شناسهٔ خبر: 35978 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی مشکلات دانشجویان ایرانی در نشستی با مقامات فیلیپینی

سفیر ایران در مانیل از غفلت دانشگاه های فیلیپین که بدنبال جذب دانشجویان خارجی و ایرانی هستند برای برقراری روابط نزدیک علمی و تحقیقاتی با دانشگاه ها و موسسات علمی ایرانی انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، 'علی اصغر محمدی' سفیر ایران در مانیل روز دوشنبه در نشست مشترک نمایندگان دانشجویان ایرانی با 'پاتریشیا لیکوانان' رئیس کمیسیون آموزش عالی فیلیپین و جمعی از مدیران ارشد این سازمان، گفت: متاسفانه دانشگاه های فیلیپین که بدنبال جذب دانشجویان خارجی از جمله دانشجویان ایرانی هستند از برقراری روابط نزدیک علمی و تحقیقاتی با دانشگاه ها و موسسات علمی ایرانی غفلت کرده و به همین دلیل شناخت نزدیکی بین این موسسات با طرف های ایرانی شکل نگرفته است. 

وی با نقد کاستی های موجود در جذب دانشجو توسط دانشگاه های فیلیپین و عدم هماهنگی سایر مراجع ذیربط برای ارائه خدمات مناسب، خواستار توجه سازمان آموزش عالی فیلیپین به این کمبودها و برگزاری نشست مستمر با جامعه دانشجویی شد.

این جلسه بدنبال نشست اواسط تیر ماه سفیر کشورمان در مانیل با رئیس کمیسیون آموزش عالی فیلیپین برگزار شد که در آن محمدی از روابط یکسویه در مناسبات علمی دو کشور برغم حضور دیرینه دانشجویان ایرانی در فیلیپین انتقاد کرده بود.

لیکوانان نیز در نشست مشترک نمایندگان دانشجویان ایرانی با تاکید بر اهمیت تاثیر روابط علمی در روابط دو ملت، جایگاه کمیسیون آموزش عالی فیلیپین را در مدیریت دانشگاه های فیلیپین تشریح کرد.

وی خواستار تقویت ارتباطات شفاف و صریح با جامعه دانشجویان ایرانی برای شناسایی مشکلات موجود و رفع آن شد.

در این جلسه نمایندگان دانشجویان ایرانی نیز مشکلات موجود در زمینه دریافت تسهیلات روادید، مشکلات موجود درمورد انتقال دانشجویان به دانشگاه های دیگر، ضوابط خاص و سختگیرانه در برخی از دانشگاه ها و نبود دفاتر ویژه رسیدگی به مسائل دانشجویان خارجی نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

کمیسیون آموزش عالی فیلیپین سال ۱۹۹۴ شکل گرفته و زیرنظر ریاست جمهوری این کشور اداره می شود. این کمیسیون تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی را تحت نظارت دارد.

آمار نشان می دهد تعداد دانشجویان ایرانی از چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو در سال ۲۰۱۱ میلادی به حدود یکهزار و ۵۰۰ دانشجو در حال حاضر کاهش یافته است.

محمدی پیش از این در مورد دلیل کاهش دانشجویان ایرانی در فیلیپین، گفته بود حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از این دانشجویان قادر به ادامه تحصیل نبودند و بسیاری نیز به دلیل نداشتن توان مالی پرداخت هزینه های تحصیلی امکان بازگشت به فیلیپین را ندارند.
 

نظر شما