شناسهٔ خبر: 31951 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تحلیلی بر اوضاع اجتماعی در دوره ناصری» نوشته می‌شود

فیاض زاهد، تالیف بیش از پنج کتاب را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. او می‌گوید: تاکنون کتاب منسجمی درباره ادوار مختلف تاریخ اجتماعی ایران تالیف نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فیاض زاهد، استادیار رشته تاریخ و نویسنده گفت: تا کنون کتاب منسجمی با موضوع ادوار مختلف تاریخی ایران نوشته نشده است و کتاب‌ها بیشتر کلیاتی را درباره تاریخ اجتماعی ایران بیان می‌کنند.

صاحب کتاب «فلسفه تاریخ» با تاکید بر این‌که کتاب‌های تاریخ اجتماعی به تعداد انگشتان یک دست نیست اظهار کرد: مولفان ما بیشتر در حوزه کلیات تاریخ اجتماعی دست به قلم شده‌اند در حالی‌که در کشورهای پیشرفته و صاحب سبک موضوعات تاریخ اجتماعی در مقاطع تحصیلی تدریس می‌‌شود. به‌عنوان مثال موضوعاتی مانند مذاهب، پوشش، فرهنگ دروغ و ریا‌کاری در کشورهای اروپای شرقی در مقاطع دکترا تدریس می‌شوند.

زاهد با بیان این‌که در محافل آکادمیک ایران، این مسایل در پایان نامه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: مولفان به شدت نیازمند نگاه بین‌رشته‌ای به مسایل هستند و نباید به جامعه‌‌شناسی و فلسفه بی‌اعتنا باشند، چرا که ایمووضعات نیازمند دمیده شدن روح تازه در آنها است.

وی اثر مرتضی راوندی باعنوان «تاریخ اجتماعی ایران» در ۱۰ جلد را کتابی در خور توجه دانست و افزود: در کتاب «تحلیلی بر اوضاع اجتماعی در دوره ناصری»  تلاش می‌کنم تا مسایل اجتماعی دوره ناصری را تالیف کنم.

زاهد با بیان این که این کتاب را با همکاری هدی موسوی می‌نویسد اظهارکرد: در این کتاب مساله بازار و تجار ، انجمن‌های صنفی، نحوه رایج  داد و ستد و معضلات کلان‌تر مانند وضعیت زنان، سطح آموزش آنها و اقتصاد شهری و ایلاتی مورد بررسی قرا رگرفته است.
 
این روزنامه‌نگار درباره اثر قابل عرضه خود در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «فلسفه تاریخ» عنوان کتابی است که در این دوره از نمایشگاه عرضه می‌شود.

زاهد درباره این کتاب گفت: نویسنده در این اثر تلاش نموده است تا در پنج سطح به تعریف تاریخ، ماهیت ساختارهای تاریخی و ارتباط آن با سایر علوم، فلسفه تاریخ، مکاتب فکری و چشم‌اندازهای نوین آن بپردازد.

کتاب همان‌گونه که از نامش پیداست، درپی ارائه تعریفی روشن از فلسفه تاریخ و انواع آن می‌باشد و نگاهی نوین به اندیشه‌های اندیشمدان در حوزه فلسفه تاریخ داشته است.

در این کتاب نویسنده در تلاش برای تببین مفهوم و گستره معنایی تاریخ ـ چه از منظر لغوی و چه معنایی ـ بوده و سعی کرده تا خواننده را با سیر انتقال آن در طول زمان آشنا سازد و او را با این حقیقت روبه‌رو کند كه تاریخ را چه معناها و گستره‌هایی دربر گرفته و این‌كه تاریخ به سهم خود چه انواع و ترتباتی را می‌تواند دربر داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزد تهران مرکز درباره دیگر آثار خود اظهار کرد:  در حال ترجمه كتاب «فلسفه تاريخ سيسرو» اثر متيو فكس  هستم. سیسرو يک خطيب رومی بود و ما می‌دانيم كه مجادلات فلسفی در روم و يونان بيشتر از طريق ديالكتيک و مناظره صورت می‌گرفت. در آن زمان بسياری از سياست‌مداران سخنوران بسيار خوبی بودند.

بنا به گفته زاهد، کتاب‌های «تاثیر نفت بر اقتصاد ایران» با همکاری ژامک ماشا‌اللهی از دیگر کتاب‌هایی است که وی در حال نگارش آن است.
 
 
فیاض زاهد،‌نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز،  در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان پژوهشگر برتر، در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۷۷ به‌عنوان استاد نمونه و در سال ۱۳۷۱ به‌عنوان دانشجوی نمونه کشور شناخته شد.

«دولت و انقلاب»، «عصر طلایی مطبوعات ایران (۱۳۰۴-۱۲۹۹ شمسی)»، «مدیریت رسانه در بحران‌های بین‌المللی؛ با همکاری مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی» از جمله کتاب‌های تالیفی فیاض زاهد است.

نظر شما