شناسهٔ خبر: 39036 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «آسیب‌شناسی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران» منتشر شد

کتاب «آسیب‌شناسی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران» دستاورد پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که توسط علی جعفری و با نظارت دکتر محمدعلی خبری انجام شده است.

 

کتاب «آسیب‌شناسی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران» منتشر شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ این کتاب ناظر به هنجارهای برگرفته از «رویکرد اسلامی به جامعه‌شناسی ازدواج و خانواده» به‌ دنبال پاسخگویی به این سؤالات است: مؤلفه‌های نشانه شناختی ازدواج در بازنمایی سینمای ایران از آن چیست؟ روندهای اصلی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران ناظر به نظریه هنجاری چگونه ارزیابی می‌شود؟ در ازدواج‏های برساخته سینمای ایران، آیا نوعی روند عمومی بازنمایی قابل رصد است یا بازنمایی‏ها متأثر از ادوار مدیریت دولتی سینما متغیر بوده است؟

در این پژوهش، تعداد ۱۱۶ فیلم سینمای ایران که در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹ ساخته شده و در آنها، یکی از نقش‌های اصلی فیلم به نحوی با مسئلة ازدواج برای خود، درگیر می‌شود مطالعه شده است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد روند عمومی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران واجد شش آسیب عمده است: الف- ازدواج در قاب سینما مقوله‌ای بیشتر تفننی است تا مهم و جدی. ب- روابط کلامی و غیرکلامی زوجین در مراحل قبل و بعد از ازدواج تفاوت ندارد(تضعیف معنای شرعی ازدواج). ج- در اغلب بازنمایی های سینمایی، ازدواج بیشتر مقوله‌ای غیرخانوادگی است و خارج از چارچوب‌های خانواده رخ می‌دهد. د- در تصاویر ارایئه شده سینمایی، اغلب، ازدواج بیش از آرامش و سکینه با تنش همنشین است. ه‍- وجوه آیینی ازدواج در بازنمایی سینمایی به شدت تضعیف شده است. و- ازدواج قاب سینما در بسیاری از مؤلفه‌ها با ازدواج‏های جامعه ایرانی مطابقت ندارد و در زمینه‌ای غیرواقعی بازنمایی می‌شود.

کتاب «آسیب‌شناسی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران» در ۱۵۰ صفحه با قیمت ۷۵۰۰۰ ریال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما