شناسهٔ خبر: 34832 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فقیهی: دو پیشنهاد برای بکارگیری طلاب سطح پایین در تعطیلات حوزه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم برنامه‌ریزی جدی برای ارتقای تحصیلی طلاب در ایام تعطیلات حوزه و بهره‌مندی از توان تبلیغی آنها تاکید کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  موسم تبلیغی که می‌رسد، تحصیل طلاب علوم دینی در همه حوزه‌های علمیه متوقف می‌شود؛ چه آنهایی که به تبلیغ  می‌روند و چه طلابی که هنوز به توانمندی تبلیغی نرسیده‌اند.

ماه مبارک رمضان، ۱۰ روز نخست ماه محرم و ۱۰ روز آخر ماه صفر مهم‌ترین مناسبت‌های تبلیغی است که طلاب معمم از سوی نهادهای حوزوی و یا به صورت انفرادی به تبلیغ می‌روند. اما روزهای دیگری هم هستند که دروس حوزه‌های علمیه همانند دیگر نظام‌های آموزشی کشور تعطیل می شود. فصل تابستان، تعطیلات نوروزی، پنجشنبه و جمعه، شهادت امامان معصوم(ع) و تعطیلاتی که در تقویم رسمی کشور درج شده، از جمله این ایام به شمار می‌آیند.

این نابسامانی و زیادبودن تعطیلات حوزه، در سال‌های اخیر باعث انتقاد بزرگان حوزه‌های علمیه شده است. اساتید مطرح حوزه همچون آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و... بیم آن دارند که طلاب علوم دینی در اثر دوری از اجتهاد و تحصیل، از هویت طلبگی خود خارج شوند.

نکته مهم اینکه، در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار طلبه در مدارس علمیه کشور مشغول تحصیل هستند اما در باشکوه‌ترین موسم تبلیغی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار طلبه به مناطق تبلیغی اعزام می‌شوند. بقیه طلاب یا هنوز در سطح پایین حوزه هستند و لباس مقدس روحانیت را به تن نکرده‌اند و یا با تعطیل شدن حوزه برنامه منسجمی برای تحصیل ندارند و مشغول امور شخصی هستند.

خبرگزاری مهر، برای پیگیری این دغدغه بزرگان و زعمای حوزه‌های علمیه سلسله گفتگوهایی با اساتید و فرهیختگان حوزه انجام می‌دهد تا اظهارنظرها و پیشنهادهای آنان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.

ارائه تکلیف تحصیلی به طلاب

آیت‌الله محسن فقیهی -عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مباحث علمی دارای دو بعد کمی و کیفی است، اظهار کرد: این دو بعد در درس‌های حوزه علمیه مهم است؛ فرض کنید ادبیات مراتبی دارد و طلاب صرف و نحو را می‌خوانند ولی این تمام کار نیست، چون برای کتاب‌های مشکل، ادبیات قوی نیاز است.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که هر مدرسه یا جایی که طلبه‌ها را اداره می‌کند برای ایام تعطیلات برنامه‌هایی برای طلاب داشته باشند. به عنوان مثال ۲۰۰ سئوال صرف و نحو به طلاب بدهند که در ایام تعطیلات بتوانند پاسخ سئوالات را به صورت تشریحی ارائه دهند.

این استاد حوزه افزود: این طرح باعث می‌شود طلاب به علوم یا ادبیاتی که فرا گرفتند اکتفا نکنند و از نظر کیفی وضع بهتر و عمق بیشتری پیدا کنند.

استفاده از طلاب سطح پایین در تعطیلات حوزه

آیت‌الله فقیهی با بیان یک پیشنهاد کلی برای مدارس علمیه، طلبه‌ها و مدیریت حوزه، اظهار کرد: طلاب علوم دینی به ازای هر سالی که در حوزه علمیه تحصیل می‌کنند از نظر علمی تکامل بیشتری پیدا می‌کنند و در ایام تعطیلات حوزه می‌توان به نسبت به استفاده از توانمندی علمی طلاب اقدام کرد.

وی گفت: از طلبه‌های سال اولی حوزه کسی انتظار ندارد در تابستان و محرم و صفر روی منبر برود و سخنرانی کند، اما می‌توان به عنوان نمونه تجوید و قرائت قرآن و مقداری ترجمه قرآن داشته باشد و مسائل شرعی را از روی رساله بخواند و توضیح دهد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نیاز فراوانی به مبلغان دینی وجود دارد، اضافه کرد: در سال دوم می‌توان از این طلبه‌ها بهتر استفاده کرد. به عنوان مثال از طلبه‌ها خواسته شود در کنار مباحث قرآنی به بیان مسائل شرعی، احکامی و اخلاقی بپردازند.

آیت‌الله فقیهی تاکید کرد: مدیریت حوزه باید برنامه‌ریزی کند که طلاب سطح پایین ضمن اینکه در تعطیلات حوزه نسبت به ارتقای سطح علمی خود اهتمام داشته باشند، از آنها برای روشنگری مردم در روستاها در مناسبت‌های تبلیغی استفاده شود.

نظر شما