شناسهٔ خبر: 34211 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عکاسی که با دوربینش هایکو می‌نویسد

یک عکاس با تأثیرپذیری از هایکو، عکس‌های مینی‌مال خود از کشورهای مختلف را در یک نمایشگاه به‌نمایش گذاشته است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مهدیار جمشیدی درباره‌ی برپایی نمایشگاه عکس‌هایش با عنوان «بی‌مرزی» اظهار کرد: در این نمایشگاه ۲۲ عکس در دو اندازه‌ی ۱۰۰*۷۰ و ۵۰*۷۰ روی دیوار گالری می‌روند. این عکس‌ها با تأثیرپذیری از هایکو (شعر کوتاه) و از ایران و چند کشور دیگر از جمله استرالیا، فیلیپین و اندونزی گرفته شده‌اند. عکس‌های این نمایشگاه شامل سه بخش «آسمان»، «عشق» و «تنهایی» است.

1434540292065_Event_1369_Big.jpg

او ادامه داد: در این پروژه خودم را به جای یک هایکوسرا گذاشتم و سعی کردم با دوربینم هایکو بنویسم. بنابراین این عکس‌ها فضای ساده‌ای دارند و با کمترین عناصر ثبت شده‌اند. در این مجموعه به‌دنبال فضایی بودم که جهان‌شمول باشد و به مکان خاصی تعلق نداشته باشد. ساده‌گرایی مفهومی بود که دوست داشتم در این عکس‌ها روی آن تأکید کنم.

این عکاس در متن معرفی نمایشگاهش نوشته است: «آنچه مرا تحت تأثیر هایکو قرار می‌دهد، سکوتی ساده و عمیق است. سکوت این اجازه را به خواننده می‌دهد تا در کمال امنیت و آرامش پیامی از پیرامون دریافت کند.

هایکو تنها گزارش است. گزارشی کوتاه از بیان احساس یا رابطه با مکان، زمان و یا اتفاقی هر چند کوچک و ناپایدار. گه‌گاه جمله‌ها به پایان نرسیده، فعل ندارند و گاهی طنزآمیز و همچنین تهی از معانی پیچیده فلسفی هستند. این جملات کوتاه و گاه ناقص، مخرج مشترک یکسان دارند و آن دیدن است. هایکو همان‌گونه که ذن پیشنهاد می‌دهد هیچ اصراری به قضاوت ندارد. بیان چیزی آن‌گونه که هست برایش کافی است. دستور نمی‌دهد، خشمگین نمی‌شود و هایکو می‌ماند. اگر هم از شادی و یا حرمان سخن می‌گوید، پیش‌تر آن را تماشا می‌کند، قبل از آن‌که تأثیری از آن اتفاق بگیرد.»

نمایشگاه «بی‌مرزی» از ۲۹ خرداد تا ۱۶ تیرماه (به‌جز یکشنبه‌ها) از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ماه» به نشانی خیابان افریقا، کوچه گلستان، شماره ۲۶، میزبان علاقه‌مندان است. گالری روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۲۰ برای مخاطبان باز است.

نظر شما