شناسهٔ خبر: 39175 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست "آب حیات،حیات آب: نقش دولت و مردم در چالش محیط زیست" برگزار شد

پنجمین نشست نشر و پژوهش شیرازه در تاریخ بیست و یکم مهرماه هزارو سیصدو نودو چهار در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز؛ پنجمین نشست نشر و پژوهش شیرازه در تاریخ بیست و یکم مهرماه هزارو سیصدو نودو چهار در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران برگزار شد. این نشست تحت عنوان "آب حیات،حیات آب: نقش دولت و مردم در چالش محیط زیست" به بررسی و بحث پیرامون بحران و کمبود آب و مسائل زیست محیطی در رابطه با آن پرداخت. در ابتدا سرکار خانم زیبا جلالی نائینی مدیر نشرو پژوهش شیرازه انگیزه خود از طرح موضوع آب را اینگونه بیان کرد که بحران آب جهانی است و در یک جلسه ای دوستانه این مهم مطرح و امروز محقق شد که هدف ما باید این باشد که شعارهای کلیشه ای همچون" نوع مصرف آب را تغییر دهیم" را به کنار نهاد چون خود مسئولین ذی ربط نیز این گونه رویکرد با موضوع آب را کنار گذاشته اند. ایشان ریشه یابی و ارائه راهکار عینی و عملی و بازشناسی مجری آن را برای بحران بی آبی را دغدغه خویش برای برگزاری نشست دانست.

اولین سخنران جلسه سرکار خانم مهندس "مینو رفیعی" کارشناس ارشد اقتصاد و توسعه، استاد دانشگاه تهران و مدیر طرح جامع مسکن بود. وی سخنرانی خود را باعنوان "نقش دولت و مردم در چالش های محیط زیست" آغاز نمود. وی گفت در هزارة سوم به دنبال راه حل عملی برای بحران آب هستیم. او چالشهای زیست محیطی را از دیدگاه توسعه پایدار نگریسته و توسعه پایدار را بهبود کیفیت زندگی برای همه به عدل و برای همه نسل ها معنی کرد. 

دومین سخنران دکتر"امیراحمدیان " استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر درحوزه اوراسیا در ارتباط با "ژئوپولتیک آب" مطالبی را یادآور شده و ضمن اشاره به پیشینه فرهنگی و آموزههای دینی در ارتباط با قداست آب، محافظت از آن را از گذشته های دور یعنی از زمان هخامنشیان برابر با اهمیت حفظ خاک دانست . وی ایرانیان را مخترع اولین سدها در دنیا دانست . بهطوری که در دعای اهورامزدا برای ایران نشان میدهد برای رهایی از بی آبی باید روش نگهداری آب به وجود میآمد . احداث کاریز و قنات هم از دیگر اختراعات ایرانیان برای حفظ آب بود. وی گفت مردم راههای استفاده درست از آّب، نگهداری و حفظ و زمانبندی آن را به خوبی می دانستند و اززمانی که دولت متولی مسائل آب شد اختلاف به وجود آمد. اداره سرزمین و سیاست ارتباط مستقیم با یکدیگر داشته و رابطه دولت با قدرت "ژئوپولتیک" نامیده می شد. پس حوزههای آبی از مسائل خاص سیاسی به شمار میآمد و سرزمینهایی که آب های مرزی داشتند به عنوان قدرتی بزرگ اعمال نظر می کردند. 

سومین سخنران نشست آقای دکتر"عباس محمدی اصل" دکترای جامعه شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دانشگاه علامه و دارای بیش از ۶۵ عنوان کتاب و ۴۳۳ مقاله فعال در حوزه جامعه شناسی جنسیت بود. ایشان سخنان خود را پیرامون جنسیت و محیط زیست و اشاره به کتاب زنان و محیط زیست که در سال ۱۳۸۸ توسط نشر شیرازه به چاپ رسید آغاز کرد و آن را سندی مکتوب برای سخنان خود قلمداد کرد. آقای محمدی متغیری به نام جنسیت را در آلودگی و بحران زیست محیطی مطرح و آلودگی را اضافه شدن صورتی از ماده یا انرژی به محیط به شکلی که قابل بازیافت نیست و برای جانداران مضر است، تعریف کرد. این آلودگی شامل اصوات، دود، ریزگردها، دیداری و... و ارادی و غیرارادی میشود. بر طبق آمارهای جهانی ایران جزو ۱۰ کشور اول آلاینده دنیا است. میزان مصرف آب در ایران ۴ برابر استاندارد جهانی است. حدود ۱۶۳ رودخانه آلوده در کشور شناسایی شدهاست، میزان آلودگی هوا در تهران ۲/۸ برابر استاندارد جهانی است و روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهران پخش می شود که بدن فقط حدود ۲۰۰ گرم آن را می تواند تصفیه کند. وی همچنین ارقامی در مورد میزان تخریب جنگل و فرسایش خاک در ایران داد که حدود ۴۰۰ هزار هکتار در سال بود. ودر اثر آلودگی هوا سالانه ۸۰ هزار نفر در ایران جان خود را از دست می دهند.

مشست محیط زیست

 

نشست محیط زیست 2

نظر شما