شناسهٔ خبر: 34105 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار نخستین کتاب در معرفی اردشیر محصص

کتاب «اردشیر محصص» نوشته سیدامیر سقراطی پانزدهمین جلد از مجموعه «گلستان هنر» منتشر شد. این کتاب نخستین پژوهش مستقل درباره زندگینامه و معرفی و تحلیل آثار اردشیر محصص، کارتونیست شهیر ایرانی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «اردشیر محصص» نوشته سیدامیر سقراطی جلد پانزدهم از مجموعه گلستان هنر است که از سوی نشر پیکره منتشر می‌شود. این مجموعه به مهمترین شخصیت‌های تاریخ هنر ایران اختصاص دارد. این کتاب نخستین کتاب مستقل درباره معرفی اردشیر محصص است که به بررسی آثار و شخصیت این هنرمند مهم جریان نوگرایی در هنر ایران می‌پردازد.

سیدامیر سقراطی در این کتاب به دوره‌های مختلف کاری این هنرمند از هفته نامه «توفیق» تا روزنامه «نیویورک تایمز» پرداخته است. همچنین نویسنده به چرایی اهمیت آثار اردشیر محصص در هنر معاصر ایران و به خصوص در کاریکاتور نوین ایرانی اشاره می‌کند. پرداختن به گوشه‌های پنهان زندگی این هنرمند مهم و اثرگذار از ویژگی‌های مثبت این کتاب است.

سقراطی در بخشی از این کتاب نوشته است: «اردشیر محصص ستایش شده‌ترین هنرمند ایرانی در عرصه بین المللی است که کاریکاتور ایرانی را به جهانیان شناساند. او کاریکاتور ایرانی را که محدود به جنبه‌های کمیکِ عامه پسند بود به ساختار بین المللی و زبانی جهانی نزدیک کرد. محصص اولین کسی است که کاریکاتور را در قالب کتاب منتشر کرد، کاریکاتور را به گالری‌ها برای تماشا و فروش برد و در نشریات معتبر جهانی عرضه کرد.»

سقراطی در بخشی دیگر تاکید می‌کند: «محصص نه تنها کاریکاتور را در ایران ارتقا بخشید بلکه در سطح بین المللی هم به زبانی دست یافت که برای جهانیان تازگی داشت تا آنجا که نشریات مهمی برای ستایش آثارش ویژه نامه منتشر کردند.»

اردشیر محصص در ایده و اجرا به سابقه تصویری فرهنگ ایران همچون آثار چاپ سنگی، نقاشی عامیانه، نقاشی قهوه‌خانه توجه ویژه می‌کند. او در تصویرگری آثارش به بیانگری خط نظر دارد؛ طراحی در آثارش، کاریکاتور را به هنرهای تجسمی نزدیک می کند؛ کاری که پیش از محصص در کاریکاتور ایران جایی نداشت. در سال ۲۰۰۶ میلادی، مجموعه‌ای از کاریکاتورهای محصص در موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش درآمد.
 
«اردشیر محصص» نوشته سیدامیر سقراطی، با شمارگان هزار نسخه، ۵۰ صفحه و بهای ۱۳ هزار تومان از سوی نشر پیکره روانه کتابفروشی‌ها شده است. برای مطالعه فایل pdf نخستین صفحات این کتاب به این نشانی بروید. همچنین جلد یازدهم مجموعه گلستان هنر با عنوان «پرویز شاپور» نیز به قلم سقراطی نوشته شده است. از دیگر کتاب‌های منتشر شده سقراطی نیز می‌توان به «۱۰ کاریکاتوریست» و «زیستن، آفرینش و انهدام: گزیده نقاشی‌ها» اشاره کرد.

نظر شما