شناسهٔ خبر: 38330 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طریق عملی تزکیه از زبان آیت الله شجاعی

انتشارات سروش تازه ترین اثر خود با عنوان طریق عملی تزکیه مشتمل بر مقالات آیت الله شجاعی را روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  مجموعه دوجلدی مقالات آیت الله محمد شجاعی با عنوان «طریق عملی تزکیه» از سوی انتشارات سروش برای دوازدهمین و سیزدهمین بار تجدید چاپ شد.

بنا بر این گزارش، در جلد نخست طریقه عملی تزکیه نفس و چگونگی توبه و شرایط آن بیان شده و نویسنده التزام به صراط مستقیم در سیر الی الله را شرط لازم در تمامی این راه می داند و بیدار شدن و متنبه گشتن را اولین قدم یا اولین مساله در سلوک دانسته و به بیان آثار یقظه و انتباه می پردازد.

این گزارش می افزاید: در جلد دوم این اثر ارزشمند، سالک در طی طریق و سلوک الی الله بعد از مرحله اول یعنی توبه و بازگشت، در قدم دوم باید در میدان طلب قدم بگذارد و تا رسیدن به مقصود دست از طلب نمی کشد. او باید با تضرع این امر مهم را از خدا بخواهد و طالب جدی باشد. و برای حفظ طلب، بقای آن را نیز از خدا بخواهد و همیشه شکر نعمت طلب را به جای آورد.

طالب در این میدان از همان اول برای رسیدن به مطلوب باید از خود چشم بپوشد و آماده کنار گذاشتن خود و لوازم خودی باشد. در واقع طلب، با هجرت از خود آغاز می شود و با مرگ خود به آخر می رسد. سالک در میدان طلب باید به مجاهدت بپردازد و مجاهدت وی باید مجاهدت یک طالب دردمند باشد. هر چه سالک در منازل سلوک و مراحل آن جلوتر رود مجاهدتش یا همان مراقبه اش کامل تر و دقیق تر خواهد بود، تا جایی که سالک به توفیق الهی مراحل را پشت سر گذارد و به بقای بعد از فنای کامل برسد و تدبیر خدا جایگزین تدبیر بنده گردد.

در این اثر دو مرحله برای سالک در نظر گرفته شده است؛ در مرتبه اول مراقبه، سالک باید با مداومت ده امر را رعایت و جانب حضرت معبود را در خصوص آن مراقبت کند. در مرحله دوم بعد از اینکه سالک به وظایف مرتبه اول عمل کرد، بر اثر مجاهدت نورانیت و صفایی در دل وی پیدا می شود و تحولی در باطن وی به وجود می آید و آمادگی قدم های بالاتر را پیدا می کند و وارد مرحله بعدی یعنی مرتبه دوم مراقبه می شود که علاوه بر التزام به امور دهگانه مرحله اول، ده امر دیگر در این مرحله به وظایفش اضافه می شود که نویسنده همه این مراحل را جداگانه معرفی کرده و به شرح و تفصیل آن پرداخته است.

بنا به گزارش روابط عمومی انتشارات سروش، چاپ سیزدهم جلد اول این مجموعه، در ۳۱۶ صفحه با قیمت ۱۵ هزار تومان و در شمارگان ۳۳۰۰ نسخه منتشر شده است.

گفتنی است، چاپ دوازدهم جلد دوم کتاب طریق عملی تزکیه در ۴۱۲ صفحه، با قیمت ۲۱ هزار تومان و با شمارگان ۲۳۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

نظر شما