شناسهٔ خبر: 31997 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دومین همایش بزرگ فرهنگیان افغانستان برگزار شد

عصر روز پنجشنبه همایش بزرگ «آموزگار مهر ۲» به مناسبت تجلیل از مقام معلم به همت انجمن «حقوق بشر» برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس پذیرای جمع زیادی از مهاجرین و مسئولان و فعالان فرهنگی بود که به مناسبت دومین همایش بزرگ فرهنگیان افغانستان با نام  «آموزگار مهر ۲» گرد هم جمع شده بودند.

در این همایش پس از اجرای سرود دختران دانش‌آموز مهاجر با نام «گروه همنوایی طنین»، «اسلام‌زاده» دبیر انجمن دانشگاهیان حقوق بشر، با اشاره به این موضوع که برای اولین بار همایش آموزگار مهر تمامی کودکان و نوجوانان را مخاطب خود قرار داده، گفت: تولید فرهنگ؛ فکر و اندیشه کار یک معلم است و معنویت و بصریت ارزشمندترین مطاع‌های یک معلم به شمار میرود.

وی افزود: امروز تعابیر مختلف از حقوق بشر به ابزاری برای تعدادی از مهاجمان فرهنگی تبدیل شده است و این مهاجمین به دنبال تحت سلطه درآوردن کشورها از این طریق هستند.

اسلام‌زاده اظهار داشت: انجمن دانشگاهیان حقوق بشر با اصل قرار دادن حفظ کرامت انسانی، آزادی حقوق فردی و برابری حقوق شهروندی برای تمامی انسان‌ها، فعالیت‌هایی مانند توزیع سبد مهر به خانواده‌های نیازمند افغانستانی، برگزاری مسابقه علمی المپیاد، برگزاری همایش آموزگار مهر ۱ در سال ۹۳، چاپ نشریه‌ای با عنوان «دیده‌بان» و پرداختن به شهدای سال‌های ۵۷ و ۵۸ را تاکنون انجام داده است.

«صدیقی» سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس، نیز در این مراسم گفت: اگرچه جنگ‌های افغانستان یکی از بزرگترین عوامل مهاجرت و از بین رفتن زیرساخت‌های آموزشی این کشور است اما اصلی‌ترین دلیل مهاجرت دفاع از اعتقادات و ارزش‌های دینی و مذهبی برای تعداد زیادی از مهاجران به شمار میرود .

صدیقی با اشاره به پایین آمدن سطح کیفیت مدارس در افغانستان اظهار داشت: معرفت و دانش باعث روشنی و پیشرفت هر جامعه‌ای می‌شود.

دکتر «احمد شاه فرحت» یکی از بزرگترین متخصصین اطفال، گفت: با استفاده از توانایی‌هایمان، درخم یک کوچه نمانیم به کودکان‌مان بال و پر بدهیم و اجازه ندهیم که بمانند و بمانند و بمانند!

وی مفهوم معلمی را اینطور معنا کرد: معلم یعنی رهبر یعنی راهبری؛ معلمی یعنی عشق، یعنی عاشقی؛ معلم یعنی طبیب، یعنی طبابت؛ معلم یعنی شمع، یعنی نور بزرگ؛ معلم یعنی افتادگی، یعنی همه چیز، معلم یعنی بی‌نهایت، یعنی ساختن و بالاخره معلمی یعنی سوختن.

گروه موسیقی ققنوس متشکل از نوازندگان هنرمند افغانستانی و ایرانی با هدف زیبای اتحاد و همدلی برای کسانی که به دنبال صلح هستند، دقایقی را با نوای موسیقی پذیرای مهمانان بودند؛ گروهی که به زیبایی برادری و اتحاد میان دو ملت ایران و افغانستان را یادآور شده بودند.

«واعظی» یکی از دانشجویان رشته حقوق در مورد فعالیت‌های کمیته اطفال و کودکان حقوق بشر، گفت: جذب ۵۰ نفراز افراد مشتاق به فعالیت در انجمن پس از برگزاری اولین همایش بزرگ آموزگار مهر در سال ۹۳، طراحی و تدوین سؤالات علمی دانش‌آموزان برای المپیاد علمی، طرح بینایی سنجی برای دانش‌آموزان مهاجر، ایجاد غرفه پزشکی و ارائه خدمات پزشکی در روز جهانی پناهنده از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط این کمیته بوده است.

در پایان این همایش تقدیر از رتبه‌های برتر المپیاد علمی دانش‌آموزان و تعدادی از فرهنگیان فعال مهاجر نویدبخش عزم راسخ‌تری برای فعالیت در زمینه علمی و فرهنگی در سطح مهاجرین افغانستانی بود.

انجمن حقوق بشر یکی از کانون‌های فرهنگی مهاجرین افغانستان در ایران است که سعی در تبیین صحیح حقوق بشر در جامعه مهاجرین را دارد.

این انجمن از کمیته‌هایی مانند کمیته پناهندگان، اطفال، زنان، دانشجویان، و معلولین تشکیل شده است که با ایجاد فضایی باز برای اعضای خود، فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و علمی متعددی را در دستور کار خود قرار داده است.

نظر شما