شناسهٔ خبر: 33528 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دلیل فاصله‌گرفتن حوزه از سنت‎های اصیل

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است که برخی از حوزویان به دلیل اینکه راه بزرگان را گم کرده‌اند از سنت‌های اصیل حوزه فاصله گرفته‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نظام آموزشی حوزه با وجود تربیت هزاران نخبه و عالم دینی، امروز در مواجهه با پدیده‌های نوظهور و مدرن، وارد چالش‌های جدیدی شده است. از یک سو عده‌ای معتقدند که منشا افول تحصیلی طلاب علوم دینی را می‌توان در کمرنگ شدن سنت‌های اصیل و کارآمد حوزه همچون پیش مطالعه، انس بین طلاب و استادان، مباحثه و... یافت.

این افراد عمدتا از استادان شاخص حوزه‌های علمیه هستند که بارها نسبت به کمرنگ شدن این سنت‌ها در حوزه هشدار داده‌اند. عده‌ای دیگر معتقدند که پیشرفت علوم و پیدایش مسائل جدید ایجاب می‌کند که طلاب علوم دینی همپای سایر نظام‌های آموزشی، راه مدرنیته را در پیش بگیرند.

اما به نظر می‌رسد تفکر بیشتر نخبگان حوزوی به در هم آمیختن سنت و مدرنیته باشد؛ روشی که ضمن حفظ سنت‌های اصیل حوزه، طلاب علوم دینی را به تبحر در پاسخگویی به مسائل روز و بکارگیری از تجهیزات مدرن رهنمون می‌کند.

بعضی‌ها هدف را گم  کرده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد سطح عالی فقه، اصول، تفسیر و فلسفه در مورد گرایش طلاب به تحصیل در دانشگاه برای اخذ مدرک و فاصله گرفتن حوزه و طلاب از سنت‌های اصیل حوزه اظهار کرد: دلیل فاصله گرفتن از سنت‌های اصیل این است که بعضی‌ها هدف را گم کرده‌اند. اگر هدف ما ادامه راه بزرگان حوزه است که عبارت است از ثفقه در دین و رساندن دین به مردم؛ باید همان طوری که آیت‌الله جوادی آملی فرمودند الان که تمام دنیا منتظر ما هستند و از ما می‌خواهند اسلام را برای آنها تبیین کنیم، به مراتب باید جدیت و احساس مسئولیت ما بیشتر شود.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی تاکید کرد: البته حوزه‌های علمیه در این بخش نیروهای مخلص، جدی و پراستقامتی دارد ولی همواره با آفت‌هایی مواجه بوده است.

حجت‌الاسلام فیاضی با ذکر برخی آفت‌های حوزه، گفت: برخی حوزویان به مسائلی که از شئون حوزه علمیه نیست سرگرم هستند و یا راه را درست نشناخته‌اند که قدر این راه بدانند.

تفاوت حوزه با دانشگاه

این عضو جامعه مدرسین معتقد است که سند تاسیس حوزه‌های علمیه در آیه «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» است.

حجت‌الاسلام فیاضی افزود: از روزی که حوزه‌های علمیه تشکیل شده تا امروز، این مجموعه وابسته به دستگاه ولی عصر(عج) است و همه بزرگان و حوزویان خودشان را خادم آن حضرت می‌دانند و افتخارشان این است که در این راه قدم گذاشته‌اند و از خدای متعال همواره توفیق خودشان را در این راه مقدس می‌خواهند.

این استاد حوزه علمیه گفت: البته دانشگاه‌ها الان که نظام، نظام جمهوری اسلامی است و همه کسانی که در این نظام خدمت می‌کنند در حقیقت خدمت کننده به کشور شیعه و خادم حضرت ولی عصر(عج) هستند، در این راستا با حوزه‌های علمیه مشترک هستند؛ با این تفاوت که حوزه‌های علمیه در همه حالات - چه در زمانی که این نظام بود و چه در وقتی که نظام نبود- در خدمت حضرت ولی عصر(عج) بودند ولی مجموعه دانشگاه‌ها الان در این سعادت شریک حوزه‌های علمیه شده‌اند.

به اعتقاد رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، کار دانشگاه‌ها تامین سعادت دنیای مردم و کار حوزه‌های علمیه تامین سعادت دنیا و آخرت مردم است.

حجت‌الاسلام فیاضی ادامه داد: اگر کسی ایمان داشت، در دنیا یک آرامشی دارد که به قول مالک اشتر «انتم علی اهدی الحسنین» یعنی شما همواره یکی از دو بهترین‌ها را دارید.

نظر شما