شناسهٔ خبر: 38919 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داریوش مهرجویی: ˝غرب واقعی˝ تلفیقی از سینما و تئاتر است

کارگردان نمایش ˝غرب واقعی˝ می‌گوید در نمایشنامه یک نگاه طنزآلود نسبت به آنچه در غرب آمریکا می‌گذرد، مستتر است که البته بسیار مدرنیزه و امروزی شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛  داریوش مهرجویی کارگردان مطرح سینما که پیش از این نمایش "درس" اثر اوژن یونسکو را به عنوان اولین تجربه تئاتری خود روی صحنه برده بود، این روزها در حال اجرای نمایش "غرب واقعی" نوشته سام شپارد در پردیس کورش است.

او در خصوص روند شکل‌گیری این نمایش به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: من سام شپارد را از مدت‌ها پیش می‌شناسم و با او در فستیوال توکیو آشنا شدم و اغلب نمایشنامه‌های او را مطالعه کرده‌ام. از میان کارهای او دو نمایشنامه "کودک مدفون" و "غرب واقعی" را بیشتر از همه پسندیدم و آن‌ها را ترجمه کردم؛ به امید اینکه روزی این دو نمایش را روی صحنه ببرم.

مهرجویی ادامه داد: کم‌وبیش همان مفاهیمی که در نمایش "درس" ارائه کردیم در این نمایش هم مستتر است، البته من این نمایشنامه را بازنویسی کردم و تغییراتی در آن ایجاد کردم که برای تماشاگر ایرانی بیشتر قابل فهم باشد.

این کارگردان با اشاره به ویژگی‌های نمایشنامه خاطرنشان کرد: نمایشنامه "غرب واقعی" توسط یک آمریکایی نوشته شده است و بنابراین او شناخت دقیقی از اوضاع‌واحوال غرب دارد. در حقیقت در این نمایشنامه یک نگاه طنزآلود نسبت به آنچه در غرب آمریکا می‌گذرد، مستتر است که البته بسیار مدرنیزه و امروزی شده است.

کارگردان نمایش "غرب واقعی" در توضیح موضوع این اثر افزود: یک فضای کلی از عناصر اصلی جامعه آمریکا در این اثر متمرکز است که یکی از این عناصر بحث خشونت بی‌منطق است و دیگری اضمحلال انسجام و پیوندی است که میان اعضای خانواده وجود دارد.

او با اشاره به خط داستانی نمایش ادامه داد: این نمایش داستان دو برادر را روایت می‌کند که در یکی از حومه‌های لس آنجلس بعد از مدت‌ها دوری از هم، یکدیگر را پیدا می‌کنند؛ یکی از این برادران مدت‌ها از زندگی شهری فرار کرده و در بیابان زندگی می‌کند و برادر کوچک‌تر یک نویسنده موفق است و درصدد تدارک یک پروژه بزرگ هالیوودی است. برادر بزرگ‌تر که خود مدتی در بیابان و دور از شهر زندگی کرده است ایده‌های جدیدی راجع به غرب و بیابان دارد و گویا ایده‌های او در خصوص این موضوع برای تهیه‌کننده پروژه هالیوودی بسیار جذاب‌تر است بنابراین بر سر این موضوع میان این دو برادر نوعی رقابت و اختلاف درمی‌گیرد که این خود باعث ایجاد یک تضاد عمیق در دیدگاه این دو برادر می‌شود و...

این هنرمند همچنین در رابطه با فضای نمایشنامه خاطرنشان کرد: آنچه در این نمایشنامه مطرح می‌شود همان چیزی است که هم در ایران و به طور کلی در همه جای دنیا وجود دارد یعنی فضای رقابتی شدیدی میان تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران وجود دارد و همه چیز در این حوزه هول و هوش سرمایه و از این دست موضوعات می‌گردد و ربطی هم به جنبه‌های هنر و اخلاق ندارد.

مهرجویی در خصوص فرم و شیوه اجرای نمایش گفت: در این کار فرم تازه‌ای به کار گرفتم که شامل تلفیق سینما و تئاتر است و مانند سبک‌های گذشته دارای میان‌پرده است که در این میان‌پرده‌ها تصاویر سینمایی منعکس می‌شود. بر همین اساس نه تنها به صورت شکل ظاهری، بلکه به لحاظ مفاهیم و موضوع هم این میان‌پرده‌های سینمایی به موضوعی که در حال رخ دادن است ارتباط دارد. این کاری است که فکر نمی‌کنم کسی تا به حال آن را انجام داده باشد.

او در خصوص موسیقی نمایش "غرب واقعی" نیز گفت: در این نمایش از موسیقی غربی و قطعات متعددی به صورت پیش‌پرده استفاده شده است.

مهرجویی در پاسخ به این سؤال که آیا کار در حوزه تئاتر را ادامه خواهد داد یا خیر، بیان کرد: ممکن است در آینده کار قبلی خود نمایش "درس" اثر اوژن یونسکو را دوباره روی صحنه ببرم.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: امیدوارم این تحولی که در تئاتر به وجود آمده است و حتی می‌توان گفت در حال پیشی گرفتن از سینما است همچنان ادامه پیدا کند.

نمایش "غرب واقعی" نوشته سام شپارد به کارگردانی داریوش مهرجویی از ۲۲ شهریورماه تا ۲۲ مهرماه ساعت ۱۹ در سالن البرز (شماره ۷) پردیس کوروش روی صحنه است. امین حیایی، ‌محمدرضا خلج، ‌جمال مرتضوی و جمیله فردین در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

نظر شما