شناسهٔ خبر: 34409 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکبر عالمی: فيلم صنعتی غرور ملی تماشاگران را ارتقا می‌دهد

اکبر عالمي که از جمله نخستين مستندسازان صنعتي ايران به شمار مي‌آيد، معتقد است که فيلم‌ساز صنعتي بايد به گونه‌اي جنون‌آميز، وسواس داشته باشد زيرا اگر فيلم‌هاي او به زبان خارجي باشند، در بيرون مرزها ويتريني از کشورمان هستند و به گونه‌اي هويت ملي ما تلقي مي‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ اکبر عالمي، مدرس و فيلم‌ساز پيشکسوت، ساخت و تهيه فيلم‌هاي صنعتي را يکي از مشکل‌ترين انواع فيلم‌ها در سينما دانست و عنوان کرد: ساخت فيلم‌هاي صنعتي سخت هستند چون بايد در کوتاه‌ترين زمان ممکن، اهميت يک صنعت را براي تماشاگر به گونه‌اي غير مستقيم به اثبات برسانند. علاوه بر اين صنايع مي‌توانند غرور ملي تماشاگران ما را ارتقا بدهند.

وي در ادامه با اشاره به اينکه فيلم‌هاي مستند صنعتي نيز مانند ديگر انواع مستندها، دانسته‌هاي تماشاگران را بالا مي‌برند، فيلم‌هاي صنعتي را به سه گروه تقسيم کرد و گفت: فيلم‌هاي گروه اول براي اطلاع‌رساني به عموم مردم ساخته مي‌شود و در آن‌ها لازم نيست جزئيات تخصصي درباره موضوعات صنايع بيان شود. گروه دوم از اين فيلم‌ها همان‌هايي هستند که براي صاحبان اين صنايع ساخته مي‌شوند. سومين دسته فيلم‌هاي صنعتي هم آن‌هايي هستند که براي دانشجويان، پژوهشگران و دست‌اندرکاران يکي از صنايع مورد نظر ساخته مي‌شوند.

اين مدرس سينما با تاکيد بر اينکه مخاطب‌شناسي در انواع فيلم‌هاي مستند صنعتي از اهميت زيادي برخوردار است، خاطر نشان کرد: هدف از ساخت فيلم‌هاي مستند صنعتي بسيار مهم است و قبل از شروع به کار بايد روي آن بررسي انجام شود و توجه داشت که برخي از اين فيلم‌هاي صنعتي به منظور آموزش توليد مي‌شوند و براي دانشجويان و اساتيد مختلف صنايع در دانشگاه‌هاي کشور به نمايش گذاشته مي‌شوند، مورد بحث قرار مي‌گيرند و تجزيه و تحليل مي‌شوند.

 

××× در فيلم‌هاي صنعتي اغراق نکنيم

عالمي با تاکيد بر اينکه فناوري يا همان تکنولوژي در ايران در جا نمي‌زند، ادامه داد: کشور ما ناگزير است به صنايع بيش از تصور يکايک اطرافيان توجه نشان دهد، چون صنعت پايه‌هاي اصلي پيشرفت اقتصاد است و اقتصاد منجر به شکوفايي يک جامعه استوار مانند ايران مي‌شود، بنابراين بايد صنعت را جدي بگيريم.

وي در عين حال درباره اغراق نکردن در فيلم‌هاي صنعتي تصريح کرد: در ساخت فيلم‌هاي صنعتي نبايد اغراق کنيم و نبايد از زبان ثقيل استفاده کنيم؛ بلکه بايد مشکل‌ترين مفاهيم را با زبان ساده و به گونه‌اي با اين پيش فرض که مي‌خواهيم آن را از آنتن شبکه‌هاي تلويزيوني کشور پخش کنيم، بسازيم، بنابراين هيچ لزومي ندارد که به جزئيات بيش از اندازه بپردازيم.

اين کارگردان سپس يادآور شد: بسياري از همکاران ما فيلم صنعتي آموزشي را با فيلم صنعتي اطلاع‌رساني اشتباه مي‌گيرند.

عالمي همچنين با بيان اينکه براي ترجمه آثار صنعتي بايد وسواس زيادي به خرج داد، عنوان کرد: فيلم‌هاي صنعتي مي‌توانند به صادرات محصول کشور ما به ديگر نقاط دنيا کمک کند، به همين دليل در ساخت آن‌ها بايد انرژي و وسواس زيادي به کار برد.

وي ادامه داد: براي مثال وقتي ما فيلمي درباره صنعت داروسازي مي‌سازيم، به اين منظور اين کار را انجام مي‌دهيم که بتوانيم داروهاي ساخت خودمان را به ديگر کشورها صادر کنيم و اگر در ترجمه اين آثار براي ديگر کشورها يک واژه تخصصي را به اشتباه بيان کنيم در بازارهاي جهاني شکست مي‌خوريم، زيرا خريداران در آن‌سوي مرزها از اينکه کلمه‌اي که اشتباه گفته شده، به شکل و نحوه کار ما شک مي‌کنند و شايد فکر کنند آدم‌هاي سربه هوايي هستيم.

اکبر عالمي در پايان سخنانش با تاکيد بر اهميت ساخت فيلم‌هاي صنعتي يادآور شد: فيلم‌ساز صنعتي بايد به گونه‌اي جنون آميز وسواس داشته باشد، زيرا اگر فيلم‌هاي او به زبان خارجي باشند، در بيرون مرزها ويتريني از کشورمان هستند و به گونه‌اي هويت ملي ما تلقي مي‌شوند.

نظر شما