شناسهٔ خبر: 32525 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اگر هاشمی به دانشگاه نیاید چه کسی بیاید؟

رئیس دانشگاه امیرکبیر با تشریح خطوط قرمز این دانشگاه گفت: ارائه مجوز به میهمانان تشکل‌های دانشجویی براساس ضوابط صورت می‌گیرد و در یک سال گذشته هیچ تشنجی به جز یک مورد حضور هاشمی در دانشگاه نداشته‌ایم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشست خبری با تشریح برنامه‌های این دانشگاه گفت: از ابتدا علاقمند به حضور در سمت ریاست دانشگاه نداشتم و علاقمند بودم که به کارهای علمی بپردازم ولی به اصرار دوستان و اساتید این مسئولیت را قبول کردم و فکر می‌کنم دانشگاه امیرکبیر بیشتر از آنچه فکر می‌کردم کار دارد.

وی افزود: ماهیت این دانشگاه به صورتی است که مدل‌های خوبی که اجرا می‌کند در مجموعه آموزش عالی تاثیرگذار است و به همین دلیل دو هدف اصلی را در برنامه‌های خود قرار دادیم تا دانشگاه به جایگاه صد دانشگاه برتر جهان دست یافته و هر سال جهش بالایی در جایگاه علمی داشته باشیم.

معتمدی ادامه داد: هدف اصلی ما قرار گرفتن در میان دانشگاه‌های نسل سوم است تا در عرصه‌های اقتصادی کشور هم موثر باشیم و برای این منظور برنامه‌های اجرایی تدوین کردیم تا به دیدگاه وزیر علوم که حمایت از دانشگاه‌های نسل سوم است دست یابیم و در این زمینه علاوه بر فرهادی، نجفی و فرجی‌دانا نیز این نظر را داشتند که دانشگاه‌های برتر، پیش‌رو باشند و به صورت مستقل عمل کنند.

معتمدی گفت: دو هفته پیش بخشنامه‌ای ابلاغ شد که براساس آن برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌های برتر تحت اختیار خودشان قرار گرفت، البته این اختیارات براساس چارچوب‌ها و تعاریفی است که باید رعایت شود.

وی اضافه کرد: ما واکنش تشویقی را در برخورد با دانشجویان مدنظر داریم و در دانشگاه‌های دنیا نیز اختیار انتخاب دانشجو برای دانشگاه‌ها بالا است و عدم اجبار در انتخاب واحدهای دستی وجود دارد که ما نیز سعی می‌کنیم این امور را مدنظر داشته باشیم.

وی با اشاره به ۵۷ برنامه طولانی مدت و کوتاه مدت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه دانشجویی مسائل خوابگاه‌ها است که با همکاری ستاد فرمان امام خمینی(ره) و مخبر دزفولی که از وی درخواست کردیم عضو هیات امنای دانشگاه‌ شود، امور توسعه‌ای خوابگاه‌ها را آغاز کردیم و سعی داریم در برنامه دو تا سه ساله جهش خوبی در بحث خوابگاه‌ها داشته باشیم، البته منابع دولتی جوابگوی این رشد نیست و باید از راه‌های دیگر اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: برنامه‌های فرهنگی نیز بسیار مهم است که با نماینده ولی فقیه در دانشگاه هماهنگ هستیم تا سند فرهنگی دانشگاه‌ها هم به روز کنیم.

وی اضافه کرد: در قدم اول سعی کردیم تشنج‌های دانشگاه را به حداقل برسانیم، در مراسم معارفه بنده حاشیه‌های بسیاری نظیر شکستن پنجره‌ها و شیشه‌ها رخ داد، در چند سال گذشته مراسم‌ها با این گونه تشنج همراه بود ولی در سال گذشته فقط یک مورد تشنج داشتیم.

وی افزود: در ابتدا برخی طیف‌ها نظیر بسیج و انجمن اسلامی که طیف‌های اصولگرا هستند نسبت به فضای دانشگاه شکایت داشتند ولی جلسات متعددی گذاشتیم که این مشکلات برطرف شد و به جز مراسم روز معلم که آیت‌الله هاشمی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن حضور داشت هیچ تشنجی در یک سال گذشته نداشتیم.

وی با بیان اینکه ورود مدیریت دانشگاه به بحث‌های سیاسی را آفت می‌دانیم گفت: ما باید دانشجویان را فرزندان خود بدانیم و به همین صورت هم عمل کردیم و با تمام تشکل‌ها رفتار یکسانی داشتیم.

معتمدی گفت: اگر قرار باشد کسی نسبت به ارائه مجوزها برای حضور میهمانان در دانشگاه اعتراض داشته باشد اصلاح‌طلبان هستند زیرا در سال تحصیلی گذشته تعداد مجوزهای بیشتری را برای طیف اصولگرا صادر کردیم به طوری که ۵۶ مجوز به بسیج دانشجویی داده شده که بر این اساس یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال نیز بودجه در اختیارشان گذاشتیم.

وی افزود: همچنین انجمن‌ اسلامی دانشجویان که یک طیف اصولگرا است ۱۲ برنامه داشت که ۷۳ میلیون ریال نیز در اختیارشان گذاشتیم.

به گفته معتمدی؛ کانون اندیشه اسلامی ۱۰ برنامه و انجمن اسلامی ترقی‌خواه که اواخر سال ۹۳ ایجاد شد برای دو برنامه مجوز گرفتند.

وی افزود: همچنین دو برنامه‌ریزی از سوی دانشگاه در روزهای ۱۶ آذر و روز معلم برگزار شد که در این برنامه‌ها از هر دو جناح سیاسی دعوت کردیم. در برنامه روز دانشجو قرار بود ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما حضور یابد که نتوانست بیاید و به جای وی سلیمی نمین حضور یافت.

معتمدی گفت: مراسم روز معلم نیز که متعلق به روز اساتید بود باید از سوی دانشگاه برگزار می‌شد و می‌خواستیم در سطح بالایی باشد و به همین دلیل قصد داشتیم از روسای قوا برای حضور در برنامه دعوت کنیم که برای دعوت از آنها به نتیجه نرسیدیم و از آیت‌الله هاشمی دعوت کردیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی رئیس نزدیک‌ترین نهاد به مقام معظم رهبری است و سخنرانی وی نیز در مورد روز استاد بود و خود هاشمی هم از یاران شهید مطهری بوده و مناسب‌ترین فردی بود که می‌‌توانست در مراسم روز استاد حضور یابد. به همین دلیل فکر نمی‌کردیم تشنجی داشته باشیم زیرا اعتقاد داریم اگر کسی هم اعتراضی داشته باشد باید در فضای مناسب بیان کند و شعارها هم با رعایت ادب بیان شود.

وی افزود: معتقدیم فضا  باید به نحوی باشد که همه مسئولان کشور در دانشگاه امیرکبیر حضور یابند و سوالات نسل جوان را پاسخ دهند به خصوص افرادی که نقش والایی در انقلاب داشتند باید پاسخگوی نسل جدید باشند زیرا رفته رفته نسل جدید باید انقلاب را در دست بگیرد.

معتمدی ادامه داد: مسائلی که پس از سال ۸۸ رخ داد سبب ایجاد فاصله بین نسل جدید و نظام شد و به همین دلیل سوالاتی برای نسل جوان ایجاد شده که باید پاسخ داده شود، ممکن است اشتباهاتی رخ داده باشد ولی مجموعه نظام حرکت صحیحی دارد و بهترین مکان برای پاسخگویی به سوالات نسل جوان نیز دانشگاه است که مقام معظم رهبری هم در مورد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و پاسخ به سوالات نسل جوان بسیار تاکید دارند. 

وی عنوان کرد: اگر گروهی با یک میهمان برخورد کند و گروهی دیگر با میهمان دیگر برخورد داشته باشد متناسب شان دانشگاه نیست و برنامه‌ها به درستی اجرا نمی‌شود بنابراین اصرار داریم میهمانان از طیف‌های مختلف باشند و ما هم جنبه بی‌طرفی را حفظ می‌کنیم.

* خطوط قرمز دانشگاه امیرکبیر

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به خطوط قرمز این دانشگاه و تاکید بر رعایت آن گفت: خطوط قرمز ما توهین به نظام، مقام معظم رهبری و هتک حرمت افراد است.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی به عنوان مسئولی که مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد اگر نتواند به دانشگاه بیاید پس چه کسی بیاید؟ البته تشنج رخ داده در زمان حضور آیت‌الله هاشمی در دانشگاه امیرکبیر تنها دو یا سه دقیقه و از سوی حدود ۸ نفر بود که بر خلاف وعده‌های قبلی این کار را انجام دادند و البته برخی از آنها از خارج دانشگاه آمده بودند زیرا در آن زمان مراسم اعتکاف در دانشگاه برگزار می‌شد.

معتمدی گفت: گفته می‌شد که ارائه مجوزها در دانشگاه امیرکبیر جهت‌دار است در حالی که ما به هر دو طیف مجوز دادیم و تعجب می‌کنم که می‌گویند با حضور برخی افراد در دانشگاه مخالفت شده است، باید یاد بگیرند که دروغ نگویند، البته ممکن است برای دریافت مجوز دیر اقدام شده باشد و به همین دلیل مجوز صادر نشده باشد ولی معنای آن مخالفت نیست.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: ما مجوزهایی را برای حضور حجت‌الاسلام و المسلمین نقویان، صفار هرندی، پورمحمدی، ماندگاری، شریعتمداری، رحیم‌پور ازغدی، حداد عادل، صادر کردیم و لیستی هم به تازگی ارائه شده است که برای حضور پناهیان، شریعتمداری، رسایی، سعید زیباکلام، آقاتهرانی، زکایی، زاهدی، کوچک‌زاده، حائری شیرازی، آیت‌الله جنتی، نادران مجوز خواستند که با همه آنها موافقت کردیم ولی اینکه این افراد در دانشگاه حضور یابند یا خیر را نمی‌دانم.

وی در رابطه با عدم ارائه مجوز به حضور شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر در روز دانشجو گفت: در آن زمان برای صدور مجوز دیر اقدام شده بود و از طرف نهادها هم توصیه شد که برنامه‌های تشنج‌زا در هفته دانشجو برگزار نشود به همین دلیل با حضور شریعتمداری مخالفت کردیم و انتظار داریم به جای انتقاد ما را در همین مسیر تشویق کنند زیرا فضای دانشگاه را از فضایی متشنج به اینجا رساندیم.

معتمدی از برگزاری نشستی با عنوان «از پلی‌تکنیک لوزان تا پلی‌تکنیک تهران» در دانشگاه امیرکبیر در خرداد امسال خبر داد و گفت: یک دانشگاه سیاسی می‌تواند افراد چند بعدی تربیت کند که مدیریت کشور را هم دانشجویان آن برعهده بگیرند البته کار اصلی دانشگاه تدریس است.

* توضیحات رئیس دانشگاه امیرکبیر در مورد چگونگی حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه

رئیس دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: در رابطه با حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر درخواستی نیامده است و اگر درخواست ارائه شود در هیات سه نفره با حضور رئیس دانشگاه، نماینده ولی فقیه در دانشگاه و نماینده وزارت علوم درخواست را بررسی می‌کنیم ولی با افرادی که قانون اجازه می‌دهد و منعی ایجاد نشده است مشکلی نداریم.

وی گفت: افرادی که محکومیت دارند یا مشکل قانونی دارند نمی‌توانند به دانشگاه بیایند و اگر هجمه‌ای که به ما وارد می‌شود مقابله را درست نمی‌دانیم بلکه باید مدیریت کنیم.

* مسئله سازمان پژوهش‌ها مربوط به ۱۸ سال قبل بوده است

معتمدی در رابطه با بحث انفصال وی از خدمت و پرونده‌ای سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی گفت: ۱۸ سال قبل رئیس سازمان پژوهش‌ها بودم که در آنجا نیز تحولاتی ایجاد کردم که این سازمان به بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی خاورمیانه تبدیل شد. به طوری که در سال ۷۹ سه برابر بودجه جاری، از محل قراردادها درآمد داشتیم که این درآمد از تمام مراکز وابسته به وزارت علوم بیشتر بود ولی اینکه پس از ۱۸ سال در رابطه با یک پرونده سوال می‌کنند رکورد محسوب می‌شود زیرا پرونده‌ها در هر سازمانی پس از ۱۰ سال امحا می‌شود.

وی افزود: پروژه سازمان پژوهش‌ها ۱۲۰ میلیون تومان بوده است و اواخر سال ۹۲ یک نامه به رئیس سازمان ارسال شد که موادی شیمیایی در سال ۷۵ خریداری شده است. باید پرونده آن را تحویل بدهیم و معاون حقوقی سازمان نیز پاسخ داده که این پرونده پس از ۱۸ سال در دسترس نیست و در دسترس نبودن پرونده مبنای صدور حکم برای من شد که به دلیل وجود نداشتن پرونده رئیس وقت باید محکوم شود.

معتمدی گفت: اوایل سال ۹۳ که من در مسافرت بودم معاونم در دیوان محاسبات حضور یافت که پاسخگو باشد ولی وی حتی در مراجعه به بانک نیز اسناد ۱۸ سال پیش را نیافته بود.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: اگر این مسئله مهم بوده است چرا پس از این همه مدت بررسی می‌شود؟ نمی‌خواهم بگویم چه کسانی دنبال این قضیه هستند ولی برای من در سازمان پژوهش‌ها حدود ۸ پرونده ساختند در حالی که در مخابرات هیچ پرونده‌ای ندارم.

وی اضافه کرد: البته موضوع در قوه قضاییه و بازرسی نیز مطرح شده که استدلالات ما را قبول کردند و دیگر پرونده ندارم ولی در دیوان محاسبات فردی همچنان فعال است که برای من پرونده‌سازی کند.

معتمدی افزود: در بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تائید صلاحیت من به عنوان رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز این آقا فعال بود و آنجا هم گفته بود که من یک سال انفصال از خدمت داشته‌ام ولی نگفته بود که دو حکم بعد از آن نیز برای من آمد زیرا این آقا منافع شخصی خود را  دنبال می‌کند و دیوان محاسبات می‌‌گوید طبق مقررات هر گزارشی که برسد ما بررسی می‌کنیم حتی اگر از طرف فردی غیرصالح باشد.

وی گفت: پس از این حکم درخواست تجدیدنظر کردیم که بدون دعوت از ما حکم را تایید کردند که البته خلاف نیست زیرا می‌توانند دعوت نکنند ولی یکی دو هفته پیش دو پرونده در سازمان پژوهش‌ها و موسسه تحقیق و توسعه نوآوران یافتیم که قرار شد براساس اسناد جدید اعاده دادرسی شود زیرا حتی برخی شاهدان نیز فوت کردند.

وی در رابطه با ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها گفت: ممکن است عده‌ای تند باشند ولی اسمشان را نمی‌توان اخلال‌گر گذاشت، اینکه علی مطهری در یک دانشگاه سخنرانی کند و حاشیه پیش بیاید فقط خوراک عده‌ای ضد نظام در خارج کشور را  تهیه می‌کند زیرا همه دستگاه‌ها باید کمک کنند تا شور و نشاط به دانشگاه بازگردد.

وی افزود: معتقدم رئیس یک دانشگاه باید سیاسی باشد ولی سیاسی‌کار نباشد. من هم همیشه این گونه بودم و در زمان دانشجویی هم بسیار فعال بودم.

وی در رابطه با طرح توسعه دانشگاه گفت: انتقال به محدوده تهران بسیار سخت است ولی با شهرداری منطقه ۶ برای طرح توسعه همکاری می‌کنیم.

نظر شما