شناسهٔ خبر: 36062 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طرح پرسشهای نوین در کتاب «نظریه پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت»

کتاب «نظریه پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت» در نظر دارد تا نشان دهد نظریه پیچیدگی، بینش‌‌های جالبی را ارائه و چالش­‌هایی را برای مطالعه و عمل تربیتی به وجود می‌­آورد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، کتاب «نظریه پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت» را روانه کتاب‌فروشی‌ها کرد. این کتاب که به کمک گروه برجسته‌­ای از پژوهشگران جهانی تدوین و به‌دست مارک میسن، گردآوری و ویراستاری شده است، با کوشش دکتر محمود تلخابی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی و دکتر رضا محمدی‌چابکی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به زبان فارسی برگردانده شده است.

به گفته مترجمین در مقدمه، این کتاب در نظر دارد تا نشان دهد نظریه پیچیدگی، بینش‌‌های جالبی را ارائه و چالش­‌هایی را برای مطالعه و عمل تربیتی به وجود می‌­آورد، به‌ طوری‌ که کیفیت برنامه درسی، تدریس، معرفت‌شناسی یادگیری و «تربیت‌آگاهی» از منظر نظریه پیچیدگی مورد ملاحظه قرار می ­گیرند.

 محمدی‌چابکی در مقاله‌ای با عنوان «پارادایم پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت» پیرامون ماهیت این زمینه نوپدید اشاره می‌کند: پارادایم پیچیدگی عبارت است از الگوی عمومی جدیدی برای علم که تحت تأثیر تحولات قرن بیستم در علوم پایه، هم‌چون ریاضیات، فیزیک و زیست‌شناسی پدیدآمده و دگرگونی‌های بسیاری را در نحوه‌ نگرش انسان به جهان و محیط پیرامونش و روش اندیشیدن و تفکر او ایجاد کرده است. از وجوه تمایز این پارادایم با پارادایم غالب علم در سده‌های گذشته که همان دیدگاه مکانیستی و قطعیت‌گرا بوده است، می‌توان به کل‌گرایی، عدم قطعیت، غیرخطی بودن، خودسازمان‌دهی و نوپدیدی یا ظهور اشاره کرد. این نحوه‌ نگرش با ایجاد تحولاتی در فلسفه و روش‌شناسی علم و انسان‌شناسی، موجب گسترش رویکردهای بدیلی در تمام حوزه‌های علوم انسانی، از جمله علوم تربیتی شده است.

کتاب «نظریه پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت» مشتمل بر پانزده فصل می ­باشد که پنج فصل برای معرفی و مباحث مقدماتی، دو فصل برای بررسی مسائل نظریه پیچیدگی و فلسفه تعلیم و تربیت، پنج فصل جهت بررسی نظریه پیچیدگی و پژوهش تربیتی و در نهایت، سه فصل نیز برای بررسی نظریه پیچیدگی و برنامه درسی در آن گنجانده شده است. با وجود این فصل‌بندی، اثر نهایی تبدیل به مقدمه‌­ای جامع و پرمعنی برای معرفی نظریه پیچیدگی در پژوهش و فلسفه تعلیم و تربیت شده است.

جهت آشنایی بیشتر با این اثر، عناوین فصل‌ها و نویسندگان آن را در زیر مشاهده می‌كنید:

«فلسفه تربیتی و چالش نظریه پیچیدگی»، کیث موریسون

«نظریه پیچیدگی چیست و چه پیامدهای برای تغییر تربیتی دارد؟»، مارک میسن

«پیچیدگی و تعلیم و تربیت: هم‌زمانی حیاتی»، برنت دیویس

«سه نسل نظریه‌­های پیچیدگی»، میشل الهادف- جونز

«درباره منطق خلاق تعلیم و تربیت»، اینا سمتسکی

«فوكو به منزله نظریه‌­پرداز پیچیدگی»، مارک اولسن

«نظریه پیچیدگی و پژوهش تربیتی»، جی لمک و نورا سابلی

«پژوهش انسانی و نظریه پیچیدگی»، جیمز هورن

«پیچیدگی و حقیقت در پژوهش تربیتی»، مایک رادفورد

«دانش باید وابسته به زمینه باشد»، تامسین هگیس

«نظریه پیچیدگی و پژوهش تربیتی»، لسلی کوهن

«پیچیدگی و فرهنگ برنامه درسی»، ویلیام دال

«از بازنمایی تا ظهور»، دبورا اسبرگ، گرت بیستا و پل سیلیرز

«تربیت آگاهی از طریق تجارب ادبی»، دنیس سومارا، ربکا لوس-­کاپلر و تامی ایفتودی.

 گفتنی است این کتاب به قیمت ۲۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از راه تماس با شماره ۰۲۱۸۸۹۱۱۹۳۶ از بخش فروش انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی تهیه کنند.

نظر شما