شناسهٔ خبر: 38121 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چگونگی انتخاب نماینده بنیاد ادبیات داستانی در نمایشگاه فرانکفورت

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره گزینه انتخابی این مرکز برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت گفت: مجموعه توانایی‌های فردی و حرفه‌ای اهالی قلم در این انتخاب نقش دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با نزدیک شدن به ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در سال جاری، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اقدام به انتخاب و معرفی محمدرضا جوادی یگانه به موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای حضور در این نمایشگاه کرده است.

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان درباره این انتخاب گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از بنیاد خواست تا یک نفر را برای حضور در این نمایشگاه  به آنها معرفی کند و ما نیز در نهایت به آقای جوادی یگانه رسیدیم. البته باید تاکید کنم که این گزینه انتخاب نخست ما نبود اما دوستان دیگر به دلایل متعددی از حضور در این برنامه انصراف داده و یا امکان سفر را نداشتند. از سوی دیگر به علت اینکه تنها باید یک نفر برای این سفر انتخاب می‌شد دست ما نیز کمی بسته بود و در نهایت به این انتخاب رسیدم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این انتخاب نباید سهم شاعران و نویسندگان کشور باشد، نیز گفت: آقای جوادی یگانه شاید صاحب آثار ادبی خلاقانه نباشند اما استاد جامعه شناسی ادبیات در دانشگاه تهران هستند و در کنار آن عضو هیئت علمی جایزه ادبی جلال آل احمد و جزو شورای انتخاب رمان در این جایزه نیز بوده‌اند. جوادی یگانه همچنین صاحب نقدهای علمی بسیاری بر آثار ادبی هستند و همچنین یکی از مهمترین پژوهش‌های ادبی در کشور را به روی سفرنامه‌های نوشته شده درباره ایران انجام داده‌اند. این حضور در این نمایشگاه  به صورت توامان حضوری آکادمیک و نیز حضور نماینده فضای عمومی ادبیات در ایران می‌تواند قلمداد شود.

قزلی در ادامه تصریح کرد: به باور ما حضور شعرا در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب باید سنجیده تر از حضور نویسندگان باشد. شعرا را باید در برنامه‌های خلاقانه بین‌المللی مرتبط با شعر شرکت داد و حضور صرف آنها در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب فایده‌ای نخواهد داشت. جدای از این نه تنها نوینسده بلکه امیدواریم بتوانیم به زودی حضور ناشران را نیز در این نمایشگاه مورد حمایت قرار دهیم. در مورد حضور جوادی یگانه نیز از او خواهیم خواست تا برای بنیاد هم آورده‌ای داشته باشند. این آورده می‌تواند یک گزارش تطبیقی باشد یا موضوعی دیگر که درباره آن به تفاهم خواهیم رسید.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اظهار امیدواری نسبت به فربه تر شدن سهمیه حضور اهالی قلم در این برنامه‌های اینچنینی گفت: بنیاد بدون شک برای انتخاب نماینده خود به منظور حضور در این دست برنامه‌ها ملاک‌هایی دارد که چندان گفتنی نیست اما مجموعه‌ای از توانایی‌های حرفه‌ای در کنار توانایی‌های شخصی در این زمینه دخالت دارد و در نهایت ما را به گزینه‌هایمان می‌رساند.

یادآوری می‌شود در شصت و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت همچنین مصطفی رحماندوست با حمایت انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و نیز احمد دهقان به دعوت انتشارات شمع و مه از سوی ایران حضور خواهند داشت. همچنین حمید حسام و مریم برادران نیز از دیگر نویسندگان ایرانی هستند که از سوی مجمع ناشران دفاع مقدس در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

نظر شما