شناسهٔ خبر: 37770 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کتاب‌های پرنده» تأکیدی بر ضرورت توجه به تحلیل محتوا

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، نمایش پویانمایی «کتاب‌های پرنده آقای موریس لسمور» و ارائه گزارشی از آن در آیین افتتاح مدرسه تابستانی خواندن را کاری ستودنی دانست و از آن به عنوان تأکیدی برای لزوم توجه به تحلیل محتوا یاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر محمدحسین دیانی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، پیرامون ضرورت برگزاری مدرسه تابستانی با هدف تربیت مروجین خواندن اظهار داشت: مهمترین نقش کتابداران تسهیل خواندن و افزایش سطح مطالعه به لحاظ کمی و کیفی است. این‌کار به طور خاص در حوزه وظایف کتابخانه‌های عمومی تعریف می‌شود و لازمه آن، این است که کتابدار کتابخانه عمومی به دانش موجود در زمینه کتابخوان کردن مردم واقف باشد، تجربیات دیگران را بداند و بر اساس آنها برنامه‌ای متناسب با محل خدمت خود تنظیم کند. بنابراین مصرع «ز گهواره تا گور دانش بجوی» در این دوران مطرح است و مصداق دارد. هر اندازه فردی درباره موضوعی بداند، هنوز مباحث زیادی وجود دارد که نسبت به آن آگاه نیست.

وی ادامه داد: گاهی نادانی ما نسبت به موضوعات، تأثیری در زندگی دیگران ندارد؛ اما وقتی کتابدار هستیم وظیفه اداری، وجدانی و حرفه‌ای ما رواج کتابخوانی است. بنابراین حضور در کلاس‌هایی که به افزایش اطلاعات ما کمک کند، در ما انگیزه ایجاد و شرایط را برای مشارکت جمعی کتابداران جهت تغییر و حرکت به سمت وضعیت مناسب فراهم آورد، ضروری است.

دیانی با تأکید بر اینکه آموزش همیشه سودمند است، بیان کرد: دوره اول تجربه است و ممکن است هماهنگی لازم وجود نداشته باشد؛ از آنجایی که در مباحثی اینچنین، که هرچند به لحاظ موضوعی متفاوت هستند، وجوه اشتراک بسیاری وجود دارد، لازم است به منظور جلوگیری از همپوشانی مطالب، پیش از دوره برای مدرسین برنامه ریزی و نوعی تقسیم وظیفه صورت گیرد.

وی تأکید کرد: در گام اول ایجاد انگیزه برای کتابداران مطرح است. کتابدار باید باور داشته باشد که کتابخوانی امری مهم است؛ و اگر کتابی را به دست کسی می‌دهد، آن فرد ممکن است با آن کتاب دنیا را خراب یا آباد کند. بنابراین هر گاه بپنداریم که کار ما کتابداران تأثیرگذاری روی ذهن انسان‌هاست و هدایت ذهن آدمی در مسیری مثبت ارزشمند تلقی شود، آن‌ زمان حضور در این کلاس‌ها، مشارکت در آنها و شنیدن حرف‌های تازه راهگشا خواهد بود؛ چراکه تسهیم و اشتراک دانش در چنین اجتماعاتی میسر است و به خرد جمعی می انجامد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد پیرامون ضرورت گنجاندن درس "تجربیات موفق خواندن در جهان" در بین دروس ارائه شده در مدرسه تابستانی خواندن اظهار داشت: وقتی از برنامه کتابخانه‌ها صحبت می‌کنیم، فایده این برنامه‌ها را باید در میزان تأثیرگذاری آنها نسبت به آنچه در سایر مناطق انجام می‌شود، سنجید. پس مادامی که از اشتراک دانش سخن می‌گوییم، مقایسه اجباری است. هر اندازه بر برنامه‌های کتابخانه‌های دنیا واقف باشیم، امکان شکل‌گیری ایده‌ای نو در خودمان قوت می‌گیرد. بنابراین مقایسه همیشه مفید است و بدون توجه به آن ارزیابی ممکن نیست.

دیانی که در آیین افتتاحیه نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن حضور داشت، در خصوص نمایش پویانمایی «کتاب‌های پرنده آقای موریس لس مور» و ارائه گزارشی از آن توسط دبیرکل نهاد گفت: هر کتاب صورتی ظاهری و صورتی باطنی دارد و نویسنده در صدد انتقال صورت باطنی آن است. به بیان دیگر اگر به گزارش آقای مختارپور از پویانمایی، در این قالب بنگریم که فراتر از بحث ظاهری، هر کلمه، شکل و آرایشی که به کتاب داده شده، پیام‌های عمیق تری را در خود نهفته دارد؛ توجه به تحلیل محتوا ضروری می‌نماید. کار ایشان در این قالب ستودنی است و امیدوارم به سمت و سوی پرداختن به معانی درونی کتاب‌ها سوق یابد.

گفتنی است، «مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «طرح ملی خواندن» است که به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با هدف استعداد یابی و فراهم کردن زمینه شکوفایی مروجان خواندن برگزار شد.

نظر شما