شناسهٔ خبر: 35794 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نزدیک شدن اهالی صنعت و هنر از اهداف جشنواره فیلم و عکس صنعتی است

رییس جهاد دانشگاهی هنر گفت: نفرات برگزیده این جشنواره را به متقاضیان صنعتی معرفی می کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ نشست رسانه‌ای جشنواره بین المللی فیلم و عکس فناوری و صنعتی صبح روز دوشنبه در محل دبیرخانه این با حضور دبیر جشنواره مسعود نجفی، «رییس جهاد دانشگاهی هنر» بهزاد رشیدی و محمد صادق لواسانی «مدیر روابط عمومی» برگزار شد.

در ابتدای نشست بهزاد رشیدی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فناوری و صنعتی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی گفت: خوشحالیم که توفیق داشتیم تا دوره سوم این جشنواره را در سال ۹۴ برگزار کنیم. همه دوستان می‌دانند که شروع و راه‌اندازی یک کار فرهنگی با سختی‌های زیادی همراه است.

وی ادامه داد: شروع و تداوم کارهای فرهنگی آن هم با دست خالی کار سختی است اما جهاد دانشگاهی همیشه در برنامه‌های خود روحیه جهادی را مدنظر قرار می‌دهد و وقتی طرح و برنامه داشته باشد با جمعی از متخصصان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه سخنانش، با تاکید بر اینکه مستندسازی تصویری در کشور و به خصوص در بخش فناوری و صنعتی مهجور واقع شده است، بیان کرد: مستندهای صنعتی و فناوری با به تصویر کشیدن کارهایی که در این زمینه‌ها در کشور انجام می‌شود، بسیار موثر هستند و با برگزاری جشنواره‌ای که دبیرخانه دایمی داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که ارتباط میان هنرمند و صنعتگر بهتر و بیشتر برقرار شود تا در دوره‌های بعدی به بلوغ برسد.  

وی با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم‌های فناوری و صنعتی، کاملا اقتصادی است عنوان کرد: سومین دوره جشنواره فیلم‌های فناوری و صنعتی با حداقل بودجه کار می‌کند و با تعداد کم نیرو از بازدهی بالایی برخوردار است. البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت از سیاست‌گذاران این جشنواره هستند که در شکل‌گیری کارها و برنامه‌ریزی‌ها در کنار ما بودند.

او همچنین گفت: از نظر ما جشنواره فیلم و عکس جشنواره دانشگاهی است و درست است که مخاطب های هنری و صنعتی را برای آن معرفی کردیم اما دانشگاهی است و زمان آن را به همین مدت محدودتر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما تمرکز زدایی داشته‌ایم و می‌خواهیم به این سمت هم حرکت کرده‌ایم. از این رو جشنواره یک دبیرخانه مرکزی دارد و ما دبیرخانه ها و دقاتر مرکزی در سایر استان‌ها دایر کرده‌ایم تا برنامه‌ها در آنها ادامه پیدا می‌کند.

رشیدی با توجه به رویکرد صنعتی و هنری جشنواره گفت: رویکرد دیگری که دنبال خواهیم کرد ایجاد ارتباط میان هنر و صنعت و فناوری است. در بخش هایی که فکر می‌کنیم در دوره های قبلی نتوانستیم خیلی خوب عمل کنیم کار را بهتر انجام خواهیم داد. به جد اعتقاد داریم که این جشنواره متناسب با خلاء‌ها و نیازهای جامعه شکل گرفته و نیاز به کمک و نگاه عملی وزارت خانه و سازمان های سینمایی داریم.

در ادامه مسعود نجفی با تاکید بر اینکه خودش سال‌ها در حوزه رسانه فعالیت کرده است و حال این قشر را می‌فهمد گفت: چون سال‌ها آن طرف نشسته‌ایم و باز هم می‌نشینیم می‌خواهیم کم و مختصر و کوتاه صحبت کنیم. فراخوان ۲۰ اردیبهشت اعلام و تا ۱۰ تیر تمدید شد. ۴۰۹ فیلم برای ما ارسال شد. برای اولین بار نیز بخش عکس را راه اندازی کردیم ۲۲۷۲ عکس ارسال شد. هم تک عکس و هم مجموعه آثار از بخش هایی است که در جشنواره شاهد خواهیم بود. آثار در نمایشگاهی در چهارسو نمایش داده می‌شود. به ویژه اساتید را هم داریم و تعدادی از اساتید در عکاسی صنعتی عکس های شان را در اختیار ما گذاشتند تا نمایش دهیم.

دبیر جشنواره در ادامه افزود: در بخش فیلم ۷۱ فیلم مستند به بخش نهایی راه پیدا کرده اند. یکی از فیلم ها در دوره قبلی بود و یک فیلم دیگر هم قوانین را رعایت نکرده بو  و از دور خارج شدند. ۶۹ انیمیشن ارسال و ۱۲  فیلم از آن ها انتخاب شد. آیتم های تبلیغاتی تیزر و تیتراژ  ۱۲۴ فیلم و ۳۸ اثر در نهایت به مرحله نهایی رسید.لازم به ذکر است که بگویم ۱۷ سانس به فیلم های مستند اختصاص دارد. در بخش داستانی که تعدادکمی بودند ۲۷ اثر در اختیار ما قرار گرفت که در نهایت ۴ اثر مرتبط با جشنواره بودند.

وی در ادامه افزود: در بخش دانشجویی باتوجه به سیاست کلی جهاد دانشگاهی که در نظر داشتیم از میان آثار ارسالی توسط آن ها ۳۰ اثر انتخاب شدند.

نجفی با اشاره به مراسم بزرگداشت ها و نکوداشت ها گفت: بزرگداشت کامران شیردل در این دوره برگزار خواهد شد و دو سانس به نمایش آثار وی تعلق دارد. در بخش نکوداشت  نیز یاد محمدرضا مقدسیان را گرامی می‌داریم و آثار وی هم در دو سانس نمایش داده می‌شود.

دبیر سومین دوره از جشنواره فیلم و عکس صنعتی گفت: متاسفانه جشنواره های موضوعی در تهران خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند ما هم سعی داشتیم این جشنواره را به شهرهای دیگر هم ببریم. تبریز یکی از انتخاب‌های ما بود که تا پای کار هم آمدند اما در نهایت راضی به همکاری نشدند. آفتی که جشنواره های موضوعی در تهران دارند عدم مخاطب است را حل این است که بتوانبم در شهرستان ها نیز فعال باشیم.

رشیدی در پایان سخنانش گفت: باید اشاره ای داشته باشم به برنامه های دبیرخانه دائمی. بخش دانشجویی و تورهای عکاسی که بازدید از مراکز صنعتی و فناوری است. برگزاری نشست ها و همایش های موضوعی که در طول سال برگزار شده و حالا می خواهیم با کیفیت بیشتری آن ها را ادامه دهیم. ما مرکز مستند سازی دانش و صنعت ایران را در جهاد ایجاد کردیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر وجود برخی تناقضات از قبیل عدم مشارکت جدی صنایع از جشنواره ای که خود موضوعش هستند و یا پذیرش اثر از عموم فیلم سازان اما ادعای دانشگاهی بودن جشنواره و حتی عدم دسترسی به همه آثار ارسالی در حالی که تعدادشان کم اما جذابیتشان برای مخاطبین می تواند زیاد باشد  گفت:  خبر خوب این است که بلافاصله بعد از دوره سوم این جشنواره به سرعت دبیر خانه کار خود را برای دوره بعد آغاز خواهد کرد تا مشکلاتی از این دست به حداقل برسد و از طرفی با رسانه ملی صحبت کردیم و قرار است آثار برگزیده جشنواره و فیلم های مستندی که تبلیغاتی محض نباشند و با سیاست‌های رسانه ملی همخوانی داشته باشندو را  در شبکه های مختلف تلویزیون نشان دهیم.

همچنین در این نشست، لواسانی با تشکر از همکاری صمیمانه رسانه‌ها در انتشار اخبار جشنواره عنوان کرد: سومین دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی بعد از سه سال وقفه کار خودش را با برنامه‌ریزی دقیق آغاز و سعی کردیم برنامه‎‌ریزی‌ها به شکلی باشد که زمینه‌ساری خوبی برای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره انجام شود.

وی ادامه داد: کتاب سینمای مستند ایران در این دوره به چاپ دوم رسید و برای اولین بار شماره اول بولتن جشنواره (که علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های قبلی برای برون‌سپاری، به دلیل مسائل مالی توسط ستاد جشنواره آماده شد) همزمان با نشست خبری توزیع شده است.

در پایان مراسم تمام حاضرین در کنار هم عکس سلفی و دسته جمعی نیز گرفتند.

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی هفتم تا نهم مردادماه در پردیس چارسو برگزار خواهد شد.

نظر شما