شناسهٔ خبر: 38848 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نکوداشت محمود رفیعی برگزار می‌شود

بزرگداشت دکتر محمود رفیعی، مورخ دانا و پزشک توانا یکشنبه ۱۹ مهرماه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

 

نکوداشت محمود رفیعی؛ پزشک توانا و مورخ دانا برگزار می‌شود

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت پاسداشت سال‌ها خدمات ارزشمند علمی و فرهنگی دکتر محمود رفیعی، پزشک،‌ مورخ و نویسنده آیین بزرگداشتی را با حضور فرهیختگان و دوستداران علم و دانش یکشنبه ۱۹ مهرماه برگزار می‌کند.

دکتر محمود رفیعی در سال ۱۳۱۸ در روستای درخش دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۹۵۸ میلادی برای تحصیل در رشته پزشکی راهی دانشگاه ژنو کشور سوئیس و سپس به انگلستان رفت. رفیعی در سال ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و در مرکز طبی کودکان دکتر اهری در دانشگاه تهران با سمت استادیار مشغول به‌کار شد.
 
عضویت و فعالیت در کمیسیون ترویج شیر مادر، عضویت در کمیسیون استراتژی ملی تغذیه و بسیج سلامت کودک، عضویت در کمیسیون پژوهشی گروه کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تهیه هورمون رشد از هیپوفیز و به‌کارگیری آن در درمان بیماران مبتلا در کارنامه خدمات پزشکی وی دیده می‌شود.
 
دکتر رفیعی تالیف کتاب‌های پزشکی «بیماری‌های دستگاه گوارش - طب کودکان نلسون ۱۹۹۲»، «طب اطفال راهنمای تشخیص و درمان» و فصل‌های تغذیه، ویتامین‌ها، بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی در کتب طب کودکان و همچنین تالیف و چاپ ده‌ها عنوان مقاله را در کارنامه علمی خود دارد.
 
ذوق شعری و ادبی و علاقه به تاریخ نیز میراث اجدادی این پزشک تواناست. «دیوان لامع، زندگی و آثار نزاری»، دو جلد نخست «دیوان حکیم نزاری قهستانی»، «واژه‌نامه گویش بیرجند»، «بررسی گویش بیرجند»، «بیرجندنامه»، «اسماعیلیان پس از مغول»، «دیوان شیخ عبدالحسین فنودی»، «تاریخ قاینات»، «زندگی و اشعار سری (بدیع الزمان نوربخش)»، «دیوان سیدمحمد ابراهیم صفوی»، «مجموعه مقالات همایش بین‌المللی بزرگداشت ملاعبدالعلی بیرجندی»، «شرح بیرجندی بر تذکره طوسی»، «نمایندگان بیرجند در مجلس شورای ملی (از ۱۲۸۵ تا ۱۳۵۷)»، «از شوکتی تا دولتی»، «دیوان محمد عظیم عظیمی»، «سفرنامه حکیم نزاری قهستانی» و «جستارهایی درباره بیرجند» آثاری هستند که به همت وی منتشر شده‌اند.
 
آئین نکوداشت دکتر محمود رفیعی، یکشنبه ۱۹ مهرماه از ساعت ۱۷ و ۳۰ تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه، در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، پل امیر بهادر، خیابان سرلشکر علی‌اکبر بشیری، شماره ۷۱ برگزار می‌شود.

نظر شما