شناسهٔ خبر: 33457 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سهولت دسترسی به مدرک دلیل گرایش طلاب به دانشگاه است

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه کشور یکی از مهم‌ترین دلیل گرایش طلاب به تحصیل در دانشگاه را سهولت دسترسی به مدرک عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نظام آموزشی حوزه با وجود تربیت هزاران نخبه و عالم دینی، امروز در مواجهه با پدیده‌های نوظهور و مدرن، وارد چالش‌های جدیدی شده است. از یک سو عده‌ای معتقدند که منشا افول تحصیلی طلاب علوم دینی را می‌توان در کمرنگ شدن سنت‌های اصیل و کارآمد حوزه همچون پیش مطالعه، انس بین طلاب و استادان، مباحثه و... یافت.

این افراد عمدتا از استادان شاخص حوزه‌های علمیه هستند که بارها نسبت به کمرنگ شدن این سنت‌ها در حوزه هشدار داده‌اند. عده‌ای دیگر معتقدند که پیشرفت علوم و پیدایش مسائل جدید ایجاب می‌کند که طلاب علوم دینی همپای سایر نظام‌های آموزشی، راه مدرنیته را در پیش بگیرند.

اما به نظر می‌رسد تفکر بیشتر نخبگان حوزوی به در هم آمیختن سنت و مدرنیته باشد؛ روشی که ضمن حفظ سنت‌های اصیل حوزه، طلاب علوم دینی را به تبحر در پاسخگویی به مسائل روز و بکارگیری از تجهیزات مدرن رهنمون می‌کند.

سهولت دسترسی به مدارک دانشگاهی

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه کشور در گفتگو با خبرنگار مهر به این سئوال پاسخ داد که چرا با وجود تنوع رشته‌ها و مراکز تخصصی و حوزوی و اعتباری که مدارک نظام آموزشی حوزه دارد، طلاب علوم دینی برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها روی می‌آورند؟

وی تاکید کرد: پدیده گرایش طلاب به دانشگاه معلول عوامل مختلفی است که یکی از آنها سهولت دسترسی به مدرک تحصیلی در نظام آموزشی دانشگاه است.

این استاد حوزه با اشاره به دشواری تحصیل در حوزه علمیه اظهار کرد: واحدهایی که یک طلبه باید در سطح سه تخصصی حوزه بگذراند، دو برابر واحدهای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه است.

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه پایان نامه نویسی در حوزه کار مشکلی است، گفت: البته این مشکل بودن از مسائلی نشات می‌گیرد که در برخی موارد از نظر علمی باید روی آن حساسیت باشد ولی در بعضی موارد به برنامه‌ریزی وابسته است.

مدارک دانشگاهی معروف‌تر است

مدیر امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه کشور معروف‌تر بودن مدارک دانشگاهی را یکی دیگر از دلایل رغبت طلاب علوم دینی در دانشگاه بیان کرد.

وی ادامه داد: مدارج علمی در حوزه علمیه سابقه زیادی ندارد، بنابراین این مدارک باید به گونه‌ای تعریف شود که ارزش آن از مدارک دانشگاهی بالاتر است.

حجت‌الاسلام کلباسی تاکید کرد که باید تسهیلاتی برای طلاب علوم دینی در نظر گرفته شود که رغبتی به تحصیل آسان در دانشگاه نداشته باشند.

نظر شما