شناسهٔ خبر: 35294 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یاس و دلزدگی؛ خروجی ترویج خرافات در شبکه های اجتماعی

افرادی که از همه موضوعات استفاده می کند تا به مقصد خود رسند، معمولا در جامعه ایجاد یاس و ناامیدی می کنند و به جای جذب کردن دیگران به دین، آنها را از دین دلزده می کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ امروز با پیشرفت تکنولوژی و در دست بودن ابزارهایی که راه های ارتباط را تسریع و تسهیل می کند، دشمنان دین نیز بیکار ننشسته و از این ابزارها در راستای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کنند؛ در این راستا هر روز شاهد اتفاق و ماجرای تازه ای در شبکه های اجتماعی هستیم که به نوعی با چیدن مقدمات و موخراتی با رنگ و صبغه دینی! خرافه را به خورد کاربر داده و با عقاید او به اصطلاح بازی می کنند. نمونه هایی از این دست کم نیستند – همچون پیدا شدن ابری در آسمان به شکل نماد خاص دینی و بدین ترتیب حقانیت معصومین (ع) و ... - که دامنگیر باورهای کاربران شده و آنها در ارسالِ پیام دریافت شده به یکدیگر تحریک و تشویق می کند و این چرخه موجب می شود آسیب های فراوانی بر پیکره اعتقادات اسلامی افراد شود. در خصوص پیامدهای منفی این پدیده با یک کارشناس دینی به گفتگو نشسته ایم که در ذیل از نظرتان می گذرد:

حجت الاسلام محمد صادق کفیل، مدیر مرکز تخصصی نماز ستاد اقامه نماز در خصوص پیامدهای مساله یاد شده به شبستان اظهار کرد: یکی از مضرترین موضوعات برای دین خرافه است و اساسا یکی از مواردی که زمینه جدایی افراد از دین را فراهم می کند یا سبب بهانه دادن به دست برخی افراد را فراهم می کند، سرگرم شدن به خرافات است.

وی ادامه داد: به طور معمول برخی از افراد قصد دارند از همه بسترها و موضوعات سوء استفاده کرده و مباحث نادرست خود را در قالب دین، به نوعی به دین مستند کنند این در حالی است که هر موضوعی که بخواهد به دین متصل شود، باید به قرآن یا سنت متصل شود یا فهم بزرگان ما آن را درک کرده و نائبان امام زمان (عج) در این راستا کمک کننده باشند.

وی تصریح کرد: این موضوع همواره در طول تاریخ نیز وجود داشته است و برخی دشمنان با نگاه دوستان وارد بازی شیطنت آمیزی شده اند یا گاهی اوقات بعضی از دوستان با کج فهمی و سست بینی خود درگیر موضوعاتی شده اند که نباید می شدند و به این ترتیب به خرافه پردازی دامن زده اند.

حجت الاسلام کفیل در ادامه با اشاره به پیامدهای این پدیده، عنوان کرد: دامن زدن به خرافات، در گام نخست پایه های عمیق دین را سست می کند و دین اسلام را که مهم ترین و متقن ترین ادیان است را به نوعی ضعیف نشان داده و بهانه ای به دست دیگران می دهد و گاه سبب استناد کردن برخی افراد به این جملات سست به نام دین می شود.

وی تاکید کرد: در گام بعد، گاهی خرافات باعث می شود با مقدماتی که ما موضوعی را قطعی فرض می کنیم با ایده های خود موضوعی را در ذهن ثبت کنیم و پس از اینکه در عالم خارج اتفاق نیفتاد، نسبت به آن سرد و مایوس شویم؛ در حقیقت افرادی که از همه موضوعات استفاده می کند تا به مقصد خود رسند، معمولا در جامعه ایجاد یاس و ناامیدی می کنند و به جای جذب کردن دیگران به دین، آنها را از دین دلزده می کنند.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه اسلام، دین اندیشه و تدبر و تفکر و فهم و علم و رشد است، تصریح کرد:  دین اسلام بستر پویایی و نیازهای جامعه بشری برای رسیدن به خدا و لقاء الله است، این دین این گونه وقتی دستخوش خرافات می شود دیگر نمی تواند پشتوانه باشد و این زوایای آن از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام کفیل عنوان کرد: به طور معمول بزرگان دین ما و علما و اندیشمندان، مسائلی از این قبیل را نمی پذیرد و هیچ گاه مشاهده نشده است که اهل فکر و صاحب اندیشه دینی، خرافات را مبنای اعتقادات خود قرار دهند و حتی نه تنها آنها را قبول ندارند و نمی پذیرند، بلکه مخالفت با خرافات نیز می کنند اما برخی افراد تا جایی پیش می روند که به دلیل اعتقاد به آن خرافه، با عالم دینی نیز مخالفت می کنند.

مدیر مرکز تخصصی نماز ستاد اقامه نماز بصیرت دینی را موجب مصون ماندن از سقوط در ورطه خرافات معرفی کرد و گفت: زمینه خرافات زمانی فراهم می شود که رنگ تدین و معرفت کم شده و پیوند مستحکمی با دین نباشد و فهم درست به آیات و روایات وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام کفیل یادآور شد: افراد باید در مواجهه با خرافات، ضمن به کار بستن بصیرت و نیروی فکر و اندیشه خود، اگر دچار حیرت شدند، بتوانند از آنها که راه درست رفته اند بپرسند و بپذیرند چرا که انسان گاه سست باور شده و هر مطلبی را می پذیرد و درگیر آن می شود؛ برای درگیر نشدن با این ماجرا، گام اول رشد دادن خود است و گام دوم حداقل جایی که دچار تردید می شود باید از اهل علوم و نظر سوال رد و مراقب بود که خود مبلغ خرافات نشویم و برای آن هزینه نکنیم.

نظر شما