شناسهٔ خبر: 36826 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افتتاح تالار شمس بسیار مبارک است/ دوران رکود تئاتر تبریز را فراموش می کنیم

نمایش «سفر» به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی از تبریز برگزیده دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی شد. به همین بهانه با صدیق جمالی درباره موضوعات مختلف تئاتر گفتگو کردیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ یعقوب صدیق جمالی درباره شکل گیری نمایش «سفر»  گفت: این نمایشنامه را میرزاعمادی با عنوان اولیه «مسافران» نوشته و سیامک افسائی هم برای اجرای عمومی در تبریز آن را تولید کرده.

وی تصریح کرد: وقتی با نمایشنامه آشنا شدم، احساس کردم ظرفیت خوبی برای حضور در جشنواره رضوی دارد و به نوعی آن را بازتولید کردم. متن از ابتدا کامل بود اما در روند تمرینات آن را با اجازه نویسنده بازنویسی کردیم.

کارگردان شناخته شده تئاتر تبریز درباره تغییرات نمایش نسبت به متن اولیه گفت: متن اصلی تعدادی مونولوگ است که هیچ ارتباط مستقیم و حتی غیر مستقیمی در آن، میان آدم های درگیر داستان وجود ندارد. اما آنچه که ما در تمرینات به آن رسیدیم، یک نگاه سیال برای نمایشی تر شدن اجراست.

وی افزود: من دیدم اگر ارتباطی میان آدم ها وجود نداشته باشد به یک سری مونولوگ غیر مرتبط تبدیل می شود که گاهی می تواند به خستگی تماشاگر منجر شود و البته نتیجه دلخواه ما نیز بدست نمیاید. بنابراین مونولوگ ها را درون هم تنیدیم تا آنچه که دیدید حاصل شد.

کارگردان نمایش «سفر» درباره نشانه های استفاده شده در طراحی صحنه نمایش که بیانگر فاصله است، نیز گفت: حضور کاراکتر «یعقوب» روی صحنه، حضور معنوی ست. به طور فیزیکی او وجود ندارد. بنابراین ساختار طراحی صحنه ما نیز بایست از شیوه غیررئالیستی و سیال تبعیت می کرد و جابجایی ابزار صحنه و نشانه ها نیز بخاطر همین است که وجه غیر ثابت و سیال ماجرا را پررنگ کند.

صدیق جمالی که سابقه حضور در دوره های مختلف جشنواره رضوی را دارد درباره این دوره گفت: جشنواره رضوی فراز و فرود زیادی داشته. یکی، دو سال در مشهد برگزار شد، بعد در اصفهان، یکی دوبار در تهران و بعد در بجنورد. سال گذشته هم که برگزار نشد.

وی افزود: سیستم برگزاری جشنواره امسال خوب بود. ارتباط بچه های دبیرخانه از لحظه ارسال متن، تا بازبینی و هماهنگی های دیگر ارتباط موثری بود و از این بابت جای تبریک به برگزار کنندگان دارد.

کارگردان برگزیده دهمین دوره جشنواره رضوی درباره کاستی های احتمالی جشنواره، تصریح کرد: البته کاستی ها نیز گریز ناپذیر است. مخصوصا در شهرستانی نظیر بجنورد که از نظر سخت افزاری و امکانات بتواند به پای شهری مثل مشهد برسد.

صدیق جمالی همچنین به تاسیس «تالار شمس» اشاره کرد و گفت: معتقدم یکی از مهمترین دستاوردهای جشنواره برای تئاتر ایران به طور اعم و برای تئاتر بجنورد به طور خاص، تاسیس و ساخت سالن شمس بود. ما از اجرا در آن سالن بسیار راضی بودیم، چرا که سالن قابل قبولی بود.

وی تصریح کرد: در کنار اثرات معنوی جشنواره، اینگونه اثرات بسیار قابل اعتنا و بسیار مبارک خواهد بود.

یعقوب صدیق جمالی درباره وضعیت تئاتر تبریز نیز گفت: تبریز دروازه ورود تئاتر به ایران است. تقریبا چیزی حدود صد و ده سال قدمت تئاتر تبیز است و اولین تئاتر به شکل اروپایی در تبریز روی صحنه رفته است.

وی افزود: تبریز تا سال ۸۴ دوران طلایی تئاترش را تجربه کرد. اما متاسفانه هشت سال از ۸۴ تا ۹۲ رکودی را شاهد بودیم که دلیل آن تغییر مدیریت ارشد اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی بوده، یعنی ربطی به بچه های تئاتری نداشته.

صدیق جمالی با توضیح اینکه تئاتر تبریز در این سالها مداومت خود را از دست نداد اما دچار این رکود وحشتناک شد، گفت: مدیریت نابخردانه مدیران ارشاد استانی در آن سالها باعت شد مرکز تئاترشهر تبریز تعطیل شود و گسست غیر قابل توجیهی میان فعالیت های تئاتری تبریز ایجاد شود.

وی تصریح کرد: دوست داریم آن هشت سال را از تاریخ تئاتر تبریز پاک کنیم، چرا که چیزی که باید برای تئاتر اتفاق میفتاد را شاهد نبودیم. خوشبختانه از سال ۹۲ مجموعه تئاتر شهر تبریز بازگشایی شد و از آن روز تا حالا، تئاتر تبریز فعال و مداوم در حال اجرا و تولید آثار است.

صدیق جمالی با اشاره به موفقیت های تئاتر تبریز در ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر گفت: اینها همه نشان از توان تئاتر تبریز است، که پتانسیل، ظرفیت و امکان دیده شدن خیلی فراتر از وضعیت فعلی را دارد و برای بالندگی نیازمند توجه است.

فعال تئاتر آذربایجان شرقی درباره فروش نمایش ها در تبریز و استقبال تماشاگران نیز توضیح داد: خوشبختانه فروش بسیار خوبی داریم و کمتر نمایشی در شهرستان با فروش کمتر از پنج میلیون تومان مواجه می شود. البته مبلغ بلیت نمایش ها نسبت به تهران بسیار پائین است و مبلغ فروشی که عرض کردم با بهای بلیت پنج، شش هزار تومان بدست آمده.

یعقوب صدیق جمالی در پایان با تشکر از مسئولان برگزاری جشنواره گفت: باید از تیم رسانه ای و شماها تشکر کنم چرا که پوشش خبری این دوره خیلی خاص بود. من بخاطر حرفه ام خبر همه رویدادهای تئاتری را دنبال می کنم و کمتری روزی پیش آمد که کمتر از ده خبر یا گزارش درباره تئاتر رضوی به گوشم برسد.

گفتگو از علی یزدان دوست

نظر شما