شناسهٔ خبر: 39161 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارنامه ۷۰ سال همکاری ایران و سازمان ملل در یک نمایشگاه

نمایشگاه عکس سازمان ملل متحد به مناسبت هفتادمین سال تاسیس این سازمان در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران گشایش یافت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، این نمایشگاه که شامل تصاویری از همکاری ایران و سازمان ملل متحد طی ۷۰ سال بعد از تاسیس این سازمان بود با حضور جمعی از مقامات دفتر سازمان ملل در تهران و مسوولان دانشگاه تهران و مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالن طبقه اول کتابخانه مرکزی این دانشگاه برای بازدید به نمایش درآمد. 
در آیین افتتاحیه این نمایشگاه مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، سرج ناکوزی رییس فائو در تهران به نمایندگی از سازمان ملل و بهزاد خاکپور رییس مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حاضر بودند و بعد از سخنانی نمایشگاه را افتتاح کردند. 

** تشکر از ایرنا
سرج ناکوزی در سخنان خود از همکاری های گرانقدر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران برای کمک به برگزاری این نمایشگاه و در اختیار قرار دادن تصاویر تاریخی و خارق العاده ای از سفر هفت دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران توسط ایرنا بسیار از این خبرگزاری تشکر کرد. 

** سازمان ملل؛ موفقیت و شکست توأمان 
معاون فرهنگی دانشگاه تهران نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس سازمان ملل متحد در کتابخانه مرکزی تهران با اشاره به این که خوب زیستن ، احترام به عقاید دیگران و تکریم بشر همواره از اولویت ایرانیان بوده است، گفت: ایران از اولین کشورهایی بود که به منشور سازمان ملل متحد پیوست. 
مجید سرسنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه سازمان ملل متحد یادآور شد: این سازمان از زمان تاسیس تاکنون خدمات ارزنده ای را ارائه کرده است اما در بعضی بخش ها هم چندان موفق نبوده و کاملا به اهدافش نرسیده است. 
سرسنگی خاطرنشان کرد: ملت های بسیاری از زمان تاسیس سازمان ملل متحد همچنان در رنج و اندوه و نابرابری زندگی می کنند. 
معاون فرهنگی دانشگاه تهران افزود: سازمان ملل متحد به عنوان مرجع بزرگ جهانی و سازمانی که تعداد زیادی از کشورهای جهان را دربرمی گیرد، نقش جدی در رخدادهای جهانی خواهد داشت. امروزه خاورمیانه از جمله در سوریه، یمن، عراق، افغانستان و... با آشوب های بسیاری روبه روست اما گویی عزم جهانی برای جلوگیری از این رخدادهای دهشتناک وجود ندارد و تا تحقق اهداف سازمان ملل متحد راه درازی در پیش است. 

** آرشیو گرانقیمت ایرنا کمک بزرگی در برگزاری این نمایشگاه بود 
سرج ناکوزی نیز در آیین افتتاح نمایشگاه عکس سازمان ملل متحد گفت: این نمایشگاه تاریخ طولانی همکاری ایران و سازمان ملل متحد را به نمایش می گذارد. دوستان ما در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ایرنا و شخص آقای محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همچنین مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران به برگزاری این نمایشگاه بسیار کمک کردند. 
نماینده سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با اشاره به ۷۰ سال از گذشته تاسیس سازمان ملل / ۲۲ اکتبر ۱۹۴۵ / گفت: روابط دیرینه ایران و سازمان ملل متحد از همکاری نزدیک این کشور با آن سازمان حکایت دارد. ایران یکی از ۵۱ کشور موسس سازمان ملل بوده است و مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل در سال ۱۹۵۰ در تهران تاسیس شده است. 
ناکوزی تاکید کرد: در این نمایشگاه می توانید ۷۰ سند و عکس را از مهم ترین همکاری های ایران و سازمان ملل متحد از جمله حساس ترین لحظات تاریخی این همکاری ها مشاهده کنید. 
وی بعضی از این لحظات تاریخی را شامل؛ امضای منشور سازمان ملل متحد توسط رییس هیات نمایندگی ایران در آن سال ها و جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۲ هنگام ارائه پیشنهاد حسن روحانی رییس جمهوری ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری دانست و گفت: امروز ۱۸ آژانس و صندوق مرتبط با سازمان ملل متحد در ایران فعالیت می کنند. 

** ایران در تصویب منشور سازمان ملل متحد نقش مهمی داشت 
بهزاد خاکپور رییس اداره اسناد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم با اشاره به سوابق دیرینه ایرانیان در برقراری صلح و دوستی در جهان گفت: ایران حتی در تصویب منشور سازمان ملل متحد نقش مهمی داشته است. در زمانی که این منشور با اتفاق آرای کشورهای عضو در حال تاسیس بود، کشورهای قدرتمند خواستار حذف بند ۱۰ منشور سازمان ملل متحد بودند که به حل و فصل مشکلات بین کشورها اشاره می کرد. 
وی ادامه داد: اما مخالفت ایران با حذف این بند باعث شد حل و فصل صلح آمیز مشکلات در جامعه بین الملل ابقا شود. مردم ایران نسبت به سازمان ملل متحد و اهدافش از همان زمان اهتمام جدی داشتند. 
در پایان این مراسم سرج ناکوزی تصویر تاریخی هیات نمایندگی ایران در زمان امضای منشور سازمان ملل متحد را به بهزاد خاکپور اهدا کرد. 
این نمایشگاه از دیروز (چهارشنبه) تا ۲۹ مهرماه در سالن طبقه اول کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برپاست. 

نظر شما