شناسهٔ خبر: 33507 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه مقاله‌های سهیلا نجم درباره آثار بیضایی در یک کتاب

کتاب مجموعه مقالات «بهرام بیضایی از نگاهی دیگر:‌بررسی چهار اثر سینمایی بهرام بیضایی» نوشته سهیلا نجم منتشر شد. کتاب شامل چهار مقاله در نقد، بررسی و تحلیل فیلم‌ها و فیلمنامه‌های «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «دیباچه نوین شاهنامه» و «مسافران» است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سهیلا نجم گفت: من دو کتاب مجموعه مقالات را به انتشارات رسم سپردم که از این دو فعلا مجموعه مقالاتم درباره آثار سینمایی بهرام بیضایی روانه کتابفروشی‌ها شد. کتاب دیگر با عنوان «مجموعه مقالات نمایش شرقی» که چیزی در حدود ۳۰۰ صفحه است، در آینده‌ای نزدیک در اختیار علاقه‌مندان و دانشجویان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این کتاب فیلمنامه‌های «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «دیباچه نوین شاهنامه» و «مسافران» بیضایی را از زاویه دید هنرهای نمایشی مورد نقد و بررسی و همچنین تحلیل قرار دادم. از میان این فیلمنامه‌ها «دیباچه نوین شاهنامه» هنوز به فیلم تبدیل نشده‌ است.

نجم در ادامه درباره چرایی انتخاب چهار اثر تحلیل شده در کتاب «بیضایی از نگاهی دیگر» گفت: این چهار فیلم و فیلمنامه، چهار نقطه عطف در آثار بیضایی هستند. «مرگ یزدگرد» نخستین فیلم سینمایی پس از انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود و البته نخستین فیلمی است که بهرام بیضایی با اقتباس از یکی از آثار نمایشی خود آن را ساخته است.



این پژوهشگر هنرهای نمایشی در ادامه با اشاره به این نکته که اصول و ویژگی‌های نمایش شرقی را می‌توان در این چهار اثر بیضایی دید، گفت: «باشو غریبه کوچک» نیز یکی دیگر از فیلم‌های مهم بیضایی است که در آن بازتاب‌هایی از تعزیه و چند نمایش آیینی دیگر وجود دارد. البته این فیلم به دلیل موضوع و زبان ساده‌اش توانست مخاطبان بسیاری به خود جلب کند و نظر مثبت منتقدان را نیز به همراه داشته باشد. بازتاب‌های فنون تئاتر در فیلم «مسافران» نیز بسیار زیباست.

نجم در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا ارزش‌های تئاتریِ فیلم‌های بررسی شده در این کتاب، باعث شده تا عناصر سینمایی آن ضعیف جلوه کند یا خیر؟» گفت: خیر. بهرام بیضایی به خوبی سینما را می‌شناسد و آثار بررسی شده در این کتاب نیز ارزش‌های سینمایی بالایی داشته و در زمره شاهکارهای تاریخ سینمای ایران به شمار می‌روند.

«بهرام بیضایی از نگاهی دیگر: بررسی چهار اثر سینمایی بهرام بیضایی» نوشته سهیلا نجم با شمارگان ۷۰۰ نسخه، ۷۲ صفحه و بهای ۶ هزار تومان از سوی نشر رسم روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره نویسنده
سهيلا نجم دارای مدرک دكترای مطالعات تئاتر و هنرهای نمايشی از دانشگاه سوربن پاريس است. وی هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه صدا و سیما به تدریس اشتغال دارد.

«هنر نقالی در ایران»، «نمایش ژاپنی زنده هزار ساله» و «طنین» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده سهیلا نجم است

نظر شما