شناسهٔ خبر: 33680 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقدی که به فلسفه‌ی اخلاق در غرب وارد است

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از مهم‌ترین نقدهایی که به فلسفه‌ی اخلاق در غرب وارد می‌شود، این است که اخلاق کانتی از احساس غافل شده، در حالی که اخلاق دینی احساس و عقل را توأمان درنظر می‌گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ منوچهر صانعی دره‌بیدی، استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده آثاری نظیر  «نقد عقل عملی کانت» و «دیلتای هرمنوتیک و تاریخ» درباره اهمیت اخلاق دینی اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی‌های اخلاق دینی آمیختگی آن با عقل و احساسات توأمان است.

وی با اشاره به اخلاق مورد تأکید کانت گفت: کانت در گفته‌های خود به اخلاقی مستقل از الهیات و مسائل دینی توجه می‌کند و تلاش دارد چنین اخلاقی را پایه گذاری کند.

دره‌بیدی یادآور شد: البته بحث جدایی دین از اخلاق از قرون گذشته و حتی از قرن چهارم در یونان باستان مطرح شده بود و تا دوران کانت نیز به اوج خود رسید اما چنین چیزی در ایران باستان وجود نداشته و حتی پیش از اسلام نیز ایرانیان به ارزش‌های اخلاقی به زبانی دینی معتقد بودند و دین رسمی‌شان زردشتی با اخلاق پیامبرشان بود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اهمیت وجود اصول اخلاقی براساس دیدگاه‌های دینی گفت: اخلاق دینی نوعی آمیختگی بین احساس، عقل، عواطف و زمان و مکان دارد. درحالیکه فلسفه اخلاق کانت متفاوت از این است بعد احساس را مدنظر قرار نداده است.

وی در پایان اظهار داشت: اخلاق باید در جامعه کاربردی شود و مورد تعلیم قرار بگیرد، چرا که پایه‌های یک حکومت براساس ارزش‌های اخلاقی بنا نهاده شده است و هیچ تضادی هم با دین ندارد و در یک جامعه دینی بهتر می‌توان اصول اخلاقی را مدنظر قرار داد.

نظر شما