شناسهٔ خبر: 33984 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عدم اقدام جدی وزارت علوم در زمینه برخورد با تقلب های علمی

عضو کمیسیون آموزش از مجلس گفت: متاسفانه وزارت علوم اقدام جدی در زمینه برخورد با تقلب های علمی انجام نداده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ روز گذشته سئوال ملی پنج نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر علوم در حوزه‌های مختلف، اعلام وصول شد. قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگانی بود که دو سوال ملی از محمد فرهادی وزیرعلوم را مطرح کرد.

وی در توضیح سئوالات خود که درباره نحوه ساماندهی آژانس‌های اعزام دانشجو به خارج از کشور و عملکرد وزارت علوم در حوزه پیشگیری از پایان‌نامه‌های سفارشی شده بود، به مهر گفت: بحث تقلب و تخلفات علمی در دانشگاه ها حدود یک سال است که مطرح شده و وضعیت دانشگاه ها در این باره به رغم اینکه عده زیادی زحمت می کشند چندان خوب نیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: عده ای با سفارش مقاله، کپی، گرته برداری و پایان نامه فروشی با آبروی علمی کشور بازی می کنند و این جفای بزرگی در حق اساتید و دانشجویانی است که زحمت می کشند.

جعفری ادامه داد: توقع ما از وزارت علوم دراین خصوص این بود که کار جدی در این زمینه انجام دهد و لایحه ای را ارایه کند تا دراین زمینه بازدارندگی ایجاد شده و با علم بازی نشود. برهمین اساس سئوالی را از وزیر علوم مطرح کردم. وزیر علوم درخصوص لایحه برخورد با تقلب علمی اعلام کرده بود که این لایحه به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال شده و پس از تصویب در کمیسیون اجتماعی دولت در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. کمیسیون آموزش نیز در صورتی که علاقمند باشد می تواند خود نیز در این زمینه یک طرح تهیه کند.

جعفری افزود: با توجه به این مساله که روند رشد علمی کشور اهمیت دارد، وزارت علوم نباید این کار را بر دوش دیگران قرار دهد.

وی افزود: درحال حاضر وزارت علوم اقدام جدی دراین زمینه انجام نداده است، برهمین اساس من مجبور شدم که بپرسیم چرا دراین زمینه اقدام اساسی نشده است.

وی درخصوص نحوه ساماندهی اعزام دانشجو نیز گفت: مخاطب این سئوال هر دو وزیر (وزیربهداشت و وزیرعلوم ) است، آژانس هایی که دانشجو اعزام کرده و مربوط به بخش خصوصی هستند دانشجویان را به لحاظ مالی سرکیسه می کنند و در برخودهایی که با این دانشجویان داشته ام از این وضعیت راضی نیستند. حرف ما این است که چرا این آژانس ها ساماندهی نمی شوند. هر دو وزیر قبول دارند که دراین زمینه کم کاری شده ولی عملا اقدام جدی صورت نمی گیرد.

نظر شما