شناسهٔ خبر: 33436 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مُبلّغی: متفکران ما به اجماعی در مبانی نواندیشی دینی نرسیده‌اند

عبدالمجید مُبلغی ــ گردآورنده مقالات کتاب «نواندیشی دینی» ــ معتقد است نواندیشی دینی، عرصه پرگفت‌و‌گو و توجه‌انگیزی در مطالعات دینی است اما روشنفکران و اندیشمندان دینی درباره مبانی این طرز تفکر به اجماع نرسیده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ عبدالمجید مُبلّغی ــ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ــ به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: دستاوردهای نواندیشی دینی در تمام عرصه‌‌های علوم انسانی ــ از علوم اجتماعی تا علوم سیاسی ــ دیده می‌شود.

وی افزود: به‌ رغم این‌ که عرصه نواندیشی دینی، عرصه‌ای پرگفت‌وگو و توجه‌انگیز است، اما متأسفانه متفکران ما به اجماعی در مبانی نواندیشی دینی نرسیده‌اند.

مُبلّغی در پاسخ به این سؤال که «آیا انتخاب عنوان «نواندیشی دینی» برای این کتاب، به دلیل رواج چالش‌ها و مناظرات درباره این نوع تفکر در ایران است؟» گفت: انتخاب این عنوان برای کتاب به دو دلیل است. نخست، کتاب حاضر حاصل تلاش علمی تقریباً دوساله علمی است که منتج به برگزاری همایشی با عنوان «نواندیشی دینی» شد و مقالات نیز در کتابی با عنوان همایش مذکور به چاپ رسیدند. دلیل دوم این که بخش عمده مقالات در تلاش برای تحلیل، فهم و توصیف نواندیشی دینی بود که این امر نیز دلیل موجهی برای انتخاب این نام برای کتاب بود.

نواندیشی دینی، اجماع یا اختلاف؟
مُبلغی با اشاره به این‌ که عمده مقالات این کتاب به نویسندگان آنها سفارش شده بود، اظهار کرد: نواندیشی دینی یکی از موضوع‌های چالش‌انگیز در مطالعات دینی است و ادبیات پرباری را به خود اختصاص داده است. اما متأسفانه به‌ رغم این ادبیات پربار و توجه متفکران و علاقه‌مندان به این حوزه، هنوز اجماعی درباره مفاهیم پایه‌ای این موضوع بین نواندیشان دینی به وجود نیامده است.



مؤلف کتاب «نوآوری و مطالعات دینی» یکی از اهداف طراحی این همایش و چاپ کتاب حاضر را شرح مفاهیم پایه‌ای و مبادی سازنده نواندیشی دینی عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم مایه ارتقای شناخت جامعه علمی از مفهوم نواندیشی شویم و آن را به مثابه موضوعی در حوزه تأمل گسترده متخصصان علوم انسانی، مورد توجه قرار دهیم و آشکارتر سازیم.

انعکاس نظرهای موافق و مخالف در کتاب
مُبلغی درباره تنوع افکار و آرای نویسندگان مقالات گردآوری‌شده در این کتاب گفت: قصد ما انعکاس همه نگاه‌ها و آرای متقابل و استفاده از آنها بود. قصد نداشتیم مجموعه‌ای همگن و همسان داشته باشیم زیرا رویکردمان از ابتدا طرح ایده‌های مختلفی را در برمی‌گرفت که دربردارنده نگاه موافقان و مخالفان به نواندیشی دینی بودند.

در کتاب «نواندیشی دینی» مقالاتی از حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، محمدرضا تاجیک، علی‌اشرف نظری، مسعود پورفرد و سایر پژوهشگران به چاپ رسیده است.

چاپ نخست این کتاب در ۵۲۸ صفحه در قطع رقعی از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بهای ۲۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای مشاهده جلد و سرفصل‌های کتاب حاضر می‌توانند به اینجـــا مراجعه کنند.

نظر شما