شناسهٔ خبر: 39028 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تماشاخانه‌ای با فضای گرم و صمیمی برای دوست‌داران تئاتر / مهدی علی‌نژاد از تماشاخانه فنی‌زاده می‌گوید

سالن استاد پرویز فنی زاده یک سالن نمایش خصوصی کوچک زیرمجموعه مرکز آفرینش منشور هنر است که توانسته در مدتی کوتاه فضایی گرم و صمیمی برای گروه‌های تئاتری و دوست‌داران تئاتر ایجاد کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ تماشاخانه استاد پرویز فنی‌زاده یکی از سالن‌های خصوصی تازه تاسیس تئاتر است که در طبقه سوم یک ساختمان چهار طبقه در کوچه مراغه خیابان نجات اللهی واقع شده است. این سالن نمایش کوچک که زیرمجموعه مرکز آفرینش منشور هنر است اگرچه به مانند بسیاری دیگر از تماشاخانه‌های خصوصی از برخی امکانات یک سالن تئاتر بی‌بهره است اما توانسته است در همین مدت کوتاهی که از تاسیس آن می‌گذرد فضایی گرم و صمیمی برای گروه‌های تئاتری و دوست‌داران تئاتر ایجاد و حدود سی اثر نمایشی را میزبانی کند.

با حضور در مجموعه مرکز آفرینش منشور هنر با مهدی علی‌نژاد مدیر این مجموعه به گفت‎وگو نشستیم تا درباره این مجموعه، ویژگی‌ها، نیازها و اهداف آن بیشتر بدانیم.

مهدی علی‌نژاد در ابتدا در خصوص روند شکل‌گیری این تماشاخانه گفت: من از سال ۹۲ به کمک مریم علی‌نژاد و سارا داروفروش مجموعه‌ای را با عنوان مرکز هنری "میم" ایجاد کردم و در همان سال به این نتیجه رسیدم که فضا را بزرگ‌تر کنم و مجموعه را گسترش دهم که در آن سالن نمایش هم وجود داشته باشد، بر همین اساس تماشاخانه پرویز فنی‌زاده را در این موسسه راه‌اندازی کردم. همچنین قرار است در آینده از این مجموعه برای آموزش تولید و اجرای نمایش زیر نظر اساتید به نام ایرانی و خارجی نیز بهره بگیریم.

او در رابطه با چگونگی تاسیس این تماشاخانه ادامه داد: تماشاخانه استاد پرویز فنی‌زاده در مرکز آفرینش منشور هنر با حضور اساتید بنام سینما و تئاتر چون محمدعلی سجادی، شکرخدا گودرزی، خسرو حکیم رابط، محمد ساربان، بیژن شکرریز، اتابک نادری، صادق توکلی، زهرا اویسی، مانا استاد محمد، مریم رحیمی، رویا بختیاری و دنیا فنی زاده در تاریخ پانزدهم آذر ماه ۹۳ افتتاح شد و فعالیت خود را با اجرای نمایش‌های "کاپوچینوی ایرلندی" به کارگردانی حسین کریمی‌راد و "سه حلقه میخک" کاری از احمد ارجمندی آغاز کرد.

اجرای ۳۰ اثر نمایشی از آغاز تاسیس تماشاخانه تاکنون

علی‌نژاد با ارائه آماری از تعداد نمایش‌های به اجرا درآمده در این سالن و نیز تعداد مخاطبان آن از آغاز تاسیس تاکنون بیان کرد: از زمان شروع تاسیس این تماشاخانه تا پایان سال ۹۳ حدود ۱۲ نمایش و از ابتدای سال ۹۴ تا به اکنون نیز حدود ۱۸ نمایش روی صحنه رفته است. سالن نمایش ما توانسته است تاکنون چیزی در حدود هزار تماشاگر را به سمت خود بکشاند.

مدیر تماشاخانه فنی‌زاده در معرفی ظرفیت، ویژگی‌ها و امکانات این تماشاخانه ادامه داد: این مجموعه دارای یک سا با سنی به عرض ۴متر و طول ۱۲ متر است.تعداد صندلی های سالن ۵۰ عدد است اما قابلیت ارتقاء تا ۲۵ تماشاگر دیگر هم دارد که می‌توانند روی زمین بنشینند. همچنین این تماشاخانه دارای دو پلاتوی تمرین ۲۵ متری، اتاق گریم و اتاق فرمانی است که راه آن کاملا مجزا از سالن است.

ارتقاء سطح کیفیت و استانداردهای سالن نمایش مهم‌ترین اولویت تماشاخانه

علی‌نژاد با اشاره به ضرورتی که جهت ارتقاء سطح کیفی و استاندارهای این سالن نمایش وجود دارد، اذعان کرد: قاعدتا و قطعا سالن نمایش در یک واحد آپارتمانی نمی‌تواند از استانداردهای کافی برخوردار باشد اما با این وجود سقف این تماشاخانه حدود ۳متر و بیست سانتی‌متر است درحالی که سقف آپارتمان‌های دیگر چیزی در حدود دومتر و هفتاد سانتی متر است اما با این تفاسیر سقف سالن تئاتر باید حداقل ۴ متر باشد، البته به من به عنوان مدیر یک تماشاخانه خصوصی استانداردی ارائه نشد که اگر می‌خواهم سالن تئاتری تاسیس کنم باید به دنبال مکانی با استانداردهای مشخص باشم. به طوری که آن زمان که نماینده‌ای از سوی مرکز هنرهای نمایشی، سالن نمایش ما را تایید کرد خیلی از فاکتورها برای تاسیس یک تماشاخانه در این مکان فراهم نبود؛ از جمله جایگاه تماشاگران که ما در سال ۹۴ آنها را تعمیر کردیم و همچنان هم در حال رفع ایرادات آن هستیم. من هم دوست دارم که یک سالن نمایش خیلی بهتر و یک فضایی بزرگ‌تر از آنچه که اکنون وجود دارد داشته باشیم چون ما هم گروه تئاتر داریم و تئاتر کار می‌کنیم. بنابراین ارتقاء سطح کیفیت و استانداردهای سالن نمایش یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما است. تا به اکنون هم تا به آنجا که در توان داشتیم سعی کردیم در همین محیط کوچک و آپارتمانی امکانات حرفه‌ای را برای گروه‌های تئاتری فراهم کنیم.

آغاز اجرای سیستم حرفه‌ای آموزش از آبان ماه سال جاری

او در رابطه با برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز گفت: ما در نیم سال اول افتتاح این تماشاخانه توسط استاد ناصح کامکاری با یکی از بازیگران برجسته سوئد ارتباط برقرار کردم و این هنرمند سوئدی در مجموعه ما سه جلسه هفت ساعته کارگاه بازیگری به شیوه متد اکتینگ برگزار کرد. در سال ۹۴ نیز به کمک محمد ساربان که عضو هیئت نظارت آثاری که قرار است در این تماشاخانه اجرا شود نیز هستند به همراه خانم نسرین قاسم‌زاده در هلند که مدرس تئاتر اینتراکتینگ هستند دو دوره کارگاه آموزشی برگزار کردیم. از سوی دیگر ظرف مدت یک ماه آینده نیز مجوز موسسه فرهنگی و هنری را دریافت خواهیم کرد و به این ترتیب سیستم آموزش مجموعه را به صورت حرفه‌ای از آبان ماه شروع خواهیم کرد.

رویکرد تجاری به فعالیت‌های تماشاخانه نداریم

مدیر تماشاخانه فنی‌زاده با اشاره به تسهیلاتی که این مجموعه برای گروه‌های جوان و تازه کار تئاتر در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: چون تمام عوامل مجموعه منشور هنر و تماشاخانه فنی‌زاده از هنرمندان حوزه تئاتر هستند، به لحاظ اجاره سالن، قیمت ما از تمام تماشاخانه‌های دیگر کم‌تر است. به گروه‌های نمایشی فشار زیادی نمی‌آوریم حتی گاه اتفاق افتاده که گروهی فروش کافی را نداشته‌اند و ما به آنها تخفیف دادیم و یا به صورت اقساط پول اجاره سالن را از آنها دریافت کرده‌ایم.به طورکلی از آنجا که من هم بازیگر هستم و هم دوست دارم در حوزه‌ای که به آن علاقمندم فعالیت کنم بنابراین با دیدگاه تجاری به این کار نگاه نمی‌کنم.

او در رابطه با میزان درآمد و سود حاصل از فعالیت‌های این تماشاخانه خاطرنشان کرد: سود این مجموعه به طور متوسط تقریبا حدود یک تا یک ونیم میلیون تومان است که این سود اندک بین بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود اما نکته دیگر این است که اگرچه سود درخوری نصیب این مجموعه نمی‌شود اما این تماشاخانه دست کم در نهایت می‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند.

علی‌نژاد اضافه کرد: قطعا اگر کارگاه‌های آموزشی تئاتر در این مجموعه برپا شود می‌تواند به لحاظ تامین هزینه‌ها کمک زیادی برای ما باشد اما ما حتی به برگزاری این کارگاه‌ها هم با دیدگاه تجاری نگاه نمی‌کنیم. برای برگزاری کارگاه‌ها حتما یک سری از محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها لحاظ خواهد شد و شهریه‌های کارگاه‌های آموزشی ما هم قطعا به نسبت مجموعه‌های دیگر آموزشی، پایین خواهد بود. ما در پایان دوره هر کارگاه نمایشی از استادی که برگزارکننده این کارگاه‌ها است یک برآیند می‌خواهیم؛ به این معنی که به عنوان مثال اگر کلاس‌های بازیگری برگزار می‌کنیم باید حتما یک نمایش توسط استاد کارگردانی شود و روی صحنه رود.

حضور یکی از بیست اثر منتخب سال ۹۴ در سالن فنی زاده

او در خصوص نحوه ارزشیابی و انتخاب آثار در این تماشاخانه نیز توضیح داد: ما اولین تماشاخانه خصوصی هستیم که در آن نمایشی (نمایش آسید کاظم به کارگردانی سارا داروفروش) اجرا شده است که در حال حاضر جز بیست اثر منتخب سال ۹۴ است و در رقابت با نمایش‌های شاخصی که در بهترین سالن‌ها به اجرا درآمده‌اند این رتبه را به دست آورده است. کیفیت آثار به حدی برای مجموعه ما اهمیت دارد که با وجود اینکه ما می‌توانستیم در مهرماه سال جاری چهار اجرا داشته باشیم تنها یک اجرای نمایش داریم به دلیل اینکه ما در شهریورماه چهار نمایش را به لحاظ کیفی رد کردیم.

هیئت نظارتی متشکل از سه استاد به نام عرصه تئاتر

علی‌نژاد در توضیح این مطلب افزود: هیئت نظارت و ارزشیابی آثار نمایش‌ها در این تماشاخانه متشکل از سه استاد به‌نام عرصه تئاتر همچون شکرخدا گودرزی، امیر دژاکام و محمد ساربان است. این اساتید از بدو شروع کار مجموعه منشور هنر با ما همکاری داشته‌اند. نحوه ارزشیابی هم به این شکل است که آثار را نه به طور کامل نفی و نه کاملا تایید می‌کنند با این منطق که هر کاری حتما با زحمت‌هایی هم همراه بوده که بر اساس آن نقاط ضعف و قدرت متعددی می‌تواند داشته باشد. اگر نقطه ضعف به صورت ریشه‌ای باشد مانند ضعف در نمایشنامه کار به طور کامل رد می‌شود. کارهایی هم هستند که اصلاحیه می‌خورند و بعد از اعمال اصلاحاتی دوباره مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

وجود خلاقیت در آثار مهم‌ترین اولویت پذیرش آثار

او در خصوص اولویت‌هایی که برای پذیرش آثار در نظر گرفته می‌شود، افزود: به طور کلی اولویت ما در پذیرش آثار بیشتر با کارهایی است که در آنها خلاقیت وجود داشته باشد. در همین مجموعه نمایشی به اجرا درآمده است که کارگردان، بازیگر و نویسنده متن چهره بوده است اما همزمان با آن در یک تایم زمانی نمایش دیگری اجرا می‌شده است که تمام گروه متشکل از  جوانانی بوده که هیچ یک چهره نبوده‌اند و چیزی حدود شش برابر آن نمایشی که افراد چهره‌ در آن حضور داشته‌اند فروش داشته‌اند؛ بنابراین من معتقدم مخاطبان تئاتر افراد فهیم و باهوشی هستند و برای دیدن چهره‌ها به تئاتر نمی‌آیند بلکه بیشتر از هرچیز بر اساس بازخوردها و نقدهایی که از یک نمایش دریافت می‌کنند، تصمیم می‌گیرند که چه نمایشی را ببینند.

حضور گروه‌های تازه کار تا هنرمندان مطرح در تماشاخانه

مدیر تماشاخانه استاد فنی زاده در پاسخ به این سوال که بیشتر چه گروه‌هایی متقاضی اجرا در این تماشاخانه هستند، گفت: تا‌کنون گروه‌های متعددی از گروه‌های جوان و کار اولی گرفته تا گروه‌های باتجربه و مطرح برای گرفتن سالن به ما مراجعه کردند که خوشبختانه اغلب گروه‌هایی که در این سالن نمایش اجرا کرده‌اند به اصطلاح به نوعی پاگیر این مجموعه شده‌اند.

قرارداد یک ساله با دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی در راستای حمایت از کارهای دانشجویی

او در خصوص نحوه کار با گروه‌های دانشجویی نیز افزود: در راستای بحث‌های حمایتی از کارهای دانشجویی، این مجموعه با دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی به مدت یک سال قرارداد دارد و بر این اساس هم در ساعات تمرین این گروه‌ها در پلاتوها و هم برای خرید بلیت جهت دیدن نمایش‌ها و هم برای اجاره سالن جهت اجرا تخفیف‌هایی برای آنها در نظر گرفته‌ایم. همه این موارد هم منوط بر این است که دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی این گروه‌ها را معرفی کند.

ایجاد فضای گرم و صمیمی برای دوست‌داران تئاتر مهم‌ترین دست آورد تماشاخانه

علی‌نژاد در خصوص نحوه استقبال این تماشاخانه از کارهای کودک نیز بیان کرد: کار کودک چون الزاما برای کودکان است معمولا صبح‌ها به اجرا درمی‌آیند و چون ساختمان ما اداری است و رفت و آمد بچه‌ها به سالن با دشواری‌هایی مواجه می‌شود امکان اینکه سالن به این گروه‌ها اجاره دهیم نداشتیم اما برای اجرای نوبت‌های عصر مشکلی نداریم که تاکنون متقاضی وجود نداشته است.

او در پایان فضای گرم و صمیمی که این مجموعه میان هنرمندان تئاتری ایجاد کرده است را مهم‌ترین دست آورد این تماشاخانه عنوان کرد و افزود: بسیار خوشحالم که مجموعه ما در این مدت اندک توانسته یک سری مخاطب ثابت برای خود جذب کند.

نظر شما