شناسهٔ خبر: 32682 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

از مسابقه عکاسی «اینستا کتاب» تا «نشر دیجیتال» در نمایشگاه بیست و هشتم

۲۱ نشست تخصصی و چندین رویداد و گفت‌و‌گو با اهالی علم در مدت ۱۱ روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شد که برگزاری مسابقه عکاسی «اینستا کتاب» و نشست‌هایی درباره «سرقت علمی»، «سایت شابک» و رونمایی از «مرجع نشر ایران» از آن‌ جمله است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  راه‌اندازی صفحه اینستاگرام خانه کتاب«اینستا کتاب» در  نخستین روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم کرد تا بتوانند عکس‌هایشان از نمایشگاه کتاب را به صفحه اینستاگرام خانه کتاب «اینستا کتاب» ارسال کنند و با شرکت در مسابقه عکاسی روزانه، جایزه بگیرند. این مسابقه عکاسی با حمایت موسسه خانه کتاب، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و برنامه کتابنامه شبکه ۴ سیما برگزار شد.
 
کتاب برنده جایزه پولیتزر در نمایشگاه کتاب تهران
خبر انتشار کتاب «سرطان، امپراطوری بیماری‌ها» برنده جایزه پولیتزر،‌ برگزیده روزنامه گاردین و نیویورک تایمز، از دیگر اخبار علمی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. این کتاب نوشته دکتر سیدهارتا موکرجی، هندی‌تبار و سرطان‌شناس، در واقع بیوگرافی کاملی از بیماری‌‌ سرطان از چهار هزار سال پیش تا امروز است. ترجمه این کتاب را دکتر  امیررضا عارف و جمعی از مترجمان خانه زیست‌شناسی برعهده داشته‌اند.
 
برگزاری یک میزگرد و دو نشست علمی در دومین روز نمایشگاه کتاب
در دومین روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، فتح‌الله فروغی، قائم‌مقام و‌ داریوش مطلبی، سیدمهدی‌ صادقی‌نژاد و یحیی دهقانی، دبیران کمیته علمی، فرهنگی و سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در قالب یک میزگرد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار (ایبنا) اهداف برنامه‌های این کمیته را تشریح کردند. تحقق شعار «فرهنگ دولتی و دولت فرهنگی» و توجه به موضوع «صنعت نشر و توسعه پایدار» از مهم‌ترین مواردی بود که حاضران در این میزگرد بر آن تأکید داشتند.
 
نشست «آموزش و پژوهش در صنعت نشر» پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت با حضور مهندس سیامک دری،‌ دکتر داریوش مطلبی،‌ فتح‌اله فروغی و سیدمهدی صادقی‌نژاد، در تالار گفت‌و‌گوی بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. کمبود مدرس حرفه‌ای و تربیت مدیر، مدرس و دانش‌آموختگانی برای فعالیت در این عرصه از مهم‌ترین موارد مورد توافق کارشناسان این نشست بود.
 
«شبکه‌های اجتماعی و کتابخوانی» در شامگاه پنجشنبه (۱۷ اردیبهشت‌ماه) دیگر نشست روز دوم نمایشگاه کتاب تهران بود که با حضور محسن حاجی زین‌العابدینی، امیر اصنافی و سیدکاظم حافظیان موسوی، در تالار گفت‌‌وگوی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. در این نشست بر تأثیر شبکه‌های اجتماعی در افزایش سرانه مطالعه، جذابیت‌های چندرسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی، شبکه مجازی ظرفیتی برای معرفی کتاب و کمک‌های متقابل شبکه‌های اجتماعی و کتاب تأکید شد.
 
«صنعت نشر و توسعه پایدار» با حضور تقی آزاد ارمکی
نشست تخصصی «صنعت نشر و توسعه پایدار» عصر جمعه ۱۸ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی تقی آزاد ارمکی، مهندس مسعود پایدار، افسر افشار نادری و زهره حسین‌زادگان، در تالار گفت‌و‌گوی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. تقی آزاد ارمکی در این نشست گفت: در ایران هنوز صنعت نشر حرفه‌ای نداریم، چراکه ناشر، مولف، مترجم و حتی خواننده حرفه‌ای نداریم و این صنعت تنها به چند ناشر، مولف و خواننده پراکنده محدود شده است.
 
بررسی ارتباط «کتاب و محیط زیست» در سومین روز نمایشگاه
«کتاب و محیط زیست» عنوان دومین نشست علمی سومین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران بود که عصر جمعه ۱۸ اردیبهشت با حضور محمد درویش، دکتر حسین آخانی و عبدالحسین وهاب‌زاده، در سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. حسین آخانی، موسس بخش گیاه‌شناسی موزه تاریخ طبیعی ایران در این نشست با اشاره به این‌که نباید مشکلات زیست‌محیطی را در ترجمه کتاب‌ها نادیده نگیریم، عنوان کرد: انتخاب کتاب در حوزه محیط زیست باید براساس ویژگی‌های منطقه‌ای صورت بگیرد.
 
تشریح وضعیت بخش دانشگاهی / نقد و بررسی  کتاب‌های علم اطلاعات
شهروز گهواره‌ای،‌ مسئول بخش دانشگاهی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در چهارمین روز نمایشگاه، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایبنا درباره بخش دانشگاهی اظهار کرد: متراژ سالن ناشران کتاب دانشگاهی تغییری نسبت به سال‌های گذشته نداشت و ۷۶۰ ناشر در ۵۵۰ غرفه در فضایی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع حاضر هستند. ۷۰ هزار عنوان کتاب شامل ۳۵ هزار چاپ نخست در این دوره عرضه شده است.
 
«نقد و بررسی محتوای کتاب‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سال ۱۳۹۳» عصر شنبه (۱۹ اردیبهشت‌ماه) با حضور دکتر غلامرضا فدایی، دکتر داریوش مطلبی، دکتر مهدی علیپور حافظی، دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی و دکتر علی جلالی، در سالن کارنامه نشر برگزار شد. غلامرضا فدایی در این نشست گفت: در حالی‌که هنوز رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی پایه‌های محکمی در نظام آموزش عالی ما پیدا نکرده است و فقط به تولید کتاب اقدام کرده‌ایم اما برای رفع این آسیب، نیازمند سازماندهی ناشران هستیم.
 
از «مدیریت حقوق نشر دیجیتال» تا «جایزه کتاب سال دانشجویی»
 برگزاری سه نشست علمی در پنجمین روز نمایشگاه کتاب تهران، روزی پُرکار را برای حوزه دانش و فناوری رقم زد.
 
جسیکا سانگر، مشاور حقوقی و معاون رئیس دپارتمان حقوقی انجمن ناشران و کتابفروشان آلمانی‌ در نشست «مدیریت حقوق نشر دیجیتال و انواع قراردادهای بین مولف و ناشر» که یکشنبه ۲۰ اردیبهشت برگزار شد، گفت:‌ حقوق مربوط به اثر در درجه نخست متعلق به نویسنده است.
 
نشست تخصصی «آسیب‌شناسی پژوهش‌های دانشجویان، جایزه کتاب سال دانشجویی در حوزه علوم انسانی» عصر یکشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور دکتر محمد سلگی، دکتر سینا فروزش و دکتر کیوان لولوئی، در سالن کارنامه نشر و برگزیدگان بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. سلگی، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در این نشست اظهار کرد: در طول ادوار مختلف برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال دانشجویی، ۷۱ درصد آثار تألیفی و ۲۹ درصد نیز ترجمه بوده است.
 
«نقد و بررسی کتاب مرجع نشر ایران» سومین نشست علمی یکشنبه ۲۰ اردیبهشت بود که با حضور مهر‌دخت وزیری‌ پورکشمیری،‌‌ حمید محسنی،‌ مهدی شقاقی و اسماعیل افقهی،‌ در سالن کارنامه نشر بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. به عقیده حمید محسنی، مدیرمسئول نشر کتابدار، مرجع نشر براساس اطلاعات و ظرفیت‌های موجود تولید شده است. یکی از انتقادهای جدی نسبت به این مرجع، بی‌‌ارتباطی عنوان با محتواست.
 
«نشر به مثابه صنعت» / «تجلیل از پیشکسوتان نشر دانشگاهی»
نشست «نشر به مثابه یک صنعت» دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، با حضور مهدی فیروزان، دکتر فرهاد تیمورز‌اده،‌ رضا هاشمی‌نژاد و حسن کیائیان، در تالار گفت‌و‌گوی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. مهدی فیروزان، مدیر مؤسسه شهر کتاب و عضو هیأت مدیره خانه کتاب در این نشست با تأکید بر لزوم تغییر تعاریف در صنعت نشر گفت: نشر ایران با افزایش آمار در عنوان‌ها، توسعه پیدا نکرده است. رشد عنوان‌‌ها از هفت‌هزار عنوان بعد از انقلاب به ۵۶ هزار عنوان به مفهوم توسعه نشر نیست.  
 
سهیل سهیلی، مدیر مؤسسه تحقیقات فرهنگی بُعد چهارم در نشست «بازاریابی فرهنگی» که عصر دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در تالار گفت‌و‌گو برگزار شد، گفت: بررسی بازار‌یابی نشر داخل، با توجه به سرانه مطالعه که حدود دو دقیقه اعلام شده، ضروری است. نوید نوروزی، مدیر روابط عمومی شرکت مها دیگر سخنران این نشست بود.
 
«نقد و بررسی محتوای کتاب‌های تاریخ علم در سال ۱۳۹۳» دیگر نشست علمی عصر دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌‌ماه در سالن کارنامه نشر بود که با حضور دکتر یونس کرامتی،‌ دکتر امیرمحمد گمینی، دکتر حمید بهلول و حسن سالاری برگزار شد. به گفته گمینی، استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، از آسیب‌های این حوزه، ورود متخصصان دیگر رشته‌ها مانند فیزیک،‌ تاریخ و حتی پزشکی به مباحث تاریخ علم است.
 
آیین تجلیل از حسن محجوب، محمدرضا ناجیان و محمد دانش اشراقی، مدیر انتشارات اشراقی، پیشکسوتان حوزه نشر دانشگاهی، دوشنبه ۲۱ اردیبهشت در سرای اهل قلم ناشران دانشگاهی برگزار شد. محمدرضا حاتمی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در این آیین اظهار کرد: اگر از پیشکسوت و ناشر تجلیل می‌کنیم، تجلیل از فرهنگ، ادبیات و سابقه اخلاقی جامعه است.
 
برنامه‌های علمی در هفتمین روز آوردگاه کتاب
فیلیپ کیزری، قائم‌مقام توسعه بین‌الملل جان وایلی، در هفتمین روز برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: جان وایلی از جمله ناشران بین‌المللی است که در مدت تحریم‌ها ارتباطش را با ایران حفظ کرده است.
 
«نقش تشکل‌های صنفی در توسعه نشر» سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور مهندس مسعود پایدار، دکتر محمد‌رضا حاتمی، محمد‌رضا توکل،‌ پروین صدقیان،‌ یحیی دهقانی،‌ کاظم قلم‌چی و عبدالعظیم فریدون در تالار گفت‌‌وگو بررسی شد. حاتمی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این نشست، حمایت از تشکل‌های صنفی را وظیفه دولت‌‌ها دانست.
 
نشست بررسی «سرقت علمی در پژوهش‌های دانشگاهی» عصر سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور فریبرز درودی و مهندس امیر پارسی اصفهانی در تالار گفت‌و‌گو برگزار شد. امیر پارسی اصفهانی، رئیس سیستم‌های رایانه‌ای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این نشست اظهار کرد: «همانند‌جو» متون را از نظر اصالت بررسی می‌کند.  
 
نشست‌هایی درباره «کتابسازی» و «سایت شابک»  
«سوء‌رفتاری علمی؛ سرقت علمی و کتابسازی» نشست علمی روز هشتم نمایشگاه کتاب تهران بود که با حضور محمدحسین ساکت، سیدعباس حسینی نیک، لادن حیدری وغلامحسین مراقبی در تالار گفت‌و‌گو برگزار شد.
 
«نقد و بررسی وضعیت شابک در ایران و وب‌سایت خانه کتاب» دیگر نشست چهار‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در حوزه دانش و فناوری بود که با حضور روح‌الله سلطانی، علی شعبانی، رضا حاجی‌آبادی و علیرضا ناصری در سالن کارنامه نشر برگزار شد. شعبانی،‌ متخصص علم اطلاعات و دانش‌شناسی در این نشست تأ‌کید کرد که ایجاد پایگاهی برای شابک از سوی مؤسسه خانه کتاب، حرکتی رو‌به جلو است.
 
گفت‌و‌گوهایی با اهالی نشر در نهمین روز نمایشگاه کتاب
جسیکا سانگر، مشاور حقوقی و معاون رئیس دپارتمان حقوقی انجمن ناشران و کتابفروشان آلمانی،‌ در نهمین روز برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایبنا بر لزوم تقویت ارتباط بین ناشران آلمانی و ایرانی تأکید کرد.
 
محمد‌رضا حاتمی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی،‌ در این روز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا با اشاره به رشد ناشران خصوصی پس از انقلاب گفت: واگذاری امور نشر به بخش خصوصی راهی بی‌بازگشت است.
 
رونمایی از کتاب «مرجع نشر ایران» و «کارنامه نشر ایران»
به عقیده کارشناسان حاضر در نشست «بررسی تجربیات کشور‌های موفق در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی» که جمعه ۲۵ اردیبهشت در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد، یکی از مهمترین دلایل پایین بودن میزان مطالعه در بین ایرانی‌ها و رویگردانی نسل جوان از مطالعه، ضعیف عمل کردن نظام آموزشی در این زمینه است.
 
آیین رونمایی از کتاب «مرجع نشر ایران» و «کارنامه نشر ایران» عصر جمعه ۲۵ اردیبهشت با حضور مجید غلامی‌جلیسه، مجتبی تبریزنیا تبریزی و محمود آموزگار در سالن کتاب و هنر بخش علمی و فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران برگزار شد. غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این آیین گفت: اگر کمک صنوف نشر نبود، مرجع نشر تولید نمی‌شد.

حسین پاینده،‌ مدرس دانشگاه علامه طباطبایی،‌ در نشست «نقد کتاب و جایگاه آن در ارتقاء صنعت نشر» که عصر دهمین روز نمایشگاه کتاب تهران در تالار گفت‌و‌گو برگزار شد، گفت: مخاطبان کتاب در ایران، بیشتر براساس آزمون و خطا به خرید کتاب اقدام می‌کنند. محمدحسین ساکت،‌ صالح طباطبایی و داوود موسایی دیگر سخنرانان این نشست علمی بودند.
 
بررسی وضعیت «نشر دیجیتال» در آخرین روز نمایشگاه کتاب تهران
نشست «نشر دیجیتال» در آخرین روز بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران، با حضور مهندس داوود رمضانی، سیامک دری،‌ احمد خالصی و غلامحسین مراقبی در سالن اهل قلم ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد. رمضانی، نویسنده، در این نشست دسترسی به منابع در کوتاه‌ترین زمان،‌ انتشار محتوا در قالب‌های چندرسانه‌ای و پیشگیری از آسیب‌ به فضای محیط زیست را از جمله مزایای استفاده از نشر دیجیتال در مقایسه با نشر کاغذی دانست.
 
احمد مسجدجامعی،‌ عضو شورای شهر تهران در آخرین ساعات برپایی نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به لزوم عملیاتی شدن شعار نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: شعار‌ نمایشگاه بیست و هشتم کتاب، ظرفیتی برای بیان خط و مشی فرهنگی سالانه کشور است.

نظر شما