شناسهٔ خبر: 32047 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدار رئیس دانشگاه زیتونه تونس با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه

دکتر هشام عبدالکریم قریسه رئیس دانشگاه زیتونه تونس با اعضاء جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در ابتدای این جلسه که به ریاست آیت‌الله یزدی و با حضور دیگر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، دکتر هشام عبدالکریم قریسه رئیس دانشگاه زیتونه تونس ضمن معرفی؛ به تاریخچه تأسیس دانشگاه زیتونه در سال ۱۲۰ هجری اشاره و بر اشتراک همه مذاهب اسلامی در اصول و ارکان دین اسلام تأکید کرد و اختلافات فقهی بین مذاهب اسلامی را در فروع احکام دانست و گفت که این فروع ضربه‌ای به اسلامیت پیرامون مذاهب نمی‌زند.

هشام فتنه مسلمان‌کشی داعش در یمن و سوریه و عراق را استمرار وهابیت و ریشه‌‌دار در گروه خوارج دانست و زمینه پیدایش این تفکرات انحرافی را بدوی بودن و جهل و عدم عقلانیت عرب‌های بیابان‌های استان نجد عربستان شمرد.

رئیس دانشگاه زیتونه اجتهاد را مشروط به ضوابطی مانند عدم مخالفت نص و حکم قطعی عقل دانست و فتواهای صادره از تکفیریان را خارج از محدوده ضوابط اجتهاد مشروع شمرد.

وی تصریح کرد: این همه مسلمان‌کشی توسط داعش چهره اسلام را در عالم تخریب کرده است.

هشام با بیان اینکه نخستین کتاب‌هایی که در زمان محمد بن عبدالوهاب بر ردّ او نوشته شد توسط علمای تونسی بود اظهار کرد: ده‌ها نفر از علماء معتدل اهل سنت تونس به جرم اسلام معتدل زندانی شدند که خودم نیز دو سال زندانی کشیده‌ام.

رئیس دانشگاه زیتونه گفت: ما ارادت زیاد به ائمه اهل البیت (ع) داریم، به امام علی(ع) ارادت داریم و پدر من که از علماء بزرگ بود نهج البلاغه‌ای داشت که مرتب می‌خواند و اکنون ارث به من رسیده و همراه خودم آورده‌ام و از آن استفاده می‌کنم، امام حسن و امام حسین (ع) طبق گزارش تاریخ با حضور خود در فتح تونس نقشی در مسلمان شدن ما داشته‌اند، امام زین‌العابدین (ع) در کنار مسجد الحرام که مورد استقبال مردم قرار گرفت هشام بن عبدالملک از باب انکار گفت: این مرد کیست نمی‌شناسم، اما فرزدق شعری در مدح حضرت خواند که سرزمین مکه و مدینه وی را می‌شناسند، دکتر هشام ابیاتی از اشعار فرزدق را خواند.

وی در مورد شخصیت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) گفت: امام باقر (ع) چون علم را شکافت باقر نامیده شد و امام جعفر صادق(ع) استاد امام مالک بوده و امام مالک در کتاب حج چندین حدیث از ایشان نقل کرده است.

سپس گفت‌وگویی بین اعضای جامعه مدرسین و دکتر هشام پیرامون ضرورت بهره‌گیری از احادیث ائمه اهل البیت(ع) در منابع اجتهاد بر اساس آیات شریفه قرآن مانند آیه تبلیغ و آیه اکمال و همچنین بحثی از ضرورت اقدام مشترک علمای اسلام در مقابل گروه‌های تکفیری انجام گرفت.

نظر شما