شناسهٔ خبر: 33643 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

شرح حرکت اسفار

اسفار یکی از مسائل مهم اسفار مسئله حرکت جوهری است. فهم حرکت جوهری چنان عمیق و دقیق است که عده‌ای از درک آن عاجز و بعضا آن را به اشتباه تفسیر می‌کنند. استاد حائری یزدی نسبت به معنای حرکت جوهری و دلائل ملاصدرا در اثبات حرکت جوهری ملاحظاتی دارند که قابل توجه و تامل است.

شرح حرکت اسفار

آیت الله مهدی حائری یزدی

ناشر: حکمت

تعداد صفحات: ۲۳۵ صفحه

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

 

کتاب شرح حرکت اسفار، تقریرات درس حرکت اسفار از استاد آیت الله دکتر مهدی حائری یزدی است که در تاریخ ۲۴/۱/۱۳۶۳ آغاز و در مورخه ۱۷/۱۰/۱۳۶۳ به اتمام رسید. استاد حائری یزدی یک‌دوره مباحث مهم حرکت از جلد سوم اسفار را هفته‌ای یک جلسه در انجمن حکمت و فلسفه تدریس کردند. ایشان در شرح حرکت اسفار فقط به توضیح و تبیین متن می‌پردازد و احیانا اگر موردی نیاز به نقد دارد نظر خودشان را بیان می‌کنند. در خیلی موارد توضیح ایشان قابل تطبیق با متن اسفار است و از توضیح اضافی خودداری کرده‌اند. فقط در مواردی نادر که احساس کردند برای فهم بهتر متن نیاز به شرح است، در آن قسمت به توضیح بیشتری پرداختند. لذا شرح وی به لحاظ روش‌شناسی بسیار متفاوت از شروح دیگر است. در تهیه این متن نخست متن اسفاردر ابتدای هر فصل آورده و وبه دنبال آن تقریر استاد حائری یزدی نوشته شده است.

این دروس از فصل دهم با عنوان «فی‌الحرکه و السکون» شروع شده و به ترتیب شامل فصول یازدهم. «فی تحقیق‌ القول فی نحو وجود الحرکه»، فصل دوازدهم. «فی اثبات المحرک الاول»، فصل چهاردهم. «فی تقسیم القوه المحرکه و فی اثبات محرک عقلی»، فصل پانزدهم. «فی انّ المبدا القریب لهذا الافاعیل و الحرکات المخصوصه لیس امرا مفارقا عن الماده»، فصل شانزدهم. «فی انّ کل حادث یسبقه قوه الوجود و ماده تحملها»، فصل هجدهم. « فی تحقیق موضوع الحرکه و انّ موضوعها هل الجسم ام غیره»، فصل نوزدهم. «فی حکمه مشرقیه»، فصل بیستم. «فی اثبات الطبیعه لکل متحرک و انّها هی المبدا القریب الکل حرکه سواء کانت الحرکه طبیعیه او قسریه او ارادیه»، فصل بیست و یکم. « فی کیفیه ربط المتغیر بالثابت»، فصل بیست و چهارم، « فی تحقیق وقوع الحرکه فی کل واحده من هذه المقولات الخمس»، فصل بیست و پنجم. «فی توضیح ماذکرنا فی تحقیق الحرکه الکمیه»، فصل بیست و ششم. «فی استیناف برهان آخر علی وقوع الحرکه فی الجواهر» می شود. فصول سیزدهم، هفدهم، بیست و دوم و بیست و سوم بر حسب ظاهر نزد استاد مهم نبوده و ایشان آن را تدریس نکردند.

نظر شما