شناسهٔ خبر: 38253 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز حرکت شبکه کودک با رویکرد تربیت محوری

مدیر شبکه کودک و نوجوان گفت: مهم‌ترین نکته در شبکه کودک و نوجوان رویکرد تربیت محوری کودکان و نوجوانان جامعه است که تلاش می‌کنیم در این راستا فعالیت‌های خود را افزایش دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  شبکه کودک و نوجوان به مناسبت بازگشایی مدارس از امروز اول مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس کار خود را آغاز می‌کند.

شبکه تخصصی کودک از این پس علاوه بر پخش انیمیشن، برنامه‌ها، سریال‌ها، فیلم‌ها و مسابقات مربوط به گروه‌های سنی کودک و  نوجوان را روی آنتن می‌برد. شبکه کودک و نوجوان در قالب دو کانال «خردسال» و «نوجوان» برنامه‌ها خود را پخش می‌کند.

با برنامه ریزی انجام شده قرار است که شبکه «کودک و نوجوان» از ساعت ۸ صبح، کانال خردسال خود را راه اندازی کند. برنامه‌های جدید این کانال از ۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و سهم برنامه‌های ایرانی در آن از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد می‌رسد. این کانال تا ساعت ۱۴ اقدام به پخش برنامه برای گروه سنی خردسال می‌کند.

کانال «نوجوان» نیز پخش آزمایشی برنامه‌های خود را از ساعت ۱۴ الی ۲۲ شب پخش می‌کند.

محمد سرشار مدیرشبکه کودک و نوجوان همزمان با راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوانگفت: در این شبکه در واقع ۸ موضوع اصلی را به نسبت «منظومه صیرورت کودک تراز» اولویت خود قرار دادیم.

وی افزود:‌ رویکردهای ما در این شبکه شامل قرآن و سیره معصومین (ع)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حوزه خردورزی و فلسفه، بازی و ورزش و سرگرمی، اخلاق اجتماعی، سبک زندگی، زبان فارسی و علم و فناوری می‌شود که این هشت محور در منظومه رشد کودک و نوجوان الویت بیشتری در برنامه سازی و پخش برنامه‌های ما دارد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان اضافه کرد: در واقع ابتدا قسمت اصلی کار ما ساماندهی آرشیو منابع تصویری و سپس تعمیم آنها است که در حال حاضر هم که وارد فاز تولید شده‌ایم و در حوزه آرشیوی و تعمیم آن تلاش کردیم که با همین نگاه بتوانیم منابع را شناسایی و جمع‌آوری کنیم و رویکرد شبکه را با کمک منابع قبلی تولید شده، به سرانجام برسانیم.

سرشار تصریح کرد: برنامه سازی به ما کمک می‌کند که خلأها را پر کنیم. به عنوان نمونه در پخش سریالهای خارجی از بین ۴۳۰۰ سریال انیمیشن شناسایی شده تنها ۵۶۰ سریال مورد بررسی قرار گرفته و پس از سه مرحله ارزیابی شده، در سریال‌هایی که مناسب‌تر بوده است برای این رده سنی در دستور تأمین و خرید قرار گرفت.

وی درخصوص برنامه‌های این شبکه توضیح داد: برنامه‌های ایرانی هم از طرفی با هماهنگی‌های مراکز تولید کننده مثل مرکز صبا، مرکز هنرهای دیجیتال بسیج، خانه پویانمایی انقلاب اسلامی و باقی مراکز و برگزاری جلسات مشترک، منابعی که تولید شده و تا به امروز پخش نشده است را جمع‌آوری کردیم و از طرف دیگر منابعی که در دستور تولید قرار دارند را شناسایی کردیم که اینها با هم هماهنگ شده است که در واقع براساس جداول زمانی در فهرست پخش شبکه قرار بگیرد و با یک توجه ویژه‌ای پخش شود.

مدیر شبکه کودک و نوجوان درخصوص برنامه مجری‌محور این شبکه توضیح داد: یکی از قالبهایی که در رده سنی کودک و خردسال برای این شبکه در اهمیت قرار دارد برنامه‌های مجری محور است که البته حجم وسیع و اساسی برنامه‌های این شبکه در فصل پاییز را به آن اختصاص ندادیم. به دنبال تولیداینگونه برنامه‌ها هستیم اما در فصل پاییز چنین برنامه‌ای را پخش نمی‌کنیم به این دلیل که در حال حاضر بحث تولید برنامه‌های مجری محور را در دستور کار خود داریم.

وی گفت: مهم‌ترین نکته در شبکه کودک و نوجوان رویکرد تربیت محوری کودکان و نوجوانان جامعه است که تلاش می‌کنیم در این راستا فعالیت‌های خود را افزایش دهیم.

سرشار افزود: یک رویکرد آموزش محوری متفاوت که در آن کودک را مانند یک لوح سفید نانوشته در نظر می‌گیرند که افراد و آموزگاران و معلمان باید بیایند و در این لوح بنویسند. در نگاه تربیت محور نه فطرتی بر روح کودک غالب است که این مانند زمین شخم خورده دانه کاشته شده‌ای به نام فطرت است که وظیفه مربی در اینجا آبیاری زمین برای ایجاد زمینه رشد برای این کودکان است به این معنا که در نگاه اول سعی می‌شود حجمی از داشته‌ها و دانسته‌ها به مخاطب منتقل شود.

سرشار اضافه کرد: در نگاه دوم سعی می‌شود زمینه‌های شکوفا شدن و کشف استعدادها در کودک محقق شود.

مدیر شبکه کودک و نوجوان درباره رویکرد این شبکه تازه تأسیس گفت: رویکرد ما در شبکه کودک و نوجوان تربیت محور است در حالی‌که ما در نظام آموزشی کشور به دنبال انتقال حجم دانش‌ها و دانسته‌ها برای مخاطبان کودک و نوجوان هستیم.

نظر شما