شناسهٔ خبر: 38247 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب ˝۱۰۰اعلان و اعلامیه از دوره قاجار و پهلوی˝ روانه بازار شد

کتاب ˝۱۰۰ اعلان و اعلامیه از دوره قاجارو پهلوی˝ از مجموعه شخصی ناصرالدین حسن‌زاده با مقدمه آیدین آغداشلو در آخرین روزهای تابستان سال جاری از انتشارات ایده روانه بازار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ به نقل از روابط عمومی مدرسه ایده، این کتاب سومین مجموعه از مجموعه کتاب‌های "۱۰۰" است که در راستای یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انتشارات ایده از شروع فعالیت‌ یعنی فقرزدایی از آرشیوسازی در ایران شکل گرفته است و در این راستا تاکنون کتاب‌های «۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران» و «۱۰۰ پرتره جهان پهلوان تختی» به چاپ رسیده است.

کتاب حاضر، گزیده‌ای از اعلان‌ها و اعلامیه‌های دوره قاجار و پهلوی است، که همزمان با رویکردهای تجددخواهی در ایران و رویکردهای مردم سالاری، طی سال‌های ۱۲۹۰ هجری شمسی تا ۱۳۳۰ را در بر می‌گیرد. نمونه‌های اعلان‌های فرمایشی شاهی و نمونه‌های احکام دینی بیشترین اسناد این مجموعه را در بر می‌گیرد و سعی شده زمینه تورق بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران را پیش روی پژوهشگران قرار دهد.

کتاب "۱۰۰ اعلان و اعلامیه" با روشن کردن مراحل اولیه تکوین گرافیک معاصر ایران، می‌تواند راهنمای مناسبی برای اهل تحقیق باشد و با دانستن این مهم که بازیابی منابع شکل گیری گرافیک یکصد سال گذشته ایران چقدر دشوار و متون چاپ شده در این زمینه در چه میزان اندکی است، ارزش این کتاب دو چندان می‌شود.

نظر شما