شناسهٔ خبر: 38485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای نمایش‌های خیابانی ایتالیا، اسپانیا، آذربایجان و یونان جشنواره مریوان

دومین روز دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان میزبان ۳۷ اثر است که در ۹ نقطه شهری و روستایی مریوان اجرا می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ نمایش «هست ولی کم هست» از لاهیجان به کارگردانی امیر امینی اثر برگزیده جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان است که در بخش مهمان شرکت کرده است. نمایش «خرمشهر۶۷ » از شهر خرمشهر به کارگردانی عبدالحسین جلیل‌نسب و برگزیده جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، نمایش «گتمه آقا جانا گل عمی جانا» از تبریز به کارگردانی سیامک افسایی و برگزیده جشنواره تبریز نیز دیگر آثار دعوت شده در این روز هستند.  نمایش «فرشته ماهی در خاک» از ورامین به کارگردانی علی عمرانی از آثار بخش مرور است که به عنوان نمایش آغازین این دوره از جشنواره روز گذشته در پارک شانو اجرا شد.

نمایش از Tesseract کشور آذربایجان، نمایشParada  از کشور ایتالیا، نمایش Encontros ملاقات از کشور اسپانیا و نمایش برزخ، محصول مشترک ایران و یونان آثار خارجی هستند که در روز دوم در کنار دریاچه زریبار، پارک ملت و پارک شانو اجرا می‌شوند.

نمایش «برزخ»، کاری مشترک از گروه تئاتر آتروپوس یونان و گروه تئاتر کانی بوکان به کارگردانی رحیم عبدالرحیم‌زاده و استاماتیس افستاتیو است که از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست به داستان سیدوان از منظومه‌های کهن کردستان اختصاص دارد که در آن پدری در روز عروسی پسرانش هرسه آنها را از دست می‌دهد.

اپیزود دوم بر اساس داستان «ار» در اساطیر یونانی شکل گرفته که در آن سربازی به نام «ار» پس از جنگ به جهان مردگان می‌رود و بخش سوم دیدار این دو جهان را به تصویر می‌کشد.

در نمایش «برزخ» سعد قهرمانی، سعادت بدوی، شورش تباک، ایران احمدپور، کژال مبارکی، امید اسراری و استاماتیس افستاتیو به ایفای نقش می‌پردازند و هیرش نادری، ماندانا بدوی، آسو مام‌زاده و کوثر محمدامینی به عنوان عوامل اجرایی حضور دارند.

استاماتیس افستاتیو که دانش‌آموخته دانشگاه آتن و استراسبورگ است پیش از این کارگاه‌های آموزشی و پروژه‌های تئاتری را در کشورهایی چون هندوستان، لهستان، ایران، آلمان، ارمنستان، بلغارستان،‌ دانمارک، کره جنوبی،‌ روسیه، صربستان، مکزیک و اسپانیا اجرا کرده است.

رحیم عبدالرحیم‌زاده نیز دانش‌آموخته دانشگاه تربیت مدرس است و سال گذشته با نمایش «آنتیگونه» توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را به دست آورد.

در بخش آزاد جشنواره «آخرین لالایی مادر» کاری از پژمان شاهوردی، «زائر» از هیوا اسدبیگی، «وقت گل نی» از امین صادقی، «هاپ» از غنچه شکوهیان، «ژست» اثر فرامرز قلیچ‌خانی، «عصر نخبندان» از نرگس خاک‌کار و «دیگه هیچی نمونده» از احمد صمیمی در بخش آزاد جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرند.

سه نمایش «دختری بر آب خروشان» از مهدی  صالح‌یار، «آیین‌های گامرون» از مرضیه آزادی خالص و «آواهای بهاری» اثری از زهرا مریدی در بخش آیینی به رقابت می‌پردازند.

نظر شما