شناسهٔ خبر: 37653 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره جدید فصلنامه نقد کتاب «علوم محض و کاربردی» منتشر شد

شماره‌های سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب «علوم محض و کاربردی» به سردبیری یونس کرامتی از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شماره‌های سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب «علوم محض و کاربردی» ویژه پاییز و زمستان ۱۳۹۳، در ۲۹۵ صفحه شامل ۶ بخش «سخن سردبیر»، «نقد و بررسی»، «شایسته ترجمه»، «جستار»، «نقد شفاهی» و «معرفی مختصر» به سردبیری دکتر یونس کرامتی منتشر شده است.
 
بخش «نقد و بررسی» این شماره از فصلنامه شامل ۱۰ مطلب متنوع و خواندنی با عنوان‌های «کتابی کامل با ردپایی از سرقت و شبه علم» نوشته مسلم صادقیان، «علایق شخصی در کتابی برای کودکان و نوجوانان» از محبوبه یوسفیان ثانی، «آموزش شیوه درست بحث علمی» به قلم نصیبه رحیمیان، «زندگی دانشمندان و اندیشمندان به زبان هنرمندان» و «تلاش جوانان ایرانی برای معرفی شگفتی‌های سرزمین مادری» نوشته حسن سالاری، «کی گوش می‌کند به سروش پیام ما» به قلم یونس کرامتی، «سفر الکترون با بال‌های مهربان کربن» نوشته عمادالدین شریف عسگری، «ریشه‌های ناپیدای بوم‌شناسی؛ علم عصیانگر» از سیدمحمسن اسلامی، «کالبدشناسی گیاهی برای قرن بیست و یکم» به قلم سیده ضحی حسینی نصر و «فراز و فرود کتابی دانشگاهی» نوشته داریوش کرامتی است.
 
«کی گوش می‌کند به سروش پیام ما» نگاهی به چند و چون انتشار ترجمه فارسی «بیت‌الحکمه» است که به قلم یونس کرامتی، سردبیر فصلنامه نقد کتاب علوم محض و کاربردی و استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران تدوین شده است. در این مطلب آمده است: «ترجمه فارسی بیت‌الحکمه را می‌توان نمونه‌ای شایسته برای کتابی دانست که از هر لحاظ اشکالاتی چشم‌ناپوشیدنی دارد. کیفیت نازل ترجمه، دستبردهای مترجم و ناشر در اصل کتاب و کیفیت نازل چاپ همگی دست به دست هم داده‌اند که کتابی سخت نادلپسند پدید آید.»
 
در بخش «شایسته ترجمه» این شماره از فصلنامه نقد کتاب «علوم محض و کاربردی» در مطلبی با عنوان «مفاهیم پایه در فیزیک» به قلم حسن فتاحی در بیان برخی از ویژگی‌های این کتاب در مقایسه با کتاب‌های مشابه اشاره شده است: «نکته مهمی که در این کتاب رعایت شده، حفظ سیر تاریخی است؛ یعنی فیزیک با تاریخ فیزیک یاد داده می‌شود. این نکته هم در چیدمان فصل‌ها رعایت شده و هم در خلال متن تصاویر بسیاری از دانشمندان و کارهایشان قید شده است.»
 
«جستار» این شماره از فصلنامه نیز به «سخنی در باب فرهنگ فرهنگ‌نویسی» نوشته آرش ظریف اختصاص دارد. این نقد، نگاهی به ترجمه فارسی زندگی‌نامه علمی دانشوران است.
 
بخش «نقد شفاهی» در مطلبی با عنوان «پیوند دانش و فناوری» به نشست «مجموعه کتاب‌های دانش معاصر» پرداخته است.
 
در بخش «معرفی مختصر» این شماره از فصلنامه نقد کتاب «علوم محض و کاربردی» نیز کتاب‌های «کرانه‌های کیهان»، «سه دقیقه اول» و همچنین چند کتاب از انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خوانندگان معرفی شده است.

نظر شما