شناسهٔ خبر: 37050 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح کرد: تشکیل کمیته اقتصاد خلاق

وزیر فرهنگ و ارشاد بازیهای رایانه ای را زمینه ساز دیپلماسی نرم دانست و افزود: با دستور رئیس جمهور کمیته اقتصاد خلاق که بازیهای رایانه ای جزوی از آن است تشکیل می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره بازیهای رایانه ای از تشکیل یک کمیته مستقل برای اقتصاد خلاق خبر داد و گفت به دستور رئیس جمهور قرار است کمیته ای مستقل برای اقتصاد خلاق تشکیل شود چرا که در سال ۲۰۱۴ حجم مبادلات کالاهای ناشی از این نوع اقتصاد در دنیا ۸۲۰ میلیارد دلار بوده و سهم ما از این مبلغ بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است. امیدوارم با توجه به تمهیداتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد در نظر گرفته شده به اقتصاد خلاق دست پیدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازی سازی را یکی از موضوعات مهم فرهنگی دانست و گفت: بازیهای رایانه ای به لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیز از اهمیت بسیار برخوردارند چرا که به باور جامعه شناسان و روان شناسان بازی ها با دنیای کودکان و نوجوانان روحیه و شخصیت آنها در ارتباط بوده و بسیاری از تمایلات میان فردی کودکان و ارتباط آنها با والدین، خواهران و برادران و همسالان را تحت تاثیر قرار می دهند.

به گفته جنتی در هنگام بازی است که بچه ها چگونگی بروز عواطف، کنترل و ارضای مناسب آن را فرا می گیرند. گرچه در حال حاضر بازیهای رایانه ای به عنوان وسیله ای برای گذران اوقات فراقت به عرصه بزرگسالان هم کشیده شده اند. اما تاثیرات فردی و اجتماعی این بازیها به اندازه ای گسترده است که دیگر از انقلاب بازیهای رایانه ای یاد می شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه هنرصنعت بازیهای رایانه ای امروز به گسترده ترین و سودآورترین صنعت سرگرمی تبدیل شده، گفت: امروز صنعت ساخت بازیهای رایانه ای به پرمخاطب ترین و سودآورترین صنعت سرگرمی تبدیل شده و ما نمی توانیم نسبت به محتوای بازیها بی تفاوت باشیم. بنابراین در دوره ای که رقابت میان شرکتها و تولید کنندگان به سمت فروش بیشتر بازیهای رایانه ای با ایجاد جذابیت بیشتر است، ما هم باید به جنبه های اخلاقی و تولید بازیهای رایانه ای با محتوای ایرانی- اسلامی بیندیشیم.

جنتی به تاثیرات مثبت و منفی بازیهای رایانه ای اشاره و بیان کرد: از یک سو بازیهای رایانه ای با محتوای منفی خود می توانند آسیب های جسمانی و پیامدهای منفی تربیتی به همراه داشته باشند، از سوی دیگر می توانند بر خلاقیت کودکان اثرگذارند.

وی افزود: امروز دنیای کودکان با انواع فناوریها درآمیخته و یکی از مهمترین راهها برای پرورش خلاقیت بچه ها پرداختن به بازیهای رایانه ای است. بنابراین به بهانه مضراتی که بازیهای رایانه ای دارند نمی توان از تولید و حمایت بازیهای داخلی خوب بازماند.

به گفته وزیر ارشاد: بسیاری از مردم جهان تشنه آشنایی با فرهنگ اخلاق مدار و خانواده پرور ایران هستند و بازیهای رایانه ای محمل خوبی برای این آشنایی هستند.

جنتی جشنواره بازیهای تهران را مقدمه ای برای ساخته شدن صدها بازی با تکیه بر مولفه های فرهنگی تاریخی ایران دانست و گفت: آثار تولید شده در سالهای اخیر از کیفیت خوبی برخوردار هستند، گرافیک خوبی دارند و امیدوارم با محتوای خوبی هم که به آن می پردازند بتوانند با بازیهای خارجی رقابت کنند.

جنتی بازی رایانه ای را بستری برای دیپلماسی نرم دانست و گفت: ما با بازیهای رایانه ای خوب می توانیم فرهنگ خود را معرفی کنیم، آن هم در شرایط پس از تحریم که فرصت های بسیاری پیش روی ماست که با برنامه ریزی هوشمندانه زمینه جهانی شدن این هنر صنعت و رقابت در بازارهای خارجی را فراهم آوریم. البته شرط اصلی این است که شرایط رقابت در بازار داخلی را فراهم آورد.

نظر شما