شناسهٔ خبر: 39030 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار مجموعه مقالات نوش آفرین انصاری در یک کتاب

مجموعه «کتاب، کتابداری و کتاب پژوهی در نوشته‌های نوش آفرین انصاری» به کوشش علی بوذری در 464صفحه از سوی انتشارات خانه کتاب به چاپ رسیده است.

 

انتشار مجموعه مقالات نوش آفرین انصاری در یک کتاب

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این کتاب با پیشگفتاری از مجید غلامی جلیسه، مقدمه‌ای از علی بوذری، زندگی نامه‌ای از نوش آفرین انصاری به قلم مهسا صدیق و سپس کارنامه‌ای علمی از نویسنده مقالات شروع می‌شود.

کتابداری که به تازگی از آن با نام علوم اطلاع رسانی یاد می‌شود، یکی از رشته‌های مهم بوده و تجلیل از کتابداران و استادان این عرصه ضروری است.

این کتاب در واقع مجموعه‌ای از مقالات و مصاحبه‌های خانم نوش آفرین انصاری است که دربردارنده نکات کلیدی رشته کتابداری است و چون به صورت پراکنده در مجلات و جاهای مختلف چاپ شده بوده در این کتاب در یک محموعه باز چاپ شده و به طور کلی در چهار فصل کلی مقالات کتاب و کتابداری، کتاب و کتابداری کودک و نوجوان و مقالات در زمینه بررسی‌های تاریخی و مصاحبه‌ها گردآوری شده است که هرکدام از آن‌ها در سال‌های مختلفی قبلا به چاپ رسیده‌اند و حالا در یک کتاب در دسترس قرار گرفته‌اند.

نوش آفرین انصاری یکی از پیشکسوتان رشته کتابداری و استاد دانشگاه تهران است که در سی ام شهریور ۱۳۱۸ ش در خانواده‌ای فرهنگی در سیملا، یکی از شهرهای هندوستان به دنیا آمد که پدرش عبدالحسین مسعود انصاری از کارمندان عالی رتبه وزارت امور خارجه و مادرش فاطمه مسعود انصاری فارغ التحصیل رشته آموزش پیش دبستان از آلمان بود. نوش آفرین به دلیل شغل پدرش دوران کودکی اش را در کشورهای مختلفی گذراند و با زبان‌های انگلیسی‌، فرانسه و روسی نیز آشنا شد. ایشان مدرک فوق دیپلم رشته کتابداری را در ژنو گرفت و...

در صفحه ۸۹ کتاب در تعریف کتابدار اینگونه آمده است: ترسیم چهره و شخصیت «کتابدار جالب» بسیار مشکل است زیرا دو انسان هرگز یک جور نیستند و هرکس به کار و به زندگی خود رنگی از خود می‌دهد. کتابدار یک کتابخانه فعال در کاخ جوانان باید خود جوان باشد بدون تعصب و با حداقل عقده‌های اجتماعی . شخصیت قایل احترامی داشته باشد، تحمیل کننده و ریاست طلب نباشد و دانش را دوست بدارد و به خاطر آن حاضر به هرگونه فداکاری باشد.

این کتاب با قیمت ۳۰۰۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما