شناسهٔ خبر: 35249 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری برای برگزاری کلاس آموزشی برای سینماگران

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی فراهم کردن بستر فیلم‌سازی برای سینماگران برای به تصویر کشاندن فعالیت‌‌های علمی و فناورانه را دارد.

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، سیدمحمد صاحب‌کار خراسانی با تاکید بر آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همکاری با سینماگران تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های مختلف، آمادگی فراهم کردن بستر فیلم‌سازی برای سینماگران را دارد تا به این وسیله، سینماگری که صاحب ایده در زمینه ساخت فیلم یا مستند علمی است را با فضا و دستاوردهای علمی و فناورانه آشنا کند.

وی افزود: رویدادها و اتفاق‌های تلخ و شیرین شرکت‌های دانش‌بنیان به هیچ عنوان تخیلی نیست. به همین دلیل باید با یک پردازش مناسب سینمایی و البته با لحاظ کردن شاخصه‌های درام، این فعالیت‌ها را به عموم جامعه ارایه دهیم.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در کشور، یادآور شد: امروز حدود ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان از معاونت علمی تاییده گرفته‌اند و برخی از آن‌ها نیز در دست بررسی هستند که فعالیت‌ بسیاری از این شرکت‌ها می‌تواند سوژه‌ی مناسبی برای بخشی از یک درام باشد.

در استفاده از رسانه‌ای مانند فیلم و سینما باید بیشتر تلاش کنیم

صاحب‌کار در ادامه این گفت‌وگو درباره این‌که چرا در کشور ما، متفاوت از سایر جوامع به‌ویژه جوامع پیشرفته چندان از قدرتی نظیر سینما در راستای معرفی پیشرفت‌های علمی و فناورانه استفاده نمی‌شود، بیان کرد: در کنار فعالیت‌های معاونت علمی مانند توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه علم و فناوری و...، مهم است که پیوست‌های رسانه‌ای نیز وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: در چند سال گذشته معاونت علمی و فناوری سعی در معرفی دستاوردهای علمی و فناورانه کشور داشته است و در این راستا گام برداشته که نمونه‌ای از آن، همکاری موثر در برگزاری جشنواره‌ای مانند «سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی» است.

این مدیر حوزه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: معاونت علمی با همه سعی و تلاشی که در این حوزه گذاشته است، باید کوشش خود در این مسیر برای احقاق هدف یادشده را به‌ویژه در بخش‌های ترویج، گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی بیشتر کند.

سینما می‌تواند باعث جذب سرمایه و نیروی انسانی به شرکت‌های دانش بنیان شود

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری در ادامه، درباره نقش سینما و کمک آن به روند جذب سرمایه برای شرکت‌های دانش بنیان گفت: با توجه به این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان پدیده‌ای نو و ناشناخته‌ به‌شمار می‌رود، از این مسیر می‌توان به معرفی آن پرداخت. به عنوان نمونه، شرکت‌های دانش‌بنیان فعالت‌هایی داشته‌اند که ۲۰ سال گذشته، کاملا غریب و غیر قابل تصور بوده است. حال باید برای مخاطب که دایره آنان از دانش‌آموزان و بانوان خانه‌دار تا دانشجویان و کارمندان است، با توسل به پیوست‌های رسانه‌ای از جمله سینما به معرفی این دستاودهای مهجور مانده بپردازیم.

صاحب‌کار در پایان این گفت‌وگو با ابراز امیدواری از تلاش بیشتر و همکاری دوسویه‌ی سینماگران و دست‌اندرکاران علم و فناوری بیان کرد: از طریق رسانه‌ای مانند سینما و تلویزیون، در کنار معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم بسیاری را به فعالیت در این عرصه سوق دهیم. به عنوان نمونه، بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند تشکیل دهنده هسته اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان باشند؛ بنابراین ما باید بستر را طوری درست کنیم که دانشجوی فارغ‌التحصیل با آگاهی تمام و بدون ترس و استرس بتواند به این حوزه ورود کند.

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

استقبال چشمگیر عکاسان از جشنواره فناوری و صنعتی

۲۲۷۲ قطعه عکس شامل ۳۹۸ اثر در بخش تک عکس و ۱۸۷۴ اثر در بخش مجموعه به دبیرخانه سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی ارسال شدند.

در این دوره برای اولین بار بخش عکس به جشنواره اضافه شد و از ۲۰ اردیبهشت ماه عکاسان فرصت داشتند آثار خود را در حوزه های فناوری و صنعتی در قالب تک و مجموعه به دبیرخانه سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی ارسال کنند که این بخش با استقبال چشمگیری همراه شد.

آثار راه یافته به بخش نهایی جشنواره در قالب نمایشگاهی به نمایش درخواهند آمد و به سه اثر برتر هر بخش تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

امیر خلوصی، احسان معینی، محمدرضا نورمندی پور، سید حسین مرتضوی، پویان شاملی، اعظم قاسمی، محمد رزاقیان پور، فرخ زمانی، آبتین فضائلی، پوریا پورامراله، سید داود رسولی، سید مصطفی حسینی، بهروز مرادی، مسعود احمدزاده مطلق، علیرضا قطمیری، اسماعیل اسماعیل زاده، امید پورآذر، آبتین فضائلی، حمید اصغری، محسن دشتی، محمد عابدی، مهرداد میرزاپور، امیر صادقی، سارا صاحبی، امین خسروی، مرتضی سلطانی، محمد مهدی جعفری جم، محمد آزادی احمد آبادی، محمد خیاطی، محمد مهدی جعفری جم، محمد مهدی جعفری جم، محسن مظاهری، محمد خیاطی، عرفان سامان فر، رسول پورپيرعلي، محمد رزاقیان پور، محمد خیاطی، لیدا لطفی ابرده، اشکان قاطان، صادق کایدخورده، رضا عزیزی، فرید شریفی، امیر قادری، سروش جوادیان، فاخته جلالی نژاد، حمیدرضا مجیدی، نازلی عباس پور، مهناز شفیعی، اکبر گودرزی و محمد حسن حاجی زاده در بخش مجموعه و  پویا طالبی، حمید اصغری، محمد رزاقیان پور، امید پورآذر، فرخ زمانی، محمدعلی محراب بیگی، آبتین فضائلی، مجید نیک نفس، امیر عابدین پور، محمد گلمحمدی، مسعود احمدزاده مطلق، محمد عابدی، سعید اسکندرزاده، اشکان قاطان، حمید علیزاده، روزبه فکوری، محمد مهدی جعفری جم، لاله پورنامداریان، سعید صیدی، مونا غمخوار، محمد مهدی جعفری جم، مهرداد میرزاپور، محمد پورصادقی، حسام الدین باقری، محمد ایماشی، محمد مهدی جعفری جم، مرتضی نورمحمدی، احسان فرخنده جوادی، رسول پورپيرعلي، سهیل صلاحی زاده، سید مهدی امیری، لاله پورنامداریان، حمید اسماعیل بیگی، محمد پورصادقی، لاله پورنامداریان، مهدی شهرابی، رسول پورپيرعلي، سارا صاحبی، لاله پورنامداریان، سعید اسکندرزاده، محمدصادق رضایی، مهدی بهرامی، امیر سراعی مقدم، ارمان تیموری، امیر سراعی مقدم، رضا عزیزی، اسماعیل اسمعیل زاده، آیین شاهرودی، بهروز نوری زینال، حسین مظاهری، شایسته محمدی، فرید شریفی، مرضیه خرسند، مهناز شفیعی، نازلی عباس پور، صابر قاضی، پیمان حمیدی پور، مهدی فلاخویی، مهدی بهرامی، علی (ایلیا) قربانی، حمیدرضا بازرگانی و سید صادق حسینی در بخش تک عکس از جمله عکاسان شرکت کننده در این دوره جشنواره هستند.

داوران بخش عکس سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی طی روزهای آینده معرفی خواهند شد.

در بخش فیلم نیز ۴۰۶ اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی ارسال شد.

نظر شما