شناسهٔ خبر: 33387 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برپایی سومین «نمایشگاه کتاب تخصصی ادبیات» در محل کانون ادبیات ایران

سومین نمایشگاه کتاب تخصصی ادبیات با همکاری مشترک نشست ادبی بوطیقا و کانون ادبیات ایران، از ساعت 10 صبح تا 21 شب، چهارشنبه 20 خرداد 1394 در محل کانون ادبیات ایران برپا می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حامد ابراهیم پور، مدیر نشست ادبی بوطیقا گفت: سومین نمایشگاه کتاب تخصصی ادبیات از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱، روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ در محل کانون ادبیات برپا می شود. این نمایشگاه با هدف فراهم کردن دیدار مستقیم شاعران و نویسندگان با مخاطبان آثار خود برپا می‌شود.

وی افزود: برپایی این نمایشگاه با همکاری نشست ادبی بوطیقا و کانون ادبیات ایران ممکن شده است. شاعران، نویسندگان یا ناشرانی که فرصت شرکت در نمایشگاه کتاب تهران را پیدا نکرده و یا از نتایج حضور خود راضی نیستند، در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. در صورت استقبال مخاطبان مدت زمان برگزاری نمایشگاه تمدید می شود.

مدیر نشست ادبی بوطیقا همچنین اضافه کرد: نشست ادبی بوطیقا و کانون ادبیات ایران ،هیچ چشم داشت مالی از برگزاری این نمایشگاه نداشته و هدف صرفا رساندن کتاب شاعران و نویسندگان به دست مخاطبان واقعی بدون واسطه‌هایی چون مافیای پخش کتاب است. به همین دلیل به ناشران توصیه کرده‌ایم، حال که قرار نیست هزینه‌ای برای اجاره‌ غرفه بپردازند، درصد تخفیف خود برای مخاطبان را بیشتر کنند.

این شاعر و منتقد ادبی در ادامه با اشاره به روند پخش نامناسب کتاب در کشور گفت: همانطور که می‌دانید در چرخه اقتصاد معیوب کتاب در ایران، بیشترین سود از تولید کتاب به مافیای پخش تعلق دارد. در این میان کتاب بسیاری از شاعران و نویسندگان به دلایلی غیرفرهنگی امکان پخش درست در کتابفروشی‌های کشور را پیدا نمی‌کنند. بنابراین اصلاح این جریان، مواجه مستقیم ناشران ِ مستقل و شاعران و نویسندگان غیربازاری را با مخاطبان واقعی خود طلب می‌کند و نمایشگاه کوچک کتاب از دو سال گذشته به همین دلیل راه اندازی شده است.

کانون ادبیات ایران درتهران میدان هفتم تیر، ابتدای خیابان شهید مفتح جنوبی، روبه‌روی ورزشگاه شیرودی، خیابان اردلان، پلاک ۲۵ واقع است.

نشست ادبی بوطیقا در سال ۱۳۹۰ با حضور حامد ابراهیم پور و علیرضا بهرامی به عنوان اعضای هیات موسس تشکیل شد. این نشست ابتدا در سرای کاووسیه و سپس در سرای اهل قلم به صورت هفتگی تشکیل می‌شد. از اواسط سال ۱۳۹۳ نیز کانون ادبیات ایران هر چهارشنبه از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه، میزبان نشست بوطیقاست.

برگزاری نخستین جایزه کتاب سال غزل با تقدیر از زنده‌یاد سیمین بهبهانی در دوران حیاتشان، اختتامیه هشتمین دوره جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران، دیدار نوروزی اهالی هنر و ادبیات با حضور چهره‌هایی از جمله محمود دولت آبادی، جواد مجابی، محمد شمس لنگرودی، مفتون امینی، اسدالله امرایی، شهاب مقربین، علیرضا طبایی، محمود معتقدی، احمد پوری و...، برگزاری جلسات نقد کتاب‌های منتشر شده در حوزه شعر و داستان و انتشار کتاب شاعران برگزیده در بخش «شاعران بدون کتاب جایزه کتاب سال غزل»، برگزاری جلسات هفتگی با محوریت مطالعات میان‌رشته‌ایی ادبیات با هنرهای دیگر از جمله سینما و تئاتر، دیگر فعالیت‌های نشست ادبی بوطیقا، در سال‌های اخیر بوده است.

نظر شما