شناسهٔ خبر: 33878 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله رشاد: وضعیت آموزشی و علمی در حوزه های علمیه مطلوب نیست

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با بیان مقایسه ای از وضعیت آموزش حوزه های علمیه در گذشته و حال گفت: وضعیت آموزشی و علمی موجود در حوزه های علمیه مطلوب نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نظام آموزشی حوزه با وجود تربیت هزاران نخبه و عالم دینی، امروز در مواجهه با پدیده‌های نوظهور و مدرن، وارد چالش‌های جدیدی شده است.

از یک سو عده‌ای معتقدند که منشا افول تحصیلی طلاب علوم دینی را می‌توان در کمرنگ شدن سنت‌های اصیل و کارآمد حوزه همچون پیش مطالعه، انس بین طلاب و استادان، مباحثه و... یافت. این افراد عمدتا از استادان شاخص حوزه‌های علمیه هستند که بارها نسبت به کمرنگ شدن این سنت‌ها در حوزه هشدار داده‌اند.

عده‌ای دیگر معتقدند که پیشرفت علوم و پیدایش مسائل جدید ایجاب می‌کند که طلاب علوم دینی همپای سایر نظام‌های آموزشی، راه مدرنیته را در پیش بگیرند.

اما به نظر می‌رسد تفکر بیشتر نخبگان حوزوی به در هم آمیختن سنت و مدرنیته باشد؛ روشی که ضمن حفظ سنت‌های اصیل حوزه، طلاب علوم دینی را به تبحر در پاسخگویی به مسائل روز و بکارگیری از تجهیزات مدرن رهنمون می‌کند.

آیت الله علی اکبر رشاد -رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران، در خصوص مسائل مطرح شده مبنی بر وجود افت تحصیلی در حوزه های علمیه گفت: وضعیت آموزشی و علمی موجود در حوزه های علمیه مطلوب نیست اما روش های علمی- آموزشی سابق هم بدون اشکال نبوده است.

وی اظهار داشت: با شیوه و روش سابق علمی نیز در حوزه های علمیه کم نبودند افرادی که عمری در حوزه های علمیه حضور داشتند و چیزی فرا نمی گرفتند اما در عین حال افراد بسیار بزرگ، فقهای عالم و علمای برجسته ای در طول تاریخ با همان رویه های سابق وجود داشتند.

وی افزود: در سیستم آموزشی فعلی هم برنامه ها و نواقصی وجود دارد که باعث تلف شدن عمر و وقت طلبه ها می شود و در عین حال در بستر شرایط کنونی حوزه های علمیه هم فضلا و طلاب خوش فکر، عالم و توانمندی که به آینده آنها امید بسیاری است وجود دارند، لذا در هر ۲ روش علمی- آموشی قدیم و جدید وضعیت متفاوت است.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران گفت: ما آمار و درصدی که بر اساس آن بگوییم امروز موفقتر هستیم و یا در گذشته موفقتر بوده ایم در اختیار نداریم و ممکن است بگوییم به دلیل شرایط تاریخی و اجتماعی فعلی و ابزارهای علمی و تکنولوژی و نیازهایی که وسعت زیادی پیدا کرده ما حتما باید برنامه ریزیهای دقیقتری داشته باشیم و حتی اگر روش های فعلی و قبلی موفق بوده این میزان کافی نیست و حتما باید وضعیت بهبود بیشتری پیدا کند.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: لازمه این بهبود شرایط آموزشی در حوزه ها  این است که حوزه ها از سویی سنت های اصیل، آزموده و کهن خود را از نو بازیابی کنند. همچنین مطابق شرایط تاریخی و مسائل روز بازسازی و روزآمد شوند و به اجرا برسند.

وی افزود: از سوی دیگر باید اساس و ریشه ها حفظ شود در کنار اینکه باید با زمان منطبق شویم، اگر چنین سازمانی در حوزه های علمیه پدید بیاید می توان گفت طلاب هم به لحاظ عمق و علمیت و هم به جهات معنوی بهتر خواهند بود.

نظر شما