شناسهٔ خبر: 38254 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

در "گفت‌وگوی فرهنگی" مطرح شد؛

انیمیشن های مناسب، سبب آماده سازی ذهن فرزندان قبل از خرید می شود

مستغنی مدیر شرکت آزاده به عواملی که سبب جذب مشتری به لوازم التحریر می شود اشاره کرد و گفت: آماده سازی، تاثیر گذار است یعنی بچه ها قبل از اینکه بخواهند دفتری را خریداری کنند باید آن تصویر را در ذهن داشته باشند بنابراین صدا و سیما باید به دنبال ساخت انیمیشن هایی باشد که ادامه دار باشد.

فرهنگ امروز: برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" با حضور دکتر امان الله قرائی جامعه شناس، محمد مستغنی مدیر شرکت آزاده و سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی - اسلامی به بررسی طرح بومی سازی لوازم التحریر و موانع پیشرو پرداخت.

محمد مستغنی با بیان اینکه می توانیم در بازار لوازم التحریر دوام بیاوریم ولی مستلزم حمایت هستیم، گفت: باید بر این موضوع دید فرهنگی باشد، طی تحقیقاتی که داشته ایم، دفتر مشق را رسانه تبلیغاتی می بینیم. چون بچه ها با الگوهایی که بر روی دفتر است، بزرگ می شوند و تمام آن تصاویر قهرمانان آنها می شود.

وی ادامه داد: کاری که الان به آن احتیاج داریم تا بتوانیم غرب گرایی را از روی دفاتر حذف کنیم و رو به بومی سازی بیاوریم، حمایت قوی است.

دکتر امان الله قرائی با اظهار به اینکه در نظام آموزشی دارای ضعف هایی هستیم، گفت: در ابتدا باید روشن کنیم این عکس ها و انیمیشن هایی که در ایران می سازیم، مهمترین و بنیانی ترین رسانه فرهنگی است. وقتی می خواهیم ریاضی را تدریس کنیم باید از مجسم کردن به سمت نیمه مجسم و سپس به ذهنی پیش برویم. عدد یک را ابتدا با میله نشان می دهیم بعد با کشیدن گل و سپس این در ذهن کودک می ماند که یک چه چیزی است. بابراین ما باید قبل از خرید یکسری آماده سازی هایی را برای فرزندانمان ایجاد کنیم.

مستغنی به عواملی که سبب جذب مشتری به لوازم التحریر می شود اشاره کرد و عنوان داشت: عواملی از جمله جذابیت، رنگ، کیفیت و طرح ها تاثیر گذار هستند. همچنین مسائل دیگری از جمله آماده سازی، تاثیر گذار است یعنی بچه ها قبل از اینکه بخواهند دفتری را خریداری کنند باید آن تصویر را در ذهن داشته باشند.

مدیر شرکت آزاده به بیان تاثیر رسانه ملی بر روی انتخاب و آماده سازی بچه ها پرداخت و گفت: صدا و سیما باید به دنبال ساخت انیمیشن هایی باشد که ادامه دار باشد و از طرفی پخش درستی را داشته باشد. یکی از عواملی که سبب موفقیت ما در شکرستان بود، این بود که انیمیشن در حال پخش بود ولی متاسفانه در سال جاری پخش آن کم شده و این موضوع بر روند فروش ما نیز تاثیر گذاشته است.  

سعید حسینی به تفاوت مداد ایرانی – اسلامی با مداد فرنگی پرداخت و گفت: از دو جهت می توان نگاه کرد، یکی از بعد جسم محصول و دیگری از بعد فنی است. مدادها و محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند را می توان به عنوان محصول ملی و ایرانی تعریف کرد.

وی افزود: بخشی از محصولات بعد فرهنگی دارند، مثلا کیف و دفتر محصولاتی هستند که المان دارند و این المان ها به ایرانی – اسلامی، بومی، ملی و هویت خودمان و یا به طرح های خارجی تقسیم می شود.

 قرائی تاکید کرد: در آماده سازی دانش آموزان، معلم، معاون، مشاور و مددکار نقش دارند و باید متعهد باشند.

مستغنی با اظهار به اینکه نگاه ما در فرهنگسازی مهم است، افزود: کتاب را کار فرهنگی می دانیم اما شاید پوشاک، لوازم التحریر و خیلی از چیزهای دیگر را کار فرهنگی ندانیم. اگر دیده، فرهنگی شود ما می توانیم سرعت بیشتری را داشته باشیم و به جلو پیش رویم.

قرائی به نقص موجود در مسیر رقابت نوشت افزار ایرانی – اسلامی با نوشت افزار غربی اشاره کرد و عنوان داشت: چون جزیره ای حرکت می کنیم و تمام نهادها نمی آیند و با هم همکاری نمی کنند و هرکسی ساز خودش را می زند، در این رقابت عقب هستیم.

حسینی با تایید سخنان قرائی اظهار داشت: در دوره ای سی ساله غفلت داشته ایم و تازه چهار سال است که شروع به این کار کرده ایم اما غرب تجربه های گوناگونی را در این زمینه دارد. ما الان در زمانی هستیم که هر ماه و یا هر هفته شاهد خلق شخصیت جدیدی هستیم و این شخصیت ها در بطن زندگی مردم است. مثلا در سوپر مارکت ها فیلم های به روز نیز فروخته می شود و دارای پشتوانه جدی هستند. اما ما این تجربه را نداشته ایم و با اینکه تازه کار بوده ایم، استقبال مردم بی نظیر بوده است.

مستغنی با بیان اینکه اگر تبلیغ وجود داشته باشد تاثیر بسیار زیادی را در جذب مخاطب خواهد داشت، اظهار داشت: اول از همه باید صدا و سیما دید خود را از تجاری تبدیل به فرهنگی کند، همان طوری که ما این کار را کرده ایم.

وی راه حل مشکلات را لزوم فرهنگسازی در جامعه برشمرد و گفت: فرهنگ سازی از یک سو به مدارس و معلما و از سوی دیگر به خانواده ها بر می گردد که نقش مهمی در تربیت فرزند دارند. باید این فرهنگسازی را بر پایه شخصیت سازی ایجاد کنیم.

مدیر شرکت آزاده افزود: از طرفی اگر انیمیشن سازی و ساخت فیلم های کارتونی قوی شود در نوشت افزار، پوشاک و اسباب بازی و امثالهم تاثیر بسزایی دارد.

حسینی متذکر شد: همه مسولند و اگر هم تا به امروز موفق بوده ایم بخاطر این است که منتظر ننشسته ایم و کار کرده ایم.

مستغنی بعنوان یک تولیدکننده توقعات خود را چنین بیان کرد: حمایتی که تولید کننده ایرانی لازم دارد، توجهاتی است که باید به او بشود و مهمترین مسئله سوبسیت هایی است که می توانند به عنوان تولیدکننده بدهند از جمله وام هایی با سودهای کم تا بتوانیم یک چاپخانه، صحافی و یا کارخانه تولید نوشت افزار را روشن نگاه داریم و این خودش کارآفرینی است.

قابل ذکر است؛ برنامه "گفت‌وگوی فرهنگی" شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۲۰:۱۵ از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود.

نظر شما