شناسهٔ خبر: 36557 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باشکوه مثل «نیم مُرده»/ افتتاح بلک باکس شمس

افتتاح تماشاخانه شمس با حضور دکترعلی مرادخانی و اجرای چهار نمایش از جمله نمایش «نیم مُرده» به کارگردانی علی عابدی، مهمترین اتفاقات روز نخست دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی بودند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  از بحنورد اولین روز از اجرای نمایش های دهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر رضوی، صبح روز گذشته با اجرای نمایش «مسلخ عشق» و افتتاح تماشاخانه شمس آغاز شد و با اجرای سه نمایش دیگر در بعد از ظهر ادامه یافت.

یک تالار نمایشی استاندارد هدیه جشنواره تئاتر رضوی به بجنورد

افتتاح تماشاخانه شمس در مجموعه فرهنگی گلشن که برای میزبانی جشنواره تئاتر رضوی به ظرفیت نمایشی کشور اضافه شد از مهمترین نکات روز نخست این دوره بود.

تالار شمس که به لحاظ ابعاد و امکانات مناسب اتاق های گریم، تجهیزات نورپردازی و در دسترس بودن برای مردم، اتفاق باشکوهی برای استان خراسان شمالی ست با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد و جمعی از مسئولین استانی افتتاح شد.

دکتر علی مرادخانی در این مراسم با ابراز امیدواری که در سال جاری که به عنوان سال تئاتر نامگذاری شده است توجه بیشتری به زیر ساخت ها شود، گفت: خوشحالم که اولین سالن بلک باکس در خراسان شمالی به برکت جشنواره تئاتر رضوی ساخته شد و امیدوارم این اتفاق در سایر استان های کشور هم رخ بدهد.

تماشاخانه شمس در اولین روزهای فعالیت خود میزبان پنج نمایش «تاکسی زرد»، «رستگاری در شب دور»، «سفر»، «روزهای اتفاقی» و«آسا» در قالب بخش مسابقه دهمین جشنواره تئاتر رضوی خواهد بود.

«نیم مُرده» تعریف تازه ای از تئاتر سفارشی

نمایش «نیم مُرده» به کارگردانی علی عابدی نه تنها از مهمترین اتفاقات روز اول جشنواره که از مهمترین رخدادهای این دوره خواهد بود. نمایشی که با نگاهی دینی، طراحی خلاقانه، بازی های یکدست و قدرتمند تعریف تازه ای از سفارش یک نمایش برای جشنواره ای دینی به حساب می آید.

زمانی که در نشست خبری جشنواره در تهران، دبیر تخصصی این رویداد از سفارش نمایشی برای حضور در بخش ویژه این دوره داد، کمتر کسی گمان می برد که حاصل این سفارش نمایشی قدرتمند و خلاق باشد.

اما انتخاب هوشمندانه و اختصاص زمان کافی و برنامه ریزی شده برای تولید یک تئاتر، موجب شد نه تنها تجربه تلخ نمایش های سفارشی در جاهای دیگر تکرار نشود، بلکه «نیم مرده» علی عابدی به نمونه برای نمایش های سفارشی دینی و مفهومی کشور بدل شود.

«نیم مرده» که محصول مشترک ایران و تاجیکستان است با نگاهی تازه به باورهای دینی مشترک میان دو کشور و پرداخت به مسائلی نظیر جنون آدم کشی گروهک های تکفیری با روایتی جذاب و طراحی مناسب برگ برنده ای برای عوامل اجرایی گروه و جشنواره خواهد بود.

علی عابدی که علاوه بر مدیریت تماشاخانه سنگلج در تهران، سابقه اجراهای موفقی را در کارنامه دارد، هم در نگارش و هم در طراحی و کارگردانی آنچه را که نیاز یک نمایش برای بالیدن و تماشایی بودن دارد را بکار گرفته تا شاهد مثالی باشد که نمایش دینی جذاب می تواند پر مخاطب، باشکوه و جریان ساز باشد.

بی شک اجرای عمومی این نمایش که از بازیگران قدرتمند و بین المللی کشور تاجیکستان بهره می برد، علاوه بر خراسان شمالی و خراسان رضوی، در سایر نقاط هم می تواند با مخاطبان تئاتر و مردم علاقه مند ارتباط موثر بگیرد.

احوال پرسی مرادخانی با زبان تاجیکی

پس از پایان اجرای نمایش «نیم مرده» که با استقبال پرشور علاقه مندان همراه بود بطوریکه بسیاری از تماشاگران روی کف تالار نشسته بودند و یا در جاهایی ایستاده نمایش را دنبال می کردند، معاون هنری وزیر برای تشکر از عوامل گروه به پشت صحنه رفت.

علی مرادخانی، حسین مسافر آستانه، قاسم زارع، آتش تقی پور با همراهی مسئولان حاضر در سالن با حضور در اتاق گریم سالن گلشن از زحمات عوامل گروه تقدیر کردند و به آنها خسته نباشید گفتند.

در ابتدای دیدار مسئولان با عوامل گروه، معاون امور هنری وزیر ارشاد با زبان تاجیکی به احوال پرسی با بازیگران نمایش پرداخت که استقبال و شوق این مهمانان خارجی جشنواره را در پی داشت.

«مسلخ عشق» طولانی و خواب آور/ «چهارقدم» امیدوار کننده

در کنار اجرای نمایش «نیم مرده» که از ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه آخرین نمایش روز نخست بود، نمایش های «تاکسی زرد» نوشته عباس جانفدا و به کارگردانی محمد حسن زاده از تربت حیدریه، «مسلخ عشق» نوشته امیر مهاجر سلطانی و به کارگردانی مهاجر سلطانی و رضا رمضانی از تهران، «چهار قدم» نوشته پویان اصغری و به کارگردانی میثم ملازینل از قزوین دیگر نمایش های نخستین روز جشنواره دهم بودند.

«مسلخ عشق» که به مدت ۹۰ دقیقه طولانی ترین نمایش جدول اجرایی جشنواره است، به لحاظ ریتم، بازی ها و شکل گیری درام نمایش با مشکلاتی همراه بود که تماشای آن را تا حدی کسالت بار می کرد.

نمایش «چهار قدم» با وجود مشکلاتی در قصه پردازی و روایت، به لحاظ ریتم، بازیگری و کارگردانی نمایشی قابل تامل بود که اجرای امیدوار کننده ای را روی صحنه تالار حافظ داشت.

دهمین جشنواره تئاتر رضوی، امروز دوشنبه ۲۶ مرداد نیز با اجرای نمایش های «آنم آرزوست» به کارگردانی محمد زوار بی ریا، «رستگاری در شب دور» به کارگردانی مژده ساعی، «آش با طعم زهر» به کارگردانی محمد رسائلی و «عکس اتفاق عزیز» به کارگردانی سعید نوروزی ادامه خواهد داشت.

همچنین نمایش های «پدرانه» در مجتمع شیروان و «چهارقدم» در مجتمع اسفراین به روی صحنه خواهند رفت.

اولین روز از کارگاه آموزشی برزو عبدالرزاق، استاد بین المللی تئاتر هم در سالن نگارخانه برگزار خواهد شد.

گزارش از علی یزدان دوست

نظر شما