفاده از امکان گرفتن ویزا از سفارتخانه­‌های خارجی برای اعضاء و نیز استفاده از مجوز ورود به طرح محدوده ترافیکی در نظر گرفته شده است. از هفته گذشته هم صدور اخطار برای ناشران غیرعضو شروع شده که در پایان اخطار سوم، در صورت عدم مراجعه برای دریافت پروانه کسب، دفاتر و کتابفروش­‌های غیرعضو، پلمب خواهند شد.

نظر شما