شناسهٔ خبر: 35279 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اقتصاد جهان زیرسایه «بازی‌های رایانه‌ای»

مطالعات و تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد سبقت صنعت بازی در عرصه اقتصاد جهانی در سایه اقبال عمومی بازی‌ میان کاربران گوشی‌‌های تلفن هوشمند اتفاق می‌افتد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ صنعت بازی‌های ویدیویی در جهان در سال ۲۰۱۱ با افزایش ۸/۶ درصدی در نرخ فروش مواجه شد و تمامی توان خود را به کار گرفت تا این روند را حفظ کند و روز به روز آن را ارتقاء دهد تا سرانجام در سال ۲۰۱۵ به اعتراف کارشناسان و مشاوران برجسته اقتصادی به یک صنعت ۸۲ بیلیون دلاری تبدیل شود.

در حقیقت رشد ۸/۶ درصدی این بازی‌ها در فاصله زمانی سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ آنچنان تحولی در اقتصاد ایالات متحده ایجاد کرد که توجه بسیاری از اقتصاددانان در جهان را به خود جلب کرد. این روند رشد موجب شد تا صنعت بازی در همان بازه زمانی ۶/۲ میلیارد دلار سودآوری بیشتر برای اقتصاد ایالات متحده رقم بزند. درصدی که توجه بسیاری از کارشناسان و صاحبان صنایع را به صنعت بازی به عنوان سودآورترین صنعت در جهان جلب کرد.

عبور نرخ سودآوری بازی‌ها از رشد اقتصادی آمریکا

بر اساس گزارشی که سازمان ESA در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد کارشناسان از پیشی گرفتن نرخ سودآوری صنعت بازی از رشد اقتصادی آمریکا در آینده نزدیک خبر دادند. آنها در این گزارش پیش‌بینی کردند که صنعت بازی‌ به ویژه بازی‌های دیجیتال تا سال ۲۰۱۵ به ارزشی حدود ۸۲ بیلیون دلار برسد پیش‌بینی‌ای که کم و بیش به واقعیت نزدیک شد. اگر چه همین روند را می‌توان در مقایسه نرخ رشد صنایع مختلف در کشورها و مناطق مختلف مانند کانادا و کشورهای آسیایی و اروپایی نیز مطالعه و بررسی کرد.

طبق گزارش موسسه اقتصادی -PricewaterhouseCoopers) PWC) بیشترین رشد در صنعت بازی‌های دیجیتال مدیون بازی‌های آنلاین و تبلیغاتی است که برای بازی‌های بی‌سیم به ویژه بازی‌های ویژه تلفن‌های هوشمند، تبلت و ویدیوگیم‌ها صورت می گیرد.

پیشرفت و اقبال بازی‌های انلاین روز به روز در حال افزایش بود و دلیل آن هم نفوذ سراسری اینترنت در گوشه‌گوشه‌ جهان است که موجب شد تا این بازی‌ها به سادگی در کشورهای و شهرهای در مختلف جهان به دست کاربران برسد. بازی‌هایی که با یک کاربر و یا به طور همزمان با چند کاربر انجام می شوند.

تأثیر گوشی‌های هوشمند بر رشد اقتصادی بازار بازی‌ها

سیستم‌ عامل‌های جدید و پلت‌فرم‌های جدید بازی مانند تبلت و گوشی‌های هوشمند البته به رشد روز افزون اقتصاد بازی‌ کمک شایانی کردند. حضور این پلت‌فرم‌ها شرایط جدیدی را برای توسعه بازی‌ها و اقبال عمومی به آنها همراه داشت این پلت فرم های جدید که امکان بازی را در هر شرایط و مکانی برای کاربر فراهم می‌کنند و در اصطلاح پلت‌فرم‌های بی‌سیم نامیده می‌شوند فراوانی زیادی بین کاربران و هواداران بازی در سراسر جهان دارند.

موبایل

نمودارها نشان می‌دهد که روز به روز به تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند در جهان افزوده می‌شود. آمارها نیز این موضوع را تصدیق می کنند تا امروز بیش از یک میلیاد و پانصد هزار نفر در جهان از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند و بدون تردید این گروه پتانسیل زیادی برای اضافه شدن به گروه کاربران بازی‌های دیجیتال و بی سیم دارند.

این در حالی است که  آمار کاربران تلفن همراه در سه سال گذشته به سختی به یک میلیارد نفر در جهان می‌رسید. براساس این دیدگاه چیز زیادی طول نمی‌کشد تا در مدت زمانی مشابه -۳ سال آینده- سهم بازی‌های آنلاین تلفن های هوشمند و بازی‌های دانلود شده روی آنها با رشدی ۱۵ درصدی رو به رو باشد. پیش‌بینی‌ای که می‌تواند صنعت بازی را همچنان در صدر بزرگترین غول‌های بیلیون دلاری در جهان به تثبیت برساند.

نمودار:چشم‌انداز صنعت بازی و سرگرمی را در فاصله زمانی سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵

نمودار آماری اقتصاد بازی های رایانه‌ای

شرح؛ مشکی: ایالات  متحده آمریکا/ آبی: اروپا، خاورمیانه و آفریقا/ سفید: آسیا پاسفیک/ طوسی: آمریکای لاتین/ سورمه‌ای: کانادا

بازی‌های بی‌سیم در جهان به تنهایی در سال ۲۰۱۵، ۱۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش رشد داشته است. تبلیغات بازی های ویدیویی هم جریانی موازی برای افزایش این موفقیت ایجاد کرد و به افزایش درآمد بازی‌های دیجیتال، آنلاین و بازی‌های تلفن‌های هوشمند کمک کرد و با افزایش نرخ فروش ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۵ در کنار صنعت بازی‌های آنلاین حرکتی رو به جلو را دنبال کرد.

در جدول بالا که چشم‌انداز صنعت بازی و سرگرمی را در فاصله زمانی سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در ایالات متحده آمریکا، اروپا، خاورمیانه، افریقا، اسیا پاسفیک، امریکای لاتین و کانادا نشان می‌دهد به وضوح مشخص است که نرخ رشد فروش بازی‌ها در سراسر جهان با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است.

نظر شما