شناسهٔ خبر: 38698 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ملاله یوسف زی سوژه سینماهای آمریکا شد

فیلم مستندی از زندگی ملاله یوسف زی دختر پاکستانی برنده جایزه صلح نوبل در آمریکا به نمایش درآمده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ دیویس گوگنهایم که سابقه طولانی در ساخت و تولید فیلم های مستند مانند در انتظار سوپرمن و حقیقت نامتناسب دارد، در آخرین اثر مستند خود به نام او مرا ملاله نامید، زندگی واقعی ملاله یوسف زی را به تصویر کشیده است.
این فیلم که از روز جمعه (۱۰ مهر) در سینماهای سراسر آمریکا به نمایش درآمده، با نقدهای مختلفی روبرو شده است. نشریه تخصصی هالیوود ریپورتر نوشت که این فیلم داستانی جذاب و لحنی صریح دارد. روزنامه نیویورک تایمز نیز یادآور شد که این فیلم بسیار به ارائه پیام خود اصرار دارد و ضرورتا این موضوع را بررسی نمی کند که هزینه تبدیل شدن به ستاره ای در غرب چیست.
نشریه انگلیسی گاردین نیز نوشت که گوگنهایم به عنوان یک مستندساز باسابقه چندان در این فیلم مبارز جلوه نمی کند و افزود: فیلم می توانست چهره واقعی زندگی ملاله یوسف زی را پشت نقابی از یک سخنران ماهر نشان دهد. 
ملاله یوسف زی دختر ۱۸ ساله متولد دره سوات پاکستان، در زمانی که نفوذ طالبان در منطقه در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته بود برای حق آموزش دختران بسیار تلاش می کرد. 
وی در سال ۲۰۰۹ وبلاگی را از فعالیت های خود تحت شرایط دشوار زندگی در حکومت طالبان راه انداخت. 
اعضای گروه تروریستی طالبان در اکتبر ۲۰۱۲ مینی بوس حامل او هم کلاسی هایش را متوقف کرده و پرسیدند کدام یک از شما ملاله است؟ پس از اینکه او خود را معرفی کرد طالبان به سر او شلیک کردند. اما او توانست از این حمله نجات یابد. وی در سال ۲۰۱۴ به عنوان جوان ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

نظر شما