شناسهٔ خبر: 36171 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی تمایزات مشروطه خواهان مذهبی و غرب‌گرا در یک کتاب

موسسه بوستان کتاب درخصوص مشروطیت، کتاب «تمایزات مشروطه خواهان مذهبی و غرب گرا (با تطبیق آن بر انقلاب اسلامی)» را به قلم محمد صادق مزینانی آن به رشته تالیف درآورده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ موضوع کتاب «تمایزات مشروطه خواهان مذهبی و غرب‌گرا» سیاسی- اجتماعی است که طلاب و دانشجویان مخاطبان تخصصی این کتاب هستند. انقلاب مشروطه، از مقاطع مهم و سرنوشت ساز در تاریخ ایران است. در این انقلاب، دو گروه دچار اختلافات شدند: مشروطه خواهان مذهبی و جریان گرا.     

محمدصادق مزینانی در این کتاب کوشیده تا در پنج بخش مفصل، با ارائه اسناد و شواهد معتبر تاریخی، چگونگی رویارویی جریان‌های مشروطه خواهان مذهبی و جریان گرا و فراز و فرود آن‌ها را شناسایی و تمایزات این دو را معرفی کند و سپس آن جریان‌ها را با حوادث و جناح‌های پس از انقلاب اسلامی تطبیق دهد.               

مولف در این اثر رشته سخن را با تحقیق و بررسی تعاریف سنت و تجدد و رویارویی در جریان سنت‎گرایی و تجددگرایی آغاز می‎کند و در فصل نخست درباره دیدگاه‎های مشروطه‎خواهان مذهبی و عالمان این جریان و نقاط اشتراک و تمایزات آنان سخن گفته و سپس از افرادی چون ملکم‎خان ناظم الدوله، آخوندزاده، طالبوف، تقی‎زاده و دیگر هم‎مسلکان آن‎ها با عنوان مشروطه‎خواهان سکولار و پیشگامان غرب‎گرایی نام می‎برد.   

نویسنده در ادامه راجع به مبانی نظری و معرفتی مشروطه‎خواهان غرب‎گرا ذیل عناوین: خدا محوری و اومانیسم، عقل‎گرایی، علم‎گرایی و سکولاریسم بحث می‎کند. در بخش سوم، نویسنده تلقی و تفسیر از مشروطه و ارکان آن، جایگاه قانون اساسی و مجلس شورای ملی در تصمیم‎گیری‎ها و حد و  حدود مجلس در قانونگذاری را از دو دیدگاه متفاوت مورد بررسی قرار داده و  به معیارها و ملاک‎های آنان در قانون گذاری اشاره می‎کند.      

وی در دو بخش پایانی درباره شعارهای سیاسی طرح شده در مشروطیت همچون آزادی و قانون گرایی و نیز دیگر مسائل تاریخی و اجتماعی با استناد به شواهد و گفته‎های دو جریان به تفصیل سخن می‎گوید.

مزینانی در پدید آمدن این اثر ارزشمند از ۲۲۳ منبع تاریخی شامل کتاب‌ها و جراید قدیم و جدید بهره جسته است. کتاب «تمایزات مشروطه خواهان مذهبی و غرب‌گرا» به همت بوستان کتاب در سال ۹۰ به چاپ دوم رسید و  با قیمت ۲۸هزار تومان راهی بازار نشر شد.

نظر شما