شناسهٔ خبر: 37471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقویت کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه علمیه در آینده‌ای نزدیک تقویت می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد آغاز سال تحصیلی را تبریک گفت و اظهار کرد: این جلسه هر ساله به عنوان شروع سال تحصیلی با شکوه خاصی برگزار می شود و امروز در بیشتر استان‌ها و شهرستان‌ها این مراسم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه در برخی استان‌های کشور از اول شهریور، دلیل این اقدام را شرایط مساعد آب و هوایی ذکر کرد و افزود: این مدارس پیشنهاد دادند که سال تحصیلی را زودتر می توانند شروع کنند و اختتامیه دروس را هم دیرتر از بقیه استان‌ها به پایان برسانند.

معاون جامعه مدرسین افزود: از نیمه خرداد تا الان که دروس حوزه تعطیل بوده، حوزویان مشغول کار تبلیغی بودند و علاوه بر آن تعداد قابل توجهی از مدارس علمیه در طول تابستان اقدام به برگزاری اردوهای آموزشی کرده‌اند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به انتقاداتی که در مورد زیادبودن تعطیلات حوزه مطرح می‌شود، تاکید کرد: گاهی گفته می شود تعطیلات حوزه زیاد است که دغدغه درستی است و ما هم قبول داریم ولی با مدیریت شورای عالی حوزه‌های علمیه این مسئله در سال های اخیر تدبیر شده است.

وی برگزاری اردوهای آموزشی، شرکت ۵۰۰ نفر از طلاب در کلاس های آموزش زبان عربی، فعالیت نویسندگان و پژوهشگران حوزوی و حضور استادان مطرح حوزه در استان‌های کشور را از دلایل مدیریت تعطیلات حوزه بیان کرد و گفت: حوزه ما بالنده و زنده است و با تلاش مجاهدانه در راه رسالتی که بر عهده دارد همچنان همت می کند.

طلاب در درس و بحث کوتاهی نکنند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام اظهار کرد: امام صادق علیه السلام پیامی برای حوزویان دارند که سزاوار است از تمام دقایق و لحظات استفاده کنند و در درس و بحث، تعلیم و تعلم، کسب اخلاق و... کوتاهی نکنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور به دشواری های تحصیل در حوزه علمیه قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد  و افزود: شرایط حوزه و فیضیه برای درس خواندن طلاب بسیار سخت بود و حتی بزرگان تعبیری داشتند که برای اینکه طلاب در دید ماموران رژیم نباشند، روزها در حاشیه شهر قم درس می‌خواندند و شب‌ها بر می گشتند.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: شرایط تحصیل طلاب نسبت به سال های گذشته قابل قیاس نیست و امیدواریم استادان و طلاب علوم دینی از این فرصت ها به خوبی استفاده کنند.

وی با تاکید بر لزوم حضور طلاب در کلاس‌های درس اظهار کرد: طلبه‌ای که در آغاز سال تحصیلی وارد کلاس می شود تا پایان تحصیل در کلاس حضور داشته باشد نه اینکه کارهایی برای خودشان جور کنند که از درس و بحث باز بماند.

روند رو به رشد حوزه

آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید کرد: حوزه علمیه بالنده و با پشتکار است و وقتی حوزه را با دیگر مراکز علمی مقایسه می کنیم باید یک سر و گردن بالاتر بدرخشیم. ما اصلا فرصت بیکاری نداریم چون کل وقت طلبه صرف تحصیل و تدریس و تحقیق می‌شود. فرصتی که امروز در اختیار روحانیت است تاکنون به این گستردگی نبوده است.

وی با بیان اینکه امروز تعداد نیروی انسانی و رسانه‌هایی که در اختیار روحانیت است سابقه ندارد، اظهار کرد: هیچ وقت به انداره امروز روحانیت در دنیا مطرح نبوده و از موقعیت اجتماعی برخوردار نبوده است که در راس امور باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد: دشمنانی که امروز ما داریم نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست و به همان اندازه که روحانیت ارتقا و جایگاه پیدا کرده، دشمنی‌های دشمنان بیشتر شده است.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: اگر تمام وقت ما صرف خواندن، نوشتن، تدریس و پاسخ به شبهات باشد باز وقت کم می آوریم اما اگر خدای ناکرده طلبه ای از این فرصت استفاده نکند و توجه نداشته باشد که به عنوان سرباز امام زمان مسئولیتی پذیرفته، خسارت‌بار خواهد بود.

این عضو خبرگان رهبری معتقد است که اصول و فقه و تفسیر و تاریخ نیاز به بررسی و دقت بیشتری دارد و نیاز به مباحث اخلاقی در حوزه و جامعه بسیار زیاد است.

وی گفت: امروز نیاز داریم اول به عیب‌های خودمان بپردازیم، بعد سراغ افراد دیگر برویم. باید زمان شناس باشیم و بدانیم کجا زندگی می کنیم و رابطه ما با انقلاب چه رابطه ای است.

با دغدغه رهبری دغدغه مند شویم

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مقام معظم رهبری به عنوان یک کارشناس و شخصیت برجسته در مسائل حوزه و عرصه‌های دیگر توصیه‌هایی دارند، اظهار کرد: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب باید به تک تک ما حوزویان منتقل شود و با دغدغه ایشان دغدغه مند شویم بنابراین در تحولات حوزه و مسائل سیاسی و اقتصادی همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه ما مرزبان هستیم، تاکید کرد: باید شرایط مرزبانی را بدانیم و حوزه مرزبانی را هم بشناسیم.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به تغییراتی که در سطح یک انجام شده، گفت: در برنامه ریزی درسی امسال، با اقداماتی که شورای عالی حوزه های علمیه انجام داده مباحث درسی طلابی که از مقطع سوم راهنمایی و دیپلم جذب می شوند از مباحث طلاب تحصیلکرده جدا شده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: طرحی که توسط مدیریت حوزه های علمیه استان قم در مورد حضور و غیاب طلاب انجام می شود خیلی کاربردی است و امیدواریم طلاب حضور جدی در کلاس های درس داشته باشند.

وی با اشاره به ارسال ۱۲ هزار اثر پژوهشی از طلاب جوان به جشنواره علامه حلی تاکید کرد: ساماندهی استعدادهای برتر حوزه که قبلا به صورت شعاری مطرح می شده اجرایی شده و هفته گذشته جلسه ای با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی داشتیم.

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور تعداد انجمن های علمیه حوزه و نشریات حوزوی در حال گسترش است.

وی با اشاره به اینکه کرسی‌های نظریه پردازی در آینده نزدیک تقویت می‌شود، تاکید کرد: در زمینه اعزام استادان اخلاق به استان‌های کشور کارهای خوبی انجام شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با تقدیر از آیت الله نوری همدانی که در این مراسم شرکت کرده گفت: این مرجع تقلید دیشب از آذربایجان برگشته و برنامه های ایشان در این کشور با استقبال گسترده ای مواجه بوده است.

نظر شما