شناسهٔ خبر: 38915 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا به جان ویلیامز می‌رسد

جان ویلیامز چهل و چهارمین دریافت‌کننده جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا (AFI) و اولین آهنگسازی است که این جایزه را می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ جان ویلیامز جایزه خود را ۹ ژوئن ۲۰۱۶ در مراسمی در لس آنجلس دریافت می‌کند.

به گزارش ورایتی، هوارد استرینگر رئیس هیئت‌امنای موسسه فیلم آمریکا (AFI) در بیانیه‌ای گفت: نبوغ جان ویلیامز در پیوند دادن موسیقی با فیلم قالب هنری را به سطوح سمفونیک ارتقاء‌ داده و باعث شده است چند نسل از تماشاگران از جادوی سینما غنی شوند.

ویلیامز متولد ۱۹۳۲ در نیویورک و بزرگ‌شده در این شهر است. او در ۱۹۴۸ به لس آنجلس نقل مکان کرد. ویلیامز به عنوان آهنگساز در بیش از ۲۰۰ اثر تلویزیونی و بیش از ۱۵۰ فیلم سینمایی کار کرده است که تعدادی از آن‌ها موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند.

ویلیامز برای "ویولن‌زن روی بام"، "آرواره‌ها"، اولین فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای"، "ئی‌تی" و "فهرست شیندلر"‌ پنج بار برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی شده است.

این آهنگساز ۸۳ ساله نیویورکی درمجموع با ۴۹ نامزدی اسکار پس از والت دیزنی دومین فردی است که در تاریخ سینما بیش از همه نامزد اسکار شده است.

ویلیامز همچنین چهار جایزه گلدن گلوب، هفت جایزه بفتا، سه جایزه امی و ۲۲ جایزه گرمی در کارنامه دارد.

موسیقی "سوپرمن"، مجموعه فیلم‌های "جنگ‌های ستاره‌ای"، دو فیلم اول "تنها در خانه"، "هوک"، "پارک ژوراسیک"، "نجات سرباز رایان"، سه فیلم اول "هری پاتر"، "اسب کارزار"، "لینکلن" و "ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار" از دیگر ساخته‌های اوست. 

ویلیامز بیش از ۴۰ سال است با استیون اسپیلبرگ مشارکت هنری دارد و به غیر از دو فیلم "دوئل" و "رنگ ارغوانی"، موسیقی تمام فیلم‌های مهم اسپیلبرگ را ساخته است.

او فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود ۷ – نیرو بیدار می‌شود" را آماده نمایش دارد و قرار است سال آینده در فیلم "بی‌اف‌جی" بار دیگر با اسپیلبرگ همکاری کند.

سه موسیقی متن ویلیامز در فهرست "۱۰۰ سال موسیقی فیلم" شامل ۲۵ موسیقی متن فیلم آمریکایی برتر تاریخ هستند که "جنگ‌های ستاره‌ای" در صدر این فهرست است.

جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا به استیو مارتین و سال قبل از آن به جین فاندا رسید. جان فورد در ۱۹۷۳ اولین دریافت‌کننده این جایزه بود.

AFI در ۲۰ سال اول بیشتر از غول‌های سینمایی بازنشسته مانند فورد، آلفرد هیچکاک، بت دیویس و فرانک کاپرا تقدیر می‌کرد، اما در دو دهه اخیر چهره‌هایی چون اسپیلبرگ، کلینت ایستوود، مارتین اسکورسیزی و مریل استریپ که هنوز فعال هستند، مورد تقدیر قرار گرفتند.

نظر شما