شناسهٔ خبر: 37712 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلسه رونمایی از کتاب شش گفت و گو برگزار شد

جلسه رونمایی از کتاب "شش گفت وگو با رم کولهاس" در تاریخ هجدهم شهریور ماه نود و چهار در ساعت پنج عصر در محل اندیشگاه فرهنگی کتابخانة ملی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز : جلسه رونمایی از کتاب شش گفت وگو برم کولهاس در تاریخ هجدهم شهریور ماه نود و چهار در ساعت پنج عصر در محل اندیشگاه فرهنگی کتابخانة ملی با حضور جناب آقای مهندس محمد رضا جودت مترجم محترم کتاب آغاز شد. ابتدا سرکارخانم زیبا جلالینائینی با اعلام دو نوید صحبت خود را آغاز کرد:  اول اینکه نشر و پژوهش "شیرازه کتاب" به عنوان فرزند نشر و پژوهش "شیرازه" پا به عرصة فعالیت در حوزههای معماری و هنر و ادبیات گذاشته که اوّلین کتاب از مجموعة معماری و هنر تحت عنوان "شش گفت وگو با رم کولهاس" رونمایی می شود و دوم اینکه نوید چاپ و ارائة حدود پنج عنوان کتاب در زمینة فوق را برای نمایشگاه بین المللی کتاب سال ۹۵ را داد.

پس از ایشان آقای مهندس محمد هژبری کارشناس معماری از دانشگاه شهید بهشتی و بنیانگذار و مدیر گروه "طراحی سبک"و مدیر دو فصلنامه معماری ایران (ما) در ارتباط با کتاب اول از مجموعه معماری که شش گفت وگو اولین آنهاست توضیحاتی را برای شرکت کنندگان داده و اشاره کرد در این مجموعه به معماری و هنر مدرن پرداخته میشود و  تجربیات موفق معماران ایرانی و جهان انعکاس می یابد. همچنین کتابهای "معمار، سمت و سوهای معماری مدرن و پس از پایان هنر" اثر آرتور دانتو آماده برای چاپ معرفی نمود.

در ادامه مهندس جودت سخنرانی خویش را در ارتباط با علت ترجمه کتاب و این که چرا به سوی ترجمه رفت و دستیابی به ادبیات معماری به ایراد سخنرانی پرداخت. مهندس جودت در سال ۱۳۱۸ در اردبیل متولد و در سال ۱۳۵۱ از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی(ملی) فارغ التحصیل شد. ایشان از موسسان و مدیران تالار"قندریز" (ایران) بوده و در کارنامه خود فعالیت در برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی و انتشار حدود سی جزوه وکتاب در زمینه هنرهای تجسمی و معماری از سال ۱۳۴۳تا ۱۳۵۷، همچنین عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی از سال ۱۳۵۴، سردبیر مجله"معماری و شهرسازی" از سال ۱۳۷۴تا ۱۳۷۹، صاحب امتیاز و مدیر مسئول فصلنامه"معماری ایران"را داراست.

مهندس جودت کارترجمه را ناخواسته و بدون اراده شخصی در ارتباط با خود دانسته و دلیل این امر را نبودن مقالات و کتابهای تألیفی در خور ستایش و استفاده برای علاقمندان عنوان نمود. ایشان توضیحاتی مبسوط در ارتباط با تالار قندریز و نوع فعالیت آن، مرحوم قندریز و شخصیت ایشان و شباهت اخلاقی وی به "رم کولهاس"، انتشار فصلنامة "فصلی در هنر"در ۴ شماره شامل مباحثی مربوط به هنرهای تجسمی، ادبیات، سینما، نمایش و...ارائه داد. مهندس جودت معماری را هنری جامع دانست و گفت هنر معماری باید جامعیت یابد و در این رشته در هیچ شرایطی "نه" نمی توان گفت. به گفته وی در تدریس معماری هیچ چیز خاصی وجود ندارد و به جز موارد مختصر دروس فنی و اطلاعات فنی بقیه موارد به درک اشخاص و ارتباط یابی با دیگر علوم وابسته است. وی ادامه داد که در دنیای امروزی یک معمار باید یک سال فلسفه بخواند و بعد به دنیای معماری وارد شود. ایشان یکی از دلایل موفقیت کولهاس را اشراف ایشان بر هنرها و علوم دیگر دانست و تشریح احزاب مختلف در کتاب "نو مدرن ها کجایند"را شاهدی بر این ادعا قلمداد کرد. در انتها مهندس جودت ازعدم همکاری معماران ایرانی برای تالیف کتاب و روی آوردن ایشان به کار ترجمه مواردی را یادآور شد.

در ادامه جناب آقای مهندسسام طهرانچی دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی و بنیانگذار و مدیر شرکت "هسته طراحی" [فضای چهارم] مدرس مبانی معماری در دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، صحبت خود را در رابطه با بیوگرافی"رم کولهاس"، تأثیر گذاری وی در معماری مدرن و عملگرایی ایشان آغاز کرد. وی گفت کولهاس هم تئوری و هم عملی به نشر علم پرداخته و مهندس جودت کتاب های ترجمه شده از ایشان و دیگر معماران برتر دنیا را در زمان های خاص و به دلایل خاص بدون دیدگاه تبلیغاتی منتشر کرده است. ایشان با اشاره به اقامت کولهاس برای زندگی در جاکارتا و به عنوان شخصی که آسیایی زندگی کرده به بیان دیدگاه های عمیق و وسیع وی به معماری پرداخت. کولهاس پیش از این رشته، در زمینه فیلم نامه نویسی و روزنامه نگاری فعالیت داشته است. او هم اکنون مدرس معماری و طراحی شهری در دانشگاه هاروارد است و در سال ۲۰۰۸ مجله تایم وی را به عنوان تاثیرگذارترین صد نفر اول دنیا معرفی کرد. خانه نخست وزیر ایرلند و پروژه های بزرگ دیگری همچون طراحی پرچم اتحادیه اروپا، کتابخانه عمومی سیاتل و...از کارهای ایشان است که البته در کتاب شش گفت و گو به آن بیشتر اشاره شده است.

آخرین سخنران جلسه مهندس بابک مطلب نژاد کارشناس ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی، بنیانگذار و مدیر مهندسان مشاور هنر مهندسی شهر، مدرس معماری دانشگاه هنر و سردبیر فصلنامه ایران (ما) بود. ایشان در ابتدا خاطره ای از مهندس جودت بیان کرد و سخنان خود را به مصاحبهگر کتاب "هانس اولریخ ابریست" اختصاص داده و با جملاتی مانند: "بسیاری از ما نمی پرسیم اما هانس می پرسد و بسیاری از ما می پرسیم چون چیزی نمی دانیم، اما هانس می پرسد چون دانسته است"... شروع کرد. ابریست متولد ۱۹۶۸ و هم زمان با تحولات اروپا به دنیا آمد و در ۲۳ سالگی اولین نمایشگاه خود را برگزار می نماید و به این ترتیب وارد دنیای هنر و به دنبال آن مصاحبه با افراد سرشناس می گردد. وی بالغ بر  ۲۰۰۰ ساعت مصاحبه در آرشیو خود دارد. در انتها گوشه ای از مصاحبه ای که با خود ابریست در سال ۲۰۱۱ شده بود، قرائت گردید. در انتهای جلسه همانند رونماییهای گذشته جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و مهندس جودت به پرسشهای شرکت کنندگان پاسخ داد. ایشان در پاسخ به این پرسش که جایگاه ایران در معماری مدرن دنیا کجاست و چرا نامی از معماری کهن ایران در میان آن دیده نمی شود، گفت اوج معماری مدرن در ایران به دهه ۴۰ شمسی برمی گردد و از دهه ۵۰ افول معماری ایران آغاز گردید. پس از انقلاب ۵۷ تا ۲۰ سال رکود کامل بر معماری حاکم بود و بحث میان معماری اسلامی و ایرانی وجود داشت.

نظر شما